رونمایی از هشتمین بازار فرابورس کلید خورد

حداقل سرمایه ثبت‌شده این شرکت‌ها باید ۱۰میلیارد تومان باشد و از حاکمیت شرکتی مناسبی برخوردار باشند. همچنین آخرین صورت‌های مالی شرکت‌های متقاضی باید مطابق استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی تهیه شده باشد و مجوز دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را برای ورود به بازار نوآفرین کسب کرده باشند. شرکت‌هایی که در این بازار پذیرفته می‌شوند از مزایای بازارهای اول و دوم شامل معافیت مالیاتی، توثیق سهام، سهولت در تامین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه، و قابلیت معامله سهام برخوردار خواهند بود.

در حال حاضر ۱۰ شرکت دانش‌بنیان درخواست پذیرش در این بازار کردند و ۳۰ شرکت هم کاندیدای پذیرش در تابلوی رشد هستند. شرکت‌های سهام عام، که با شرایط جمع حقوق صاحبان سهام حداقل ۱۰میلیارد تومان و حداکثر ۵۰۰میلیارد تومان، ارائه چشم‌انداز روشن از سودآوری آینده بنگاه، شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در تابلوی دانش‌بنیان را از دست داده باشند و شرکت‌هایی که واجد شرایط بازار اول و دوم هستند اما به دلایلی مانند نوین بودن صنعت در بازار سرمایه به پیشنهاد هیات پذیرش می