Untitled-4 copy

همچنان عملکرد بهتر در نمادهای کوچک‌تر بازار ادامه دارد و این موضوع خود را در رشد بیشتر نماگر هموزن و شاخص‌کل فرابورس در قیاس با شاخص‌کل بورس نشان می‌دهد. برخورد شاخص‌کل به مقاومت 2‌میلیون و 100‌هزار‌واحدی و همچنین شناسایی سود معامله‌گران در نمادهای مختلف را می‌توان به‌عنوان دلایل افزایش عرضه در معاملات روز گذشته محسوب کرد.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس با رشد 0.09‌درصدی در سطح 2‌میلیون و 98‌هزار‌واحدی آرام گرفت. نماگر هموزن نیز با رشد 0.31‌درصدی، در سطح 689‌هزار‌واحدی قرارگرفت. شاخص‌کل فرابورس نیز افزایش ارتفاع 0.36‌درصدی را تجربه کرد. همچنین در جریان معاملات دیروز، 165‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد بازار نیز در سطح 3‌هزار و 56‌میلیارد‌تومان قرارگرفت.

پالس مثبت نیما

رشد دلار حواله که از ابتدای سال‌به‌صورت آهسته و پیوسته در جریان بوده، در روز گذشته نیز ادامه‌دار شد و دلار نیمایی با رشد 112‌تومانی همراه شد. نرخ دلار نیمایی از ابتدای سال‌رشد 14.1‌درصدی را تجربه کرده‌ و اکنون این نرخ به 46‌هزار و 265‌تومان رسیده‌است. بازدهی دلار از ابتدای سال‌در بازار آزاد همچنان منفی است و این موضوع به کاهش شکاف میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی منتج شده‌است. دلار در بازار آزاد این روزها در نیمه نخست کانال 59‌هزار‌تومان میان خریداران و فروشندگان دست به‌دست می‌شود و با احتساب این قیمت‌ها، اختلاف میان نرخ بازار آزاد و نرخ نیمایی به 28.4‌درصد رسیده‌است که کمترین مقدار از دی ماه سال‌گذشته محسوب می‌شود.

جبران مافات در بورس؟

بورس تهران در نیمه نخست سال، قافیه را به دیگر بازارهای موازی واگذار کرد و در قیاس با دارایی‌های مبتنی بر طلا، بازنده محض میدان بود. درحالی‌که بازدهی هر سه نماگر اصلی بورس تهران در نیمه نخست سال‌منفی بود، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه تحت‌تاثیر رشد بهای طلا در بازار جهانی، با افزایش قابل‌توجهی همراه شدند. حال باید دید که شروع سبز بورس در فصل خزان، مقدمه‌‌‌‌‌‌ای برای جبران مافات بورس خواهد بود یا خیر.

نزدیکی به انتخابات آمریکا

بدون‌شک انتخابات پیش‌روی آمریکا، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند بازارهای دارایی داخلی در کشور ما خواهد بود و طبیعتا بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیروزی هریک از دو نامزد حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، برای ایران و سیاست خارجی کشور ما معنایی متفاوت خواهدداشت و طبیعتا این موضوع، نخست اقتصاد کلان کشور ما را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و در وهله بعدی نیز می‌تواند روند بازارهای دارایی را متاثر کند.

عملکرد اسفناک اهرمی‌‌‌‌‌‌ها در نیمه نخست سال

بررسی بازدهی صندوق‌های اهرمی در نیمه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که در 6 ماهه نخست سال‌جاری هر پنج صندوق اهرمی که از ابتدای سال‌مورد معامله قرارگرفته‌اند، بازدهی منفی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده‌اند. صندوق جهش با افت 34.3‌درصدی از ابتدای سال، ضعیف‌ترین عملکرد را درمیان صندوق‌های اهرمی از خود برجای گذاشته‌ و صندوق موج نیز با افت 13.1‌درصدی، کمترین افت را در نیمه نخست سال‌جاری به‌ثبت رسانده‌است. از آنجا که این صندق‌ها در روندهای صعودی، بازدهی بیشتری را نسبت به سهام موجود در بازار به‌ثبت می‌‌‌‌‌‌رسانند، به‌نظر می‌رسد که در نقاط منطقی برای خرید قرار دارند و اگر کسی برای 6ماهه دوم سال‌روند صعودی برای بورس تهران متصور است، می‌تواند بخشی از سبد سهام خود را به این صندوق‌ها اختصاص دهد.