سنا- معاون شرکت بورس با اشاره به اهمیت اطلاعات به عنوان مبنای تصمیم‌گیری سهامداران اعلام کرد: کارآیی بازارها بر مبنای این اطلاعات تعیین می‌شود. محمدرضا رستمی در همایش شفاف‌سازی بازار سرمایه گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از معاملات بازار سرمایه مربوط به گروه‌‌های خودروسازی است و ارتباط مدیران ارشد این صنایع با متولیان بازار سرمایه و شفافیت اطلاعات ارائه شده از سوی آنها به رشد سهام این صنایع کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه متولیان شرکت‌‌ها به واسطه حضور در بازار سرمایه رسالت‌‌های مهمی را در قبال سهامداران برعهده دارند، تصریح کرد: بخشی از رسالت مدیران در قبال سهامداران به شفافیت و اطلاع رسانی صحیح باز می‌گردد زیرا مدیران این شرکت‌‌ها همواره موظف هستند تا اطلاعات خود را به موقع، درست و به طور کامل از طریق سازمان بورس در اختیار ذی‌نفعان بازار سرمایه قرار دهند.

وی با بیان اینکه حوزه ناشران اوراق بهادار دارای دستورالعمل‌‌هایی برای افشای اطلاعات شرکت‌‌های بورسی است، ادامه داد: مدیران شرکت‌‌های بورسی علاوه براینکه موظف به اعلام اطلاعات با اهمیتی چون صورت‌‌های مالی دوره‌ای و مجامع سالانه و فوق‌العاده هستند باید طبق ماده ۱۳ دستورالعمل افشای اطلاعات هر نوع اطلاعات مهم پیش‌بینی نشده مانند تغییرات ساختاری و اجرای برنامه‌‌های طرح و توسعه را هم در کوتاه‌ترین زمان به مقام ناظر منعکس کنند.

این مقام مسوول در بخش دیگری از اظهارات خود به معامله سهام مسوولان شرکت‌ها با استفاده از اطلاعات نهانی اشاره کرد و گفت: اگر مدیر یا کارمند شرکتی براساس اطلاعات نهانی و غیرعادلانه فرصتی را برای معامله ایجاد کند، مرتکب جرم شده و مشمول برخورد قانونی خواهد شد، بنابراین طبق قوانین و آیین‌نامه‌‌های موجود ۴ طبقه از دارندگان اطلاعات نهانی شامل مدیران و معاونین و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌‌ها، بازرسان و حسابرسان، سهامداران عمده بیش از ۱۰ درصد مالکیت و هلدینگ‌‌ها هستند. رستمی با طرح این سوال که برخی می‌پرسند آیا هر نوع معامله دارندگان اطلاعات نهانی جرم محسوب می‌شود یا خیر؟ تاکید کرد: اگر دارنده اطلاعات نهانی شرکتی به طور عادی و بدون تکیه بر اطلاعات پنهان و منتشره نشده، اقدام خرید و فروش سهام شرکت خود یا زیرمجموعه‌‌های خود کند، اشکالی ندارد. بنابراین مدیران شرکت‌‌ها نگران داد و ستد این گونه معاملات و کسب بازدهی نباشند چرا که این گونه خرید و فروش سهام، اشکال قانونی ندارد.

وی در خاتمه گفت: این درحالی است که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه از طریق نرم‌افزارهایی که در اختیار دارد هر گونه معاملات متکی بر اطلاعات نهانی شرکت‌‌های بورسی را بررسی کرده و می‌تواند در صورت اثبات، از طریق مراجع قضایی پیگیری کند.