مهر- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات وکالتی محملی برای پولشویی می‌توانند باشند، به همین دلیل با وضع ضوابطی جلوی معاملات وکالتی را تا حد ممکن گرفتیم. سیدعلی حسینی در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در بازار سرمایه کشور برای مبارزه با پولشویی گفت: بازار سرمایه در امر مبارزه با جرم پولشویی و سالم سازی بازار با توجه به ماهیت ذاتی خود اقدامات وسیعی را انجام داده است. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هیچگاه نقل و انتقال فیزیکی پول در بازار سرمایه کشور رخ نداده است، افزود: تمام نقل و انتقالات و تسویه مالی از طریق حساب‌های بانکی انجام می‌شود.

به گفته وی پول از حساب بانکی وارد چرخه معاملاتی بورس می‌شود، پس قطعا پول سالم و شفافی است زیرا کنترل اولیه توسط سیستم بانکی انجام می‌شود.

حسینی عنوان کرد: با توجه به الزامات قانون مبارزه با جرم پولشویی و آئین نامه سازمان بورس، بسترهای مقرراتی دقیق تری از سال گذشته توسط سازمان وضع شده است.

وی از تصویب ۶ دستورالعمل برای شناسایی مشتریان، مانیتور کردن معاملات مشکوک و نظارت بر افرادی که مظنون به پولشویی هستند، در بازار سرمایه کشور خبرداد.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه واحد مبارزه با جرم پولشویی در سازمان تشکیل شده است، گفت: در تمام نهادهای تحت نظارت، واحدهای مستقل مبارزه با جرم پولشویی در حال ایجاد هستند که از طریق سازمان بورس با دبیرخانه شورایعالی مبارزه با پولشویی مرتبط می‌شوند.

به گفته وی در مورد معاملات وکالتی که محملی برای پولشویی می‌توانند باشند، ضوابطی را وضع کرده‌ایم و جلوی معاملات وکالتی را تا حد ممکن گرفتیم.

حسینی با بیان اینکه تاکنون موردی در بحث پولشویی در بازار سرمایه وجود نداشته است، تصریح کرد: به لحاظ نظارت بر بازار سرمایه تمام چرخه معاملات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: سامانه معاملاتی، سامانه نظارت بر کارگزاران و سامانه نظارت بردارندگان اطلاعات نهانی همه به صورت الکترونیکی است و امکان مانیتورینگ در بخش‌های مختلف را به سازمان بورس می‌دهد.