همچنین سرعت افزایش نرخ نیما با توجه به افزایش قیمت ارز در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، پایین است و بانک‌مرکزی باید نسبت به افزایش سرعت رشد نرخ دلار نیمایی‌ اقدام کند، افزایش این نرخ می‌تواند عامل مثبتی در سودآوری شرکت‌ها و ایجاد انگیزه ورود به بورس برای فعالان بازارهای مالی باشد. با توجه به اینکه بازار سرمایه پیش از شدت گرفتن تنش‌ها یک روند صعودی را طی می‌کرد و پس از شدت گرفتن تنش‌ها این روند صعودی متوقف شد، به‌نظر می‌رسد دیگر حمایت‌های کلامی سیاستگذار برای رشد بورس کافی نباشد. درست است که در ابتدای دولت و هفته‌های گذشته، با وعده‌‌‌‌‌های متولیان و سیاستگذاران جدید‌ امید به بازار تزریق شد، اما اکنون سرمایه‌گذاران در انتظار اقدامات بنیادی و عملی هستند و دیگر گفتاردرمانی، موثر نخواهد بود.

ریسک‌های سیستماتیک در کمین بازار سرمایه

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه در مورد وضعیت گذشته و پیش‌روی بورس گفت: با توجه به این ابتدای هفته گذشته با انتشار خبر شهادت سیدحسن نصرالله آغاز شد، پیش‌بینی می‌شد که هفته ناآرامی داشته باشیم که با مدیریت صحیح و به‌موقع رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار، دامنه‌نوسان بازار سرمایه به‌درستی محدود شد و این تصمیم باعث شد که هیجانات و التهابات شدیدی به بازار سرمایه منتقل نشود. پیش از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی بازار سرمایه کمی با فشار فروش مواجه بود و متولی بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق‌بهادار، در حال مدیریت این وضعیت بود.

وی ادامه‌داد: پس از پاسخ جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حس ترس و هیجان در بازار سرمایه مشاهده شد که شاهد افزایش نرخ ارز به بالای 63‌هزار‌تومان بودیم و در صورتی‌که ورود نقدینگی به بازار سهام را در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بررسی کنیم، بیشتر نقدینگی وارد صندوق‌های طلا شده بود و نقدینگی از سمت صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده و به سمت صندوق‌های گواهی‌سپرده طلا ورود پیدا کردند، این موضوع در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز مشاهده شد. می‌توان گفت روزها و هفته‌هایی را سپری می‌کنیم که ریسک‌های ژئوپلیتیک منطقه به حد اعلای خود رسیده و کشور ایران در مرکز توجه این تنش‌ها قرار گرفته‌است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته مهمی که لازم است به آن توجه شود، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه است. مهم‌ترین بخش سخنان ایشان در این رابطه بود که تمامی اقدامات جمهوری‌اسلامی ایران مطابق قوانین و مقررات بین‌المللی است و ایران در‌برابر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، نه شتاب‌‌‌‌‌زده عمل می‌کند و نه تعلل می‌کند. این مساله باعث مشخص‌شدن سرانجام وضعیت منطقه می‌شود و در صورتی‌که رژیم جعلی اسرائیل، دوباره اقدامی علیه ایران انجام ندهد، مناقشات فعلی از مسیر دیپلماسی قابل‌پیگیری است، هرچند که جامعه جهانی نسخه آماده‌‌‌‌‌ای جهت حل مناقشات فعلی ندارد.

سماوی تاکید کرد: در صورتی‌که در ادامه هفته‌جاری، اتفاق جدیدی رخ ندهد، می‌توان مقداری به بهبود عملکرد بازار سرمایه خوشبین بود، هرچند با شرایط فعلی و محدودیتی که برای دامنه‌نوسان وجود دارد، نمی‌توان تصور داشت که وضعیت بازار سرمایه بسیار عالی باشد. حتی با وجود اینکه نرخ دلار نیمایی از 47‌هزار تومان برای اولین‌بار عبور کرد، به دلیل اینکه ریسک‌های سیستماتیک اطراف بازار سرمایه کمین کرده‌است، بازار سرمایه در در عین ارزندگی، جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد و باید منتظر روزهای آتی بود.

بورس با اقدامات عملی واکسینه می‌شود

برزو حق شناس copy

برزو حق‌‌‌‌‌شناس، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته تحت‌تاثیر ریسک‌های سیستماتیک یک روند نزولی را طی کرد و صف‎‌‌‌‌‌های فروش ایجاد شد و تقریبا بورس به حالت قفل درآمد، در ابتدای هفته گذشته، سعی شد که حمایت‌هایی از سوی سازمان بورس و اوراق‌بهادار صورت بگیرد، اما بازار سرمایه تحت‌ریسک‌های سیستماتیک یک روند نزولی را طی کرد. اقدام سازمان بورس و اوراق‌بهادار مبنی‌بر کاهش دامنه‌نوسان پس از انتشار خبر شهادت رهبر مقاومت حزب‌الله لبنان، سید‌حسن نصرالله، به‌موقع و صحیح بود، البته این تصمیم به شرطی می‌تواند درست باشد که محدودیت دامنه‌نوسان بیش از اندازه ادامه پیدا نکند و در صورتی‌که اندکی ریسک‌های سیستماتیک کاهش یابد، می‌توان محدودیت دامنه‌نوسان را به حالت عادی برگرداند.

حق‌‌‌‌‌شناس افزود: سطح ریسک‌های سیستماتیک در هفته‌جاری بالاست و سایه آنها روی بازار سرمایه سنگینی می‌کند و در صورتی‌که این ریسک‌ها برطرف هم بشوند، به دلیل شدت یافتن سیاست انقباضی بانک‌مرکزی، سقف‌شکنی نرخ سپرده‌های بین‌بانکی و افزایش نرخ‌های اوراق اخزا و عدم‌تزریق منابع به بازار سرمایه توسط بانک‌مرکزی، باعث شده‌است که بورس تحت‌تاثیر منفی این موارد قرار بگیرد، بنابراین در صورت کاهش سطح سیستماتیک نیز اگر سیاست‌های بانک‌مرکزی مانند وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، دوباره بازار سرمایه از مواردی که ذکر شد، تاثیر منفی خواهد پذیرفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ابتدا شروع به‌کار دولت چهاردهم و پس از آن به‌مراتب، از مصائب اقتصاد مانند بالا‌بودن نرخ بهره و وجود شکاف میان دلار نیمایی سخن گفت و وعده پایین‌آمدن نرخ بهره و تک‌نرخی‌شدن ارز را داد، اما اکنون شاهد افزایش نرخ بهره هستیم و رئیس بانک‌مرکزی نیز در مجلس شورای‌اسلامی مدعی ادامه پیدا‌نکردن افزایش نرخ ارز سامانه نیمایی شد. بنابر این میان آنچه که ادعا می‌شد و آنچه که در حال مشاهده هستیم، فاصله وجود دارد. حتی رشدی که بازار سرمایه پیش از شدت‌گرفتن تنش‌ها در منطقه به‌ثبت رساند، به دلیل حمایت‌های کلامی وزیر امور اقتصادی و دارایی و تیم جدید سازمان بورس و اوراق‌بهادار بوده‌است و در صورتی‌که متولیان اقتصاد و بازار سرمایه قصد حمایت از بازار سرمایه را دارند، باید اقدامات عملی و حمایت‌های واقعی صورت بگیرد.