پیشنهاد افزایش پلکانی کارمزد کارگزاران بورس

گروه بورس- علیرضا باغانی: دبیرکل کانون کارگزاران از پیشنهاد افزایش پلکانی کارمزد شرکت‌های کارگزاری از معاملات عمده خبر داد.

سید روح‌الله میرصانعی که روزگذشته در یک نشست خبری شرکت کرده بود، در برابر سوال خبرنگار دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه آیا برخی خبرهای اولیه درخصوص افزایش کارمزد کارگزاران صحت دارد؟ گفت: افزایش کارمزد کارگزاران از معاملات خرد بازار سرمایه منتفی شده است، اما کانون کارگزاران پیشنهاد داده که سقف کارمزد کارگزاران از معاملات عمده از ۱۰میلیون تومان فعلی فراتر رود. وی گفت: سقف کارمزد کارگزاران بورس از معاملات عمده هم‌اکنون ۱۰میلیون تومان است که هیچ تناسبی با اندازه، ارزش و حجم اینگونه معاملات عمده ندارد، بر این اساس ما پیشنهاد دادیم که کارمزد کارگزاری‌ها از محل معاملات عمده به صورت پلکانی و تا بیش از ۴ برابر افزایش یابد.

وی درباره کاهش نرخ کارمزد کارگزاران از معاملات نیز گفت: این موضوع مربوط به سال قبل است و در حال حاضر هیچ کاهش کارمزدی درخصوص سهم کارگزاران از معاملات مطرح نیست. افزون بر این افزایش کارمزد معاملات خرد نیز دیگر مطرح نیست و منتفی شده و در حال حاضر سازمان بورس در حال بررسی افزایش کارمزد معاملات عمده است.

جزئیات پیشنهاد افزایش کارمزد

دبیرکل کانون کارگزاران درباره جزئیات پیشنهاد این تشکل خود انتظام برای افزایش نرخ کارمزد معاملات گفت: براساس این پیشنهاد کارمزد معاملات تا ۱۰ میلیارد تومان، ۴ در هزار محاسبه می‌شود، بدان معنی که شرکت کارگزاری در یک معامله عمده ۱۰میلیارد تومانی مبلغ ۴۰ میلیون تومان کارمزد دریافت می‌کند و در معاملات باارزش بالاتر میزان کارمزد به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند، به این صورت که اگر ارزش معامله از ۱۰میلیارد تومان فراتر رود و به عنوان مثال ۴۰میلیارد تومان رقم بخورد، کارمزد کارگزاری ۵ در ده هزار خواهد بود، یعنی در یک معامله ۴۰ میلیارد تومانی، کارگزار ۵۵میلیون تومان کارمزد دریافت خواهد کرد.

میرصانعی در خصوص کارمزد معاملات بورس کالا هم گفت: بر اساس پیشنهاد جدید کارمزد معاملات کارگزاران کالا از محل معامله صفر تا ۱۰ میلیارد تومان ۱۸ در ده‌هزار محاسبه خواهد شد، بدان معنی که اگر معامله‌ای به ارزش ۱۰میلیارد تومان انجام شود، ۱۸ میلیون تومان کارمزد به کارگزاری پرداخت خواهد شد که البته همه اینها در گرو موافقت سازمان بورس با افزایش نرخ کارمزد است.

پرسنل کارگزاری‌ها می‌توانند سهام بیشتری بخرند

این مقام مسوول در کانون کارگزاران همچنین در برابر سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای تغییر آیین‌نامه

