مهدی حاجی وند*

«تصویب واگذاری ۱۰۰ درصد سهام باشگاه راه‌آهن از طریق فرابورس»؛ خبری که به قول و قرارهای مسوولان سازمان خصوصی‌سازی در راستای واگذاری سهام باشگاه‌های فوتبال واقعیت داد. هیات واگذاری در روز شنبه سوم اردیبهشت ماه جاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل جلسه داد و سرانجام پس از کش و قوسهای بسیار اجازه واگذاری سهام موسسه فرهنگی ورزشی راه‌آهن را به عنوان صف شکن خصوصی‌سازی فوتبال در ایران صادر کرد. پس از انتشار رسمی خبر واگذاری ۱۰۰ درصد سهام باشگاه راه‌آهن، آگهی واگذاری این باشگاه اعلان رسمی شد تا در موعدی زودتر از روال عادی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی، باشگاه دولتی راه‌آهن از بدنه دولت جدا شود. براساس اعلان این سازمان قرار بود ۱۰۰ درصد سهام موسسه فرهنگی ورزشی راه‌آهن(پس از کسر ۵ درصد سهام ترجیحی) به ارزش کل پایه ۵۹ میلیارد و ۱۸۰ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۱۶ ریال به وکالت از سوی شرکت مادر تخصصی راه‌آهن ج.ا.ایران(به عنوان مالک ۱۰۰ درصد سهام این موسسه) واگذار شود. سپرده شرکت در مزایده این باشگاه نیز یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۷۸۰ ریال تعیین شده بود که خریدار باید حداقل ۲۰ درصد از مبلغ پیشنهادی را در مدت ۲۰ روز پس از خرید به عنوان پیش پرداخت نقدی پرداخت کند و بقیه را در مدت ۳ سال به صورت قسطی به حساب دولت واریز نماید. برای خریدار این باشگاه که عرضه آن در روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت سال‌جاری از طریق فرابورس وعده داده شده بود شرایط خاصی نیز در نظر گرفته بودند؛ از جمله این که خریدار موسسه فرهنگی ورزشی راه‌آهن بر پایه قراردادهای منعقد شده از زمان خرید تا پایان سال ۹۱ می‌تواند از کلیه امکانات و تاسیسات ورزشی موجود در مجموعه ورزشی اکباتان و شهید مظلومیان در ازای پرداخت ماهانه مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال استفاده نماید.

از سویی دیگر در اعلان سازمان خصوصی‌سازی آمده بود خریدار موسسه فرهنگی ورزشی راه‌آهن که طی دوره تقسیط به افزایش کارکنان بنگاه، به میزانی بیش از آنچه در سند واگذاری ثبت شده اقدام کند یا مبادرت به آموزش و به کارگیری نیروهای مازاد سایر بنگاه‌های واگذار شده در واحد خود نماید در صورت احراز شرایط از مشوق های مالی یا غیرمالی به ترتیب مقرر در دستورالعمل نحوه اعمال مشوق های مالی یا غیرمالی به شماره ۲۰۶۲۹۵/۲/۶۳ مورخ ۱۸/۱/۱۳۸۸ و دستورالعمل نحوه نظارت پس از واگذاری مصوب ۱۱ و ۱۸/۲/۱۳۸۹ هیات واگذاری برخوردار خواهد شد.

همچنین گفته شد که خریدار این باشگاه ۶ ماه بعد از خرید مهلت دارد تا نام باشگاه را تغییر دهد.

داستان طول و دراز خصوصی‌سازی فوتبال ایرانی داشت به جاهای خوش می‌رسید که خبر به تاخیر افتادن واگذاری سهام باشگاه راه‌آهن، ترمزدستی خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی در کشور را کشید. مدیرعامل شرکت فرابورس دلیل عرضه نشدن باشگاه راه‌آهن را بررسی مسائل حقوقی نحوه واگذاری از طریق فرابورس عنوان کرد و لبخند دوباره خصوصی‌سازی به باشگاه‌های ورزشی را در گرو حل مشکلات حقوقی این واگذاری قلمداد کرد. بنابر اظهارات مجریان سازمان خصوصی‌سازی، موسسه فرهنگی ورزشی راه‌آهن برای واگذاری از طریق فرابورس نیازمند تبدیل شدن به شرکت سهامی عام است که عملی شدن این موضوع در مقطع زمانی کوتاه قابل تصور نیست. به‌نظر می‌رسد حرکت قطار خصوصی‌سازی فوتبال ایران از ایستگاه راه‌آهن با تغییر روش واگذاری از فرابورس به مزایده در جلسه آینده هیات واگذاری جان تازه‌ای بگیرد. خریدار سهام این باشگاه هم می‌تواند در آینده، بعد از تغییر قالب فعالیت این موسسه به سهامی عام این باشگاه را در بورس پذیرش و عرضه کند.

با این وجود باید منتظر ماند و دید آیا هیات واگذاری روش واگذاری موسسه فرهنگی ورزشی راه‌آهن را که با پایان یافتن رقابت‌های لیگ دهم جایگاه آخر جدول را از آن خود کرد به عنوان نخستین باشگاه قابل واگذاری تصویب خواهد کرد تا قطار خصوصی‌سازی فوتبال کشور با واگن های سنگینی چون استقلال و پرسپولیس در جاده نامطمئن راه‌آهن شروع به حرکت کند؛ یا نه؟!

*mahdihajivand@yahoo.com