دنیای اقتصاد- پس از گذشت یک سوم از سال 90، بورس تهران میانگین بازدهی 6/5 درصدی را برای سرمایه‌گذاران رقم زد. این بازدهی در شرایطی حاصل شد که بورس در فروردین‌ماه امسال شاهد بازدهی خیره‌کننده 7/13 درصدی بود، اما عقب‌نشینی بورس در ماه‌های اردیبهشت‌، خرداد و تیر، بخش عمده‌ای از بازدهی نخستین ماه سال را ذوب کرد. کاهش بازدهی بورس در سه ماه گذشته، تا حد زیادی به خروج سرمایه‌گذاران حقیقی از بورس مربوط می‌شود. در همین حال ارزش معاملات خرد و بلوک در چهار ماه نخست امسال با 102 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 7 هزار و 450 میلیارد تومان بالغ شد.

کارنامه بورس تهران منتشر شد
قبولی مشروط بورس در ثلث اول 90
گروه بورس- مجید اسکندری: بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) گزارش عملکرد خود را از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه منتشر کرد. بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از گزینه‌های برتر سرمایه‌گذاری، در سال جاری نتوانسته است، انتظارات فعالان این بازار را برآورده سازد.بازدهی بورس از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۶/۵ درصد بوده است که در این میان بازدهی در فروردین‌ماه ۷/۱۳ درصد، اردیبهشت‌ماه ۲/۱- درصد، خردادماه ۷/۳- درصد و تیرماه ۳/۲- درصد بوده است.
اگرچه در سه ماه از دوره یادشده، سهامداران حقیقی، سرمایه خود را از بازار خارج کردند و بازار با افت مقطعی مواجه شد اما برخی دیگر از مولفه‌های بازار از جمله ارزش معاملات شاهد افزایش چشمگیر بود.براین اساس به طور متوسط روزانه 333 میلیون سهم به ارزش 114 میلیارد تومان در این بازار داد و ستد شده است.براساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت بورس، طی 20 روز کاری بورس در تیرماه 90، ارزش معاملات در مقایسه با خردادماه 90، از 22 درصد افزایش برخوردار شد و به رقم 2548 میلیارد تومان رسید. از سوی دیگر حجم سهام معامله شده در این مدت با 2درصد کاهش در مقایسه با خردادماه به 6755 میلیون سهم رسید.بورس از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه از 80 روز کاری برخوردار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از 2/1 درصد کاهش برخوردار شده است.از 80 روز کاری بورس در سال جاری، شاخص کل، 43 روز را با روند مثبت طی کرده است که در مقایسه با سال قبل، 17 درصد کاهش نشان می‌دهد.همچنین از 20 روز کاری بورس در تیرماه سال جاری، شاخص کل 9 روز را با رشد سپری کرده که این روند در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش یافته است.مقایسه آمارها نشان می‌دهد ارزش بورس تهران در پایان تیرماه 90 مبلغ 110هزار و 211 میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با پایان تیرماه 89 از رشدی معادل 50 درصد برخوردار شده است. این در حالی است که ارزش بازار یادشده در مقایسه با اسفند 89، 2/1 درصد کاهش یافته است.از سوی دیگر متوسط P/E بازار در پایان تیرماه سال جاری 53/7 مرتبه بوده در حالی که در ابتدای امسال 7/7 مرتبه و در پایان تیرماه 89، 1/6 مرتبه بوده است.بالا بودن P/E متوسط بازار را می‌توان یکی از دلایل سکون بازار سرمایه در ماه‌های اخیر دانست.به گزارش خبرنگار ما شاخص کل بورس در پایان تیرماه سال جاری رقم 24 هزار و 602 واحد بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از 60 درصد رشد یافته است.این در حالی است که شاخص کل در پایان تیرماه در مقایسه با اسفندماه سال گذشته، 6/5 درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش ۱۰۵درصدی مجموع ارزش معاملات
براساس اطلاعات موجود، ارزش معاملات خرد و بلوکی در دوره 4 ماهه منتهی به 31 تیرماه 90 مبلغ 7449 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از 102 درصد رشد برخوردار شده است.در همین حال معاملات عمده در 4 ماهه ابتدای سال جاری مبلغ 1674 میلیارد تومان را شامل شده که این میزان در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، 121 درصد رشد را به نمایش گذاشته است.به این ترتیب مجموع معاملات بازار شامل معاملات عمده و خرد و بلوکی در 4 ماهه ابتدای سال جاری مبلغ 9124 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 105 درصد افزایش یافته است.
افزایش سرمایه ۳۳ شرکت
از میان 356 شرکت حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 33 شرکت، سرمایه خود را افزایش داده‌اند.براین اساس مجموع سرمایه شرکت‌های یادشده برابر با 3409 میلیارد تومان بوده که پس از افزایش سرمایه به 6463 میلیارد تومان بالغ شده است.در این میان 2215 میلیارد تومان از افزایش سرمایه‌های صورت گرفته از محل مطالبات و آورده نقدی و 839 میلیارد تومان نیز از محل سود انباشته و اندوخته‌ها تامین شده است.
افزایش میزان فروش حقیقی‌ها
در تیرماه سال جاری 76 درصد خریدهای خرد و بلوک از سوی سهامداران حقوقی و 24 درصد آن توسط سهامداران حقیقی صورت پذیرفته است. این در حالی است که 72 درصد فروش‌ها نیز از سوی حقوقی‌ها و 28 درصد آن از سوی حقیقی‌ها انجام شده است.
براساس آمارهای موجود میزان خرید اشخاص حقیقی در مقایسه با میزان فروش آنها بیش از ۶۵ میلیارد تومان کسری نشان می‌دهد که این حاکی از خروج حقیقی‌ها از بازار است. این کسری در خردادماه ۹۱ میلیارد تومان و در اردیبهشت‌ماه ۲۸ میلیارد تومان بوده است. بنابراین تیرماه، سومین ماه متوالی است که در آن میزان فروش حقیقی‌ها از میزان خرید آنها پیشی گرفته است.
رشد 60 درصدی شاخص قیمت «ماشین‌آلات برقی»
در میان ۳۷ صنعت حاضر در بورس، صنعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی بیشترین میزان تغییر در شاخص قیمت خود را شاهد بود.
شاخص قیمت این گروه در پایان تیرماه رقمی معادل 133 هزار و 979 بود که در مقایسه با اسفندماه 89 از رشدی معادل 5/60 درصد برخوردار شده است.پس از این گروه ماشین‌آلات برقی، گروه منسوجات با 29 درصد افزایش، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و استخراج سایر معادن با 5/25 درصد افزایش، کشاورزی با 3/18 درصد افزایش و فلزات اساسی با 7/17 درصد افزایش، بیشترین میزان تغییر در شاخص قیمت خود را در مقایسه با ابتدای سال جاری شاهد بودند.از سوی دیگر گروه‌های پیمانکاری صنعتی با افت 8/34 درصدی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با افت 7/33 درصدی، ساخت رادیو و تلویزیون با افت 1/32 درصدی، خودرو و ساخت قطعات با افت 71/15 درصدی و بیمه با افت 15 درصدی، بیشترین میزان کاهش شاخص قیمت را در دوره مورد گزارش شاهد بودند.
تقسیم ۱۰ هزار میلیارد تومان سود توسط «بورسی‌ها»
شرکت‌های بورسی از ابتدای سال تا پایان تیرماه سال جاری بیش از 10هزار میلیارد تومان سود بین سهامداران خود تقسیم کرده‌اند.براساس اطلاعات موجود، مجموع سود شرکت‌ها در دوره یادشده، بیش از 13 هزار میلیارد تومان بوده که 5/74 درصد آن تقسیم شده است.مقایسه آمارها نشان می‌دهد، گروه فلزات اساسی با تقسیم بیش از 2479 میلیارد تومان سود، بیشترین سود تقسیمی را به سهامداران خود پرداخت کرده است. پس از این گروه، مخابرات با 1972 میلیارد تومان، استخراج کانه‌های فلزی با 913 میلیارد تومان، بانک‌ها و موسسات اعتباری با 725 میلیارد تومان و شرکت‌های چندرشته‌ای با 658 میلیارد تومان، بیشترین سود را به سهامداران خود اختصاص داده‌اند.