نقش رئیس سازمان در لایحه بودجه‌۱۴۰۴ 

ستاک copy

حامد ستاک، تحلیلگر بازار سرمایه در مورد سند بودجه ‌سال‌1404 و نقش رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار در پیگیری حقوق اهالی بورس در این لایحه گفت: سند بودجه ‌به‌طور خلاصه دخل و خرج کشور است و مسیری که صنایع و بنگاه‌های کشور در یک سال‌آتی قرار است طی‌کنند را مشخص می‌کند، به‌ همین‌دلیل،  این  سند  از اهمیت خاصی برخوردار است. از مطالعه بودجه ‌می‌توان صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها را پیش‌بینی کرد.  وی ادامه‌داد: خواسته اصلی فعالان بازار سرمایه این است که از اجرای قوانین، مقررات یا تصمیماتی که در سند بودجه ‌باعث می‌شوند درآمد شرکت‌ها و صنایع کشور تحت‌الشعاع قرار گیرند وکاهش پیدا کنند، جلوگیری شود.

از طرف دیگر نیز هزینه‌هایی که به شرکت‌های بورسی وارد می‌شود نیز باید به‌طور منصفانه‌‌‌‌‌ باشد و به‌گونه‌ای نباشد که به نفع گروه‌های خاصی، هزینه شرکت‌های بورسی افزایش پیدا کند، چراکه با تغییر صورت‌های مالی شرکت‌ها، کاهش درآمد یا افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌ها، باعث می‌شود سرمایه سهامداران و سرمایه‌گذاران و سایر فعالان نیز تحت‌تاثیر قرار گیرد. علت این امر این است که ارزش قیمت سهم‌‌‌‌‌‌ها به‌صورت‌های مالی شرکت‌ها و نحوه درآمدزایی و میزان دارایی آنها وابستگی شدیدی دارد. این تحلیلگر اضافه کرد: در صورتی‌که یک تصمیمی در سند بودجه‌ اتخاذ شود که هزینه‌های شرکت‌های بورسی به شکل غیرمنصفانه افزایش یابد یا درآمدهای آنها به طرز غیرقابل‌توجیهی کاهش پیدا کند، رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار باید در این‌خصوص پیگیری‌های لازم را در دستور کار قرار دهد.

به‌طور کلی و در مجموع، باید قوانین و مقرراتی داشته باشیم که افرادی که سند بودجه ‌را می‌‌‌‌‌‌نویسند، نتوانند به شکل غیرمنصفانه و غیرقابل‌توجیهی، درآمدها و هزینه‌های شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند. ستاک درخصوص پیگیری مطالبات سرمایه‌گذاران بورسی از دولت، سازمان ‌برنامه و بودجه‌ و مجلس شورای‌اسلامی گفت: سند بودجه ‌در دو نهاد مورد بررسی و نوشتن قرار می‌گیرد، در ابتدا در سازمان ‌برنامه و بودجه ‌و توسط دولت و دوم در مجلس شورای‌اسلامی، مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار و مدیران ارکان ذیل این سازمان، باید به هر دو سو، توجه داشته باشند. متولیان بازار سرمایه باید از این موضوع مراقبت کنند که این سند به‌گونه‌ای تدوین شود که از حقوق سرمایه‌گذاران و جایگاه بازار سرمایه دفاع شود و قوانین و مقررات و لوایح بودجه ‌به‌نفع بورس مورد تصویب قرار گیرند، یا حتی اگر به نفع بازار سرمایه نیست، تصمیمی علیه بازار سرمایه اتخاذ نشود که هویت بورس، به‌عنوان یکی از بازارهای مالی مهم، در حاشیه قرارگیرد. 

وی افزود: با توجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی نقش زیادی در تصویب سند بودجه ‌دارند، متولیان بازار سرمایه و رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار و مدیران این سازمان، باید حقوق سهامداران را از این نمایندگان پیگیری کنند و اجازه ندهند کسانی که سند بودجه ‌را می‌‌‌‌‌‌نویسند، با تصمیمات اشتباه، صورت‌های مالی شرکت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهند؛ چراکه این تصمیمات اشتباه تاثیر خود را در شرکت و قیمت سهام آن‌ منعکس می‌کنند و عملکرد بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. 