خرید و فروش سهام پرسنل و مدیران شرکت‌های کارگزاری وجود دارد؟ گفت: براساس آیین‌نامه فعلی معاملات بورس اوراق بهادار، مدیران کارگزاری‌ها تا ۷۰ درصد حقوق صاحبان سهام و پرسنل کارگزاری‌ها هم تا سقف ۲۵ میلیون تومان می‌توانند سهام شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را خریداری کنند که البته این آیین‌نامه محدودیت‌هایی شامل نگهداری سهام تا مدت ۳ ماه را داشت، اما در آیین‌نامه‌ای که در کمیته تدوین کانون کارگزاران نهایی شده برخی از این محدودیت‌ها رفع شده از جمله اینکه مدیران تا ۸۰ درصد حقوق صاحبان سهام می‌توانند سهم خریداری کنند و پرسنل کارگزاری هم به جای سقف ۲۵ میلیون تومانی تا مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان می‌‌توانند خرید و فروش سهام داشته باشند و حتی در عرضه‌های اولیه و معاملات آنلاین هم می‌توانند مشارکت داشته باشند. هرچند داد و ستدهای این افراد تحت‌نظر نهاد ناظر بازار سرمایه خواهد بود.

کارگزاران فقط توسعه کیفی دارند

در ادامه این نشست خبری از دبیرکل کانون کارگزاران درخصوص توسعه کمی کارگزاری‌ها سوال شد که وی پاسخ داد: تعداد کارگزاری‌ها در ایران بیشتر از سایر کشورها است. آمارهای مقایسه‌ای نشان می‌دهد که تعداد شرکت کارگزاری در کشور ما از کشورهایی همچون عربستان، مالزی، ترکیه و سوریه بیشتر است، همچنین در بورس LME لندن با معاملاتی که چندین برابر بورس کالای ماست، تنها ۱۱ کارگزاری فعال هستند، حال آن که فقط در بورس کالای ایران ۷۷ کارگزاری فعال هستند و شمار کارگزاری‌های فعال در بورس اوراق بهادار هم به ۸۸ کارگزار می‌رسد. بر این اساس صنعت کارگزاری در ایران نیاز به توسعه کمی ندارد و این صنعت هم اکنون نیازمند توسعه کیفی و گسترش شعب و دامنه فعالیت‌ها در تمام امور است.

این مقام مسوول با بیان اینکه تاکنون ۶۹۳ مجوز فعالیت کارگزاری در حوزه بورس، بورس کالا و فرابورس صادر شده گفت: در حال حاضر ما ۸۸ کارگزار فعال در بورس کالا داریم، ۷۷ کارگزار در کالا فعالیت دارند و ۷۸ کارگزار نیز در فرابورس فعالند.

افزون بر این، ۱۳ کارگزار اوراق بهادار دارای رتبه الف هستند، ۲۳ کارگزار اوراق رتبه ب داشته و ۳۴ کارگزار هم رتبه ج دارند. این در حالی است که در بورس کالا ۶ شرکت کارگزاری دارای رتبه الف، ۱۴ کارگزاری دارای رتبه ب و ۲۲ کارگزار هم رتبه ج دارند.

میهمانان جدید کانون در راهند

دبیرکل کانون کارگزاران در ادامه از پیوستن مشاوران سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها به این تشکل خودانتظام خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مدتی است سازمان بورس صدور مجوز مشاوران سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها را آغاز کرده است به این سازمان پیشنهاد کرده‌ایم که این نهادهای مالی جدید هم به عضویت کانون کارگزاران درآیند تا بتوانند در فعالیت‌های صنفی مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۸کارگزار فعال در بورس کشور حضور دارند، عنوان کرد:‌ از میان ۱۰۸ کارگزار فعال در بورس، ۳۱ کارگزار فقط در بورس اوراق بهادار فعالند، ۲۰ کارگزار فقط در بورس کالا و ۵۷ کارگزار در هر دو بورس فعالیت می‌کنند.

میرصانعی افزود:‌ تا ۲۵ مرداد ماه امسال ۴۶ مجوز معاملات آتی، ۵۰ مجوز مشاوره پذیرش و ۱۷ مجوز مشاوره عرضه در بورس اوراق بهادار، ۲۴ مجوز مشاوره پذیرش، ۵۳ مجوز معاملات آتی، ۳۵ مجوز سیمان، ۴۷ مجوز کشاورزی، ۶۰ مجوز نفت و پتروشیمی و ۵۳ مجوز فلزی توسط کارگزاران عضو کانون صادر شده است. ‌همچنین تاکنون ۴۹ مجوز سبدگردانی و ۶۱ مجوز معاملات برخط توسط کارگزاران از سوی سازمان بورس صادر شده است.

