گروه بورس- هدیه لطفی: در شرایطی که تنها ۸ روز به پایان دوره ۶ ماهه فعالیت شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به اسفند سال ۹۰ باقی‌مانده است، گمانه‌زنی فعالان بازار از محتوای گزارش‌های ۶ماهه از حالا آغاز شده است: «فولاد» تعدیل می‌دهد؛ ۶ماهه خودرویی‌ها بهتر از ۳ ماهه است؛ گزارش‌ جدید تجهیزاتی‌ها چگونه خواهد بود؟ اینها و بسیاری بحث‌های دیگر این‌روزها نقل مجالس کارشناسان و سهامداران بازار سرمایه است.

انتشار گزارش‌های ۶ ماهه که باید به طور حسابرسی شده به بازار اعلام ‌شود، روایتی قابل اتکا از وضعیت شرکت‌های بورسی در نیمه نخست سال بیان می‌کند. روایتی که می‌تواند به سرمایه‌گذاران در زمینه پیش‌بینی اوضاع صنایع مختلف و بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس در نیمه دوم سال کمک کند.

یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد که کارشناسان بازار با توجه به رشد قیمت‌های جهانی و نرخ ارز نسبت به عملکرد شرکت‌های صادراتی در گزارش‌های ۶ ماهه خوش‌بین هستند. این در حالی است که با توجه به رشد اخیر قیمت سهام، برخی کارشناسان نسبت به احتمال عدم واکنش بازار به گزارش‌های ۶ ماهه، به‌رغم مطلوبیت محتوای آنها هشدار می‌دهند.

در گزارش پیش‌رو، دنیای‌اقتصاد در گفت‌وگو با کارشناسان به گمانه‌زنی در خصوص محتوای گزارش‌های ۶ ماهه و واکنش احتمالی بازار به این رویداد پرداخته است.

احتمال مواجهه با «تعدیلات سوخته»!

در این راستا یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه، تحقیقات تجربی در بازارهای مالی جهانی را مدنظر قرارداده و معتقد است قبل از اعلام رسمی گزارش عملکرد شرکت‌ها، کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه تا حد زیادی این عملکردهای دوره‌ای را گمانه‌زنی کرده و در قیمت سهام لحاظ می‌کنند.

دکتر محمد اقبال‌نیا در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد به تشریح این وضعیت پرداخت و گفت: قبل از اعلام گزارش عملکرد دوره‌ای شرکت‌ها به بورس، کارشناسان بازار و سهامداران وضعیت سودآوری آنها را حدس زده و به صورت کاهش و یا افزایش قیمت سهام، تاثیر خود را بر بازار ایجاد می‌کند.

وی افزود: با توجه به تاثیر قیمت‌های جهانی و نوسانات نرخ ارز سرمایه‌گذاران به استقبال این دو عامل رفته و در برخی شرکت‌ها نیز که با افزایش و یا کاهش این دو عامل در ارتباط هستند، نوسانات قابل توجهی مشاهده می‌شود.

اقبال‌نیا خاطرنشان کرد: در این شرایط، وقتی شرکت‌ها گزارش‌های میان‌دوره‌ای خود را اعلام می‌کنند، دو حالت اتفاق می‌افتد:

اول اینکه گزارش‌های یادشده مطابق و در راستای حدس و گمان‌های از پیش زده شده در این باره است که در این صورت، انتظار تغییر شدید در قیمت سهام وجود نخواهد داشت.

اما حالت دوم این است که حدس و گمانه‌زنی‌های قبلی مغایر با اعلام رسمی عملکرد شرکت‌ها باشد. در این صورت انتظار بازار برآورده نخواهد شد و بالطبع نرخ سهام شرکت‌ها افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کند.

از نظر این کارشناس بازار سرمایه، قیمت‌های جهانی و نرخ ارز بیشترین تاثیر را بر گروه‌های پتروشیمی و فلزات ایجاد می‌کند و در نتیجه انتظار می‌رود این دو گروه مطلوب‌ترین گزارش‌های ۶ماهه را اعلام کنند.

همچنین اقبال‌نیا معتقد است، گزارش‌های سیمانی‌ها و بانک‌ها نیز در حد انتظار بازار قابل قبول باشد.

این در حالی است که دارویی‌ها، با توجه به اینکه عملکرد فصلی دارند، در نیمه نخست سال گزارش‌های چندان مطلوبی را منتشر نمی‌کنند.

از نظر این کارشناس بازار سرمایه، گروه تجهیزاتی نیز عملکرد متعادلی خواهد داشت ولی عملکرد آنها در ۶ماهه دوم سال رو به بهبود خواهد رفت.

موج پیش‌بینی‌های مثبت

از سوی دیگر علیرضا کدیور، از کارشناسان بازار سرمایه، به نکته قابل‌توجهی که در تمامی گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها به چشم می‌خورد، اشاره کرد و گفت: بیشتر شرکت‌های بورسی در اولین گزارش پیش‌بینی سود خود که به بازار اعلام می‌کنند، مقدار پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را تا حد ممکن بسیار پایین و دست‌کم در نظر گرفته تا بدین ترتیب احتمال تعدیل منفی را در طول سال کاهش دهند.

وی در ادامه افزود: همچنین در بیشتر مواقع، بخش عمده سود پیش‌بینی شده سالانه صنایع مختلف در ۶ ماهه نخست سال پوشش داده می‌شود که با توجه به این امر اکثر شرکت‌ها گزارش‌های میان‌دوره‌ای خوبی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: علت عمده این موضوع نیز همان پیش‌بینی محافظه‌کارانه‌ای است که در ابتدای سال در نظر می‌گیرند.

کدیور همچنین بیان کرد: چون بازار اطلاعات را همیشه از قبل حدس زده و کارشناسان محتوای این گزارش‌ها را در قیمت سهام منعکس کرده‌اند، پس از اعلام رسمی عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها، شاخص و بازار بورس تغییر چندانی نشان نخواهد داد و در واقع نوسانات از قبل تاثیر خود را بر جای می‌گذارند.

او در ادامه به بازارهای جهانی اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت بازارهای جهانی، گروه‌ها و شرکت‌هایی که وابسته به قیمت‌های جهانی هستند در نیمه نخست سال، خواهند توانست EPS خود را به نحو مناسبی پوشش دهند که معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها در این رده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برخی از این شرکت‌ها تعدیل مثبت نیز خواهند داشت.

این در حالی است که تمامی این اتفاقات با فرض ثبات وضعیت فعلی و عدم نوسان قابل ملاحظه قیمت‌ها در بازار جهانی رخ می‌دهد.

کدیور در ادامه سخنانش افزود: به جز صنایع یادشده، در چند صنعت دیگر نیز امکان تعدیل مثبت پیش‌بینی سود به چشم می‌خورد که در این راستا می‌توان صنایع مخابرات و شرکت‌های زیرگروه آن و همچنین به تعدادی از بانک‌ها اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است در گزارش‌های ۶ ماهه‌ای که در پیش است، تعدیل منفی چندانی وجود نخواهد داشت و تعداد محدودی از شرکت‌ها قصد کاهش پیش‌بینی سود خود را دارند. این در حالی است که به طور معمول شرکت‌ها در این دوره اقدام به این عمل نمی‌کنند و تعدیل‌های منفی را به زمان باقی‌مانده در انتهای سال موکول می‌کنند.

۶ماهه پربار و پر گردش

مدیرعامل کارگزاری بانک تات نیز در این‌باره گفت: امسال شرکت‌های بورسی از لحاظ بنیادی در وضعیت مساعدی به سر می‌برند. سودهای خوبی را در مجامع خود تقسیم کرده و پیش‌بینی‌های قابل توجهی نیز برای سال آینده داشته‌اند. همچنین عملکرد سه ماهه شرکت‌ها نشان از شرایط بنیادی خوب آنها داشت. در مهر و آبان نیز گزارش عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها منتشر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های مناسبی داشته باشند.

حسین خزلی خرازی در ادامه سخنانش گفت: با حرکت دوباره حقوقی‌ها و حقیقی‌های بورس و نیز برآوردهای سودآوری که از عملکرد مالی نیمه اول امسال شرکت‌ها و صنایع بورسی به گوش می‌رسد، می‌توان امیدوار بود که دوره‌ای از رشد دوباره شاخص‌های بورس طی شش ماهه دوم سال جاری رقم بخورد.

وی با اشاره به گروه‌های فعال در بازار، افزود: معدنی و فلزی‌ها همسو با پیشرفت بازارهای جهانی بدون شک با رشدهای فزاینده‌ای روبه‌رو خواهند بود. از طرفی گروه خودروسازی در مقطع کوتاه مدت و نیز برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران می‌توانند باشند. در عین حال آن دسته از شرکت‌های پتروشیمی که با افزایش نرخ احتمالی محصولات خود در بورس کالا روبه‌رو هستند، می‌توانند از سودآوری مناسبی برخوردار شوند.خزلی خرازی در ادامه بیان کرد: در مقام مقایسه، بیشتر سرمایه‌گذاران به خصوص در شرایط آرام و بدون بحران، بازار سرمایه را به سایر بازارهای موازی ترجیح می‌دهند.طبق گفته‌های این کارشناس، پیش‌بینی می‌شود بازار سرمایه در نیمه دوم سال شرایط به مراتب بهتری را نسبت به نیمه اول سال تجربه کند.

صادراتی‌ها برنده‌اند!

مدیرعامل کارگزاری امید‌سهم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر عملکرد بیشتر شرکت‌ها را نوسانات نرخ ارز عنوان کرد و افزود: بیشتر گزارش‌های میان‌دوره‌ای تحت تاثیر متغیرهایی چون نرخ ارز قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون نرخ ارز نوسانات صعودی و رو به رشدی را طی کرده، بدیهی است که شرکت‌های صادرکننده در وضعیت مثبتی به سر خواهند برد.

فریبرز پرنا در ادامه بیان کرد: چون شرکت‌های صادرکننده ارز را گران‌تر می‌فروشند، بنابراین وضعیت واقعی آنها به مراتب بهتر از وضعیت پیش‌بینی شده‌شان است.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که شرکت‌های واردکننده که نیاز ارزی دارند به مشکل برمی‌خورند و با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت تمام شده آنها نیز افزایش می‌یابد و در نتیجه به احتمال زیاد عملکرد ۶ماهه مناسبی نخواهند داشت.

پرنا خاطرنشان کرد: البته نباید پوشش ۵۰ درصدی را ملاک مطمئنی برای ارزیابی تمام گزارش‌ها دانست، زیرا برخی شرکت‌ها از جمله پیمانکاری‌ها به دلیل موقعیت شغلی خود پایان سال پرباری دارند.

مدیرعامل کارگزاری امید سهم در ادامه گروه‌های پتروشیمی و معدنی را مدنظر قرار داد و گفت: این صنایع به دلیل موقعیت ارزی خود، وضعیت مطلوبی در عملکرد ۶ ماهه ثبت می‌کنند که عمده دلیل آن نیز این است که ارز را در محدوده هزار تومان در بودجه خود محاسبه کرده که اکنون با نرخ بسیار بالاتر به فروش می‌رسانند.

او در ادامه بیان کرد: واردکننده‌ها و از جمله خودروسازها که مصرف‌کننده ارز هستند، عملکرد مناسبی در این دوره نخواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شرکت‌هایی که قیمت حامل‌های انرژی در آنها تاثیر منفی گذاشته و همچنین گروه‌هایی که بحث هدفمندی یارانه‌ها قیمت تمام شده آنها را افزایش داده نیز در این رده قرار می‌گیرند.

از مجموع اظهارنظرهای مطرح شده به نظر می‌رسد کارشناسان بازار با نگاه مثبت به استقبال گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی می‌روند و البته وقایع یک ماه آینده و محتوای گزارش‌های تعیین‌کننده پشتوانه این خوش‌بینی خواهد بود.