سنا- رییس اداره امور گواهینامه های حرفه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر تغییرات ساختاری آزمون‌های بازار سرمایه به ارائه توصیه‌هایی به شرکت‌کنندگان در آزمون‌های بازار سرمایه پرداخت. رضا کیانی هفدهمین دوره آزمون‌های بازار سرمایه را به دلایل گوناگون نقطه عطفی در آزمون‌هایی که از سال ۱۳۸۲ تا کنون برگزار شده‌است، دانست.

وی ادامه داد: تغییر ساختار گواهینامه‌های حرفه‌ای و افزودن مدارک معامله‌گری، این امکان را بوجود آورده‌است که هر فرد در یک دوره برگزاری توانایی شرکت در چند آزمون را داشته باشد.

کیانی افزود: همچنین سرفصل‌های آزمون‌های بازار سرمایه به معیارهای بین‌المللی بسیار نزدیک‌تر شده‌است. در این مورد تلاش شده با بررسی مدارک بین‌المللی معتبری همچون CFA و CIIA بازنگری جدی در سرفصل مفاد آزمون‌ها شود و این امر در هفدهمین دوره برگزاری آزمون‌های بازار سرمایه به مرحله اجرا رسیده‌است.

وی افزود: در آزمون‌های گذشته حد نصاب هر درس، نصف میانگین آن درس و حد نصاب کل، میانگین به علاوه یک معیار انحراف نمرات شرکت‌کنندگان بود. به عبارت دیگر نصاب قبولی در آزمون به طور نسبی تعیین می‌شد. بدین ترتیب با توجه به نسبی بودن نصاب قبولی در آزمون، به طور معمول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از شرکت‌کنندگان موفق به دریافت گواهینامه می‌شدند.

کیانی ادامه داد: اما از دوره جدید برای آزمون های اصول مقدماتی و تحلیلگری بازار سرمایه، سقف و کف معینی برای هر درس تعیین شده است .

رییس اداره امور گواهینامه های حرفه ای سازمان بورس اظهار داشت: بر اساس مصوبات جدید، در آزمون‌های اصول و تحلیل‌گری بازار سرمایه، نصاب هر درس همچنان نصف میانگین نمرات داوطلبان است با این تفاوت که سقف ۳۵‌درصد و کف ۲۰ درصد نیز برای آن در نظر گرفته شده است. کیانی اضافه کرد: بدین ترتیب در سخت‌ترین شرایط حد نصاب هر درس ۳۵ درصد خواهد بود. در این شرایط، اگر درسی ۳۰ سوال داشته باشد، شرکت‌کنندگان با پاسخ درست به ۱۱ پرسش می‌توانند، حدنصاب آن درس را بدست آورند.

وی گفت: در آزمون‌های اصول و تحلیل‌گری بازار سرمایه، نمره کل نیز میانگین به علاوه یک انحراف معیار با سقف ۵۰‌درصد خواهد بود.