وی به خریداری نرم افزار «مدل» اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزار توسط کانون کارگزاران خریداری شده است تا تمام اعضای کارگزاران به کانون دسترسی داشته باشند و مکاتباتی مستقیم با کانون انجام دهند. همچنین ‌این نرم‌افزار آموزش را ساماندهی کرده و ثبت نام دوره‌های آموزشی را مکانیزه می‌کند.

نقل و انتقال‌ها حکمیت می‌شود

دبیر کل کانون کارگزاران برنامه‌های پیش روی این کانون را مورد توجه قرار داد و گفت:‌در حال حاضر ضوابط نقل و انتقال پرسنل بین شرکت‌های کارگزاری و کانون در حال بررسی است. چراکه یکی از ملزومات شرکت‌های کارگزاری نبود نیروهای حرفه‌ای است که با تصویب ضوابط نقل و انتقال پرسنل بین شرکت‌های کارگزاری قصد داریم تا این مشکلات را بر طرف کرده و نقل و انتقال را ساماندهی کنیم و در ضوابط جدید پیش‌بینی شده که پرسنل کارگزاری یا با مجوز مدیر کارگزاری جابه‌جا شده، یا در کمیته حکمیت کانون درباره درخواست انتقال آنان تصمیم‌گیری شود.

میر صانعی اضافه کرد: همچنین با تدوین دوره‌های آموزشی برای سفارش خرید مشتریان و حوزه پذیرش در کارگزاری‌ها قصد داریم تا بسیاری از مشکلات موجود در حوزه مسوولان پذیرش کارگزاری‌ها را برطرف کنیم، لذا به سمت آموزش کارکنان کارگزاری‌ها حرکت می‌کنیم.

وی در ادامه به الزام ثبت شرکت‌های سهامی عام طبق برنامه پنجم توسعه نزد سازمان بورس اشاره کرد و افزود: طبق این الزام قرار است در نمایشگاه بورس تهران دو دوره آموزشی برای آگاه ‌سازی کارگزاران از الزامات قانون برنامه پنجم و تشریح مزایای پذیرش در بورس و فرابورس تشریح برگزار شود. همچنین قرار است دوره آموزشی دیگری جهت آشنایی با دستورالعمل انضباطی کارگزاران برگزار شود تا بسیاری از موارد تخلف برطرف شود.

۸۹ پرونده در کمیته سازش

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: در چهار ماهه نخست امسال ۸۹ پرونده تخلفاتی به کمیته سازش ارسال شده است.

وی دلیل رشد اختلافات را توسعه بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد، ۹۰ درصد پرونده‌ها منجر به سازش می‌شود.

میرصانعی همچنین با تاکید بر اینکه رتبه بندی کارگزاران با هدف توسعه بازار سرمایه انجام می‌شود، گفت: دوره‌های آموزشی برگزار شده در کانون کارگزاران در چهار ماهه نخست امسال روند افزایشی داشته است.

وی کارگروه بررسی مخاطرات کارگزاران، کارگروه امور معاملات، کارگروه رتبه‌بندی، کارگروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، کارگروه جذب سرمایه گذاری خارجی، کارگروه ابزارهای نوین مالی و کارگروه بررسی سامانه معاملات را از جمله کارگروه‌های فعال در این کانون اعلام کرد.

میرصانعی برنامه بازدید دوره‌ای از کارگزاران را مدنظر قرار داد و گفت: این برنامه در راستای رسیدگی به مشکلات کارگزاران انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کارگزاران دریچه ورود به بازار سرمایه هستند، تصریح کرد: با توسعه صنعت کارگزاری راه ورود به بازار سرمایه توسعه می‌یابد که به این منظور درحال تصویب ضوابطی برای ارائه تخفیفات به کارگزاران هستیم.