ستاک با تاکید بر اینکه متولیان بازار سرمایه باید هم در دولت و سازمان‌برنامه و بودجه‌ و هم در مجلس شورای‌اسلامی حضور داشته باشند، گفت: باید حقوق سهامداران، سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه را پیگیری کنند، تا به شرکت‌های بورسی از ناحیه سند بودجه ‌آسیبی وارد نشود.

درخواست‌های اهالی بازار از سازمان

شوریابی copy

پیمان شوریابی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر سند بودجه‌1404 بر بازار سرمایه و حقوق سهامداران، اهالی بازار سرمایه به‌ویژه سرمایه‌گذاران و فعالان این حوزه، درخواست‌های جدی و اساسی از سازمان بورس دارند تا به‌صورت فعال و موثر در راستای پیگیری و تحقق حقوق سهامداران اقدام کند.   وی ادامه‌داد: سند بودجه‌1404 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاستگذاری اقتصادی کشور، تاثیرات مستقیمی بر روند فعالیت‌های اقتصادی، مالی و به‌ویژه بازار سرمایه خواهدداشت، لذا ضروری است که سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر و قانونی، ضمن بررسی دقیق این سند، به دفاع از حقوق سهامداران و حفظ منافع آنها در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور بپردازد.

این تحلیلگر درخصوص درخواست‌های اصلی اهالی بازار سرمایه گفت: شفاف‌سازی اطلاعات مالی و اقتصادی یکی از این خواسته‌هاست، ضروری است که سازمان بورس از دولت و سایر نهادهای مرتبط بخواهد که اطلاعات مربوط به وضعیت مالی و اقتصادی کشور را با شفافیت بیشتری در اختیار عموم قرار دهند. این شفافیت می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنند. شوریابی افزود: حمایت از شرکت‌های بورسی نیز موضوع مهمی است، درخواست می‌شود که سازمان بورس در راستای حمایت از شرکت‌های پذیرفته‌‌‌‌‌‌شده در بورس، سیاست‌های عدم‌دخالت در قیمت‌گذاری و مشوق‌‌‌‌‌‌هایی را به‌منظور توسعه بیشتر زیرساخت‌های خود درنظر بگیرد تا این شرکت‌ها بتوانند در شرایط اقتصادی دشوار به حیات خود ادامه دهند و از حقوق سهامداران دفاع کنند.

وی درخصوص تقویت نظارت بر بازار گفت: تقویت نظارت بر بازار سرمایه و جلوگیری از هرگونه تخلف یا بی‌‌‌‌‌‌نظمی، از دیگر خواسته‌‌‌‌‌‌های اهالی بازار است. سازمان بورس باید با اتخاذ تدابیر لازم، از حقوق سهامداران در‌برابر نوسانات غیرمنطقی و رفتارهای نادرست در بازار حمایت کند. از طرفی نیاز به گفت‌وگوی مستمر با سهامداران نیز احساس می‌شود. برقراری یک ارتباط موثر و مستمر با سهامداران و شنیدن نظرات و پیشنهاد‌های آنها می‌تواند به بهبود سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازمان بورس کمک کند.  این تحلیلگر گفت: از طرفی ضرورت دارد سازمان بورس به توسعه و بهبود زیرساخت‌های بازار سرمایه توجه ویژه‌ای داشته‌باشد.

بهبود سیستم‌های معاملاتی و افزایش دسترسی به اطلاعات می‌تواند به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و رشد پایدار بازار کمک کند. همچنین سازمان بورس باید به حقوق اقلیت سهامداران توجه ویژه‌ای داشته‌باشد و تدابیری را اتخاذ کند که از تضییع حقوق آنها جلوگیری شود. این امر می‌تواند شامل ایجاد سازوکارهای مناسب برای رأی‌‌‌‌‌‌گیری و تصمیم‌گیری در مجامع عمومی شرکت‌ها باشد. شوریابی اظهار امیدواری کرد؛ سازمان بورس با توجه به این درخواست‌ها و نظرات، اقدامات لازم را در راستای پیگیری حقوق سهامداران در سند بودجه‌1404 به‌عمل آورد و به‌عنوان مدافع حقوق سرمایه‌گذاران، نقش خود را به نحواحسن ایفا کند.