دنیای اقتصاد- پس از عرضه ناموفق باشگاه راه‌آهن در نخستین مرتبه و فروش این باشگاه به قیمت 4 میلیارد و 150 میلیون تومان در بار دوم، دیروز معاون سازمان خصوصی‌سازی از قیمت‌گذاری دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس و عرضه آنها در فرابورس خبر داد. به گفته مهدی عقدایی، استقلال و پرسپولیس به ترتیب 42 و 45 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و با تعیین وزیر ورزش و جوانان در آینده نزدیک، پیش‌بینی می‌شود این دو باشگاه در شهریورماه از مسیر فرابورس خصوصی‌سازی شوند.

دربی فروش سرخابی در زمین فرابورس
گروه بورس- علیرضا باغانی: سرانجام پس از دوسال مناقشه بر سر واگذاری یا عدم واگذاری دو برند اصلی فوتبال ایران یعنی استقلال و پیروزی روزگذشته نخستین گام برای خصوصی‌سازی جدی این دو باشگاه مطرح کشور برداشته شد.
روز سه‌شنبه معاون سازمان خصوصی‌سازی از قیمت‌گذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس خبر داد، اتفاقی که در عمل فروش و خصوصی‌سازی این دو باشگاه ورزشی را در فرابورس رسما کلید زده است.عقدایی مبلغ پیشنهادی این سازمان برای واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تهران را به ترتیب ۴۵ و ۴۲ میلیارد تومان (۲۴ و ۲۲ میلیون پوند) اعلام کرد.
مهدی عقدایی در گفت‌وگو با سنا، با بیان اینکه قیمت پیشنهادی سازمان خصوصی سازی باید در هیات واگذاری به تصویب برسد، گفت: هنوز قیمت نهایی سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تهران مشخص نیست.وی خاطر نشان کرد: پس از انتخاب وزیر ورزش و جوانان، سهام این دو باشگاه در هیات واگذاری تعیین تکلیف خواهد شد و با توجه به اینکه اظهار نظر وزیر ورزش و جوانان در مورد واگذاری سهام دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس از اهمیت بسزایی برخوردار است، لذا تا زمان مشخص شدن وزیر نمی‌توان سهام این دو باشگاه را در شرکت فرابورس عرضه کرد.معاون سازمان خصوصی سازی پیش‌بینی کرد، سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان شهریورماه امسال واگذار شود.وی در برابر این سوال که آیا این قیمت پیشنهادی با در نظر گرفتن بدهی، قراردادهای بازیکنان و دارایی‌های این دو باشگاه صورت گرفته؟ ادامه داد: این قیمت بدون در نظر گرفتن میزان بدهی و قراردادهای بازیکنان و کادر فنی است. هنوز قرارداد بازیکنان و کادر فنی نهایی نشده است و اصولا این موضوع و همچنین بدهی‌های این دو باشگاه به سازمان تربیت بدنی مربوط است که می‌تواند بازیکنانش را بفروشد یا نگه دارد. این معاون سازمان خصوصی سازی در واکنش به این پرسش که آیا سهام این دو باشگاه به کانون هواداران هم داده خواهد شد و عرضه سهام بلوکی در فرابورس انجام خواهد شد؟ پاسخ داد: هنوز درصد و نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه مشخص نشده که توسط هیات واگذاری نهایی می‌شود، اما ممکن است در دو بلوک جداگانه سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس عرضه شود، اما قیمت‌گذاری دو باشگاه مطرح کشور بلافاصله واکنش اهالی ورزش را در پی داشت، به طوری که سرپرست باشگاه استقلال در گفت و گویی به تحلیل بحث قیمت‌گذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت. فتح‌الله‌زاده درباره اینکه چرا قیمت پایه پرسپولیس بیشتر از استقلال است، گفت: «شک نکن قیمت‌گذار، پرسپولیسی بوده است! ماشاالله همه جا این دوستان پرسپولیسی رخنه کرده‌اند.»
پیش از این دولت پس از یکبار ناکامی، با کاهش قیمت موفق به فروش باشگاه راه‌آهن به قیمت ۴میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان شده بود.
اما دنیای اقتصاد به جزئیات ارزشگذاری دو برند اصلی ورزش کشور که روزگذشته حاشیه‌های فراوانی را ایجاد کرده بود، دست یافت.فرشاد به آبادی مدیر گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر، شرکت ارزشگذار پرسپولیس و استقلال در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد درباره نحوه قیمت‌گذاری این دو برند اصلی فوتبال کشور گفت: در ارزشگذاری استقلال و پرسپولیس دارایی‌ها و بدهی‌های باشگاه‌ها دیده نشده است و ملاک اصلی ارزشگذاری، هواداران آن‌ها بوده است.وی با بیان این که نگرانی از بابت بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود ندارد،‌ گفت: سازمان تربیت بدنی بدهی‌های این باشگاه‌ها را تقبل کرده است، از سویی دیگر بازیکنان این باشگاه‌ها هم در ارزشگذاری دیده نشده‌اند، چراکه براساس ضوابط کمیته انضباطی حداکثر قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان 350 میلیون تومان در سال است، حال آن‌که برخی از این باشگاه‌ها تا سطح 800 میلیون‌تومان به بازیکنان خود پرداخت کرده‌اند، بر این اساس نمی‌توان چشم‌انداز روشن و برآورد دقیقی از ارزش بازیکنان آن داشت، ضمن این که بازیکنان به طور دائم در میان باشگاه‌ها جابه‌جا می‌شوند.ارزشگذار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در پاسخ به این پرسش که بر چه اساسی قیمت باشگاه پرسپولیس بالاتر از استقلال در نظر گرفته شده است؟ گفت: ملاک ما هواداران این باشگاه‌ها هستند، چراکه این دو باشگاه غیر از برند و هوادار چیز دیگری ندارند، از این رو ما براساس بررسی‌های علمی به این نتیجه رسیدیم که هر یک از این باشگاه‌ها در حدود 20 میلیون طرفدار دارند و اگر هر طرفدار در سال فقط 5هزار تومان بابت تماشای بازی پرداخت کند، این باشگاه‌ها می‌توانند به درآمد 100 میلیارد تومانی دست یابند که این درآمد در امیدنامه این شرکت‌ها لحاظ شده است.وی با دفاع از ارزشگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: قیمت‌گذاری باشگاه‌های اصلی فوتبال کشور منطقی بوده و مبنای آن نیز کارشناسی است، چراکه در دنیا نیز باشگاه‌های فوتبال بر مبنای برند و در واقع لوگو ارزشگذاری می‌شود و البته بعضا دارایی‌هایی هم دارند.
وی با بیان این که قیمت ۴۲ و ۴۵ میلیارد تومانی استقلال و پرسپولیس زیاد نیست، تاکید کرد: براساس کارشناسی‌های انجام شده قیمت‌‌های تعیین شده برای دو باشگاه مزبور کف قیمتی است و به هیچ عنوان قیمت‌گذاری انجام شده بالا نیست، چراکه جذابیت خرید نیز در آن لحاظ شده است.وی گفت: ارزشگذاری باشگاه‌های فوتبال در جهان از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده و این ارزشگذاری‌ها هم براساس برند و لوگو صورت گرفته است.به آبادی با ذکر این نکته که ارزشگذاری استقلال و پرسپولیس ۱۸ ماه زمان برد، گفت: تاثیرگذاری بر فضای کسب و کار این باشگاه‌ها ملاک اصلی در ارزشگذاری است.وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به زیان‌ده بودن این باشگاه‌ها آیا قیمت ۴۲ و ۴۵ میلیارد تومانی را نباید گران تلقی کرد؟ گفت: چگونه یک شرکت موادغذایی که رقبای بسیار زیادی دارد ۶۰ میلیارد تومان ارزشگذاری می‌شود، ولی دو باشگاه فوتبال که حدود ۴۰ میلیون نفر طرفدار دارند، نباید نصف آن شرکت ارزش داشته باشد.مدیر گروه مطالعاتی هوشمند تدبیر در برابر این سوال که چه برآوردی از درآمدزایی دو باشگاه اصلی کشور در سال‌های آینده دارد؟ گفت: این باشگاه‌ها هزینه‌های بالایی دارند، اما با توجه به درآمد پخش تلویزیونی، اسپانسر، مصاحبه‌های ورزشی و... می‌توان درآمد ۱۷ تا ۱۸ میلیارد تومانی را در آینده برای هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس پیش‌بینی کرد.
اما استقلال و پرسپولیس در حالی روانه میز فروش می‌شوند که درآمد استقلال در سال 88 به حدود 94 میلیارد ریال رسیده و برای باشگاه پرسپولیس هم در سال 88 درآمد 77 میلیارد ریالی رقم خورده است.
افزون بر این، استقلال در سال ۸۸ هزینه‌های مالی ۸۰میلیارد‌ریالی داشته و پرسپولیس هم هزینه مالی ۷۸ میلیارد ریالی را در حساب‌های خود ثبت کرده که با این وصف استقلال سود ۱۴ میلیارد ریالی در این سال شناسایی کرده و پرسپولیس هم به زیان حدود یک‌میلیارد ریالی نشسته است.در عین حال، هنوز صورت‌های مالی سال ۸۹ دو باشگاه مزبور تهیه نشده است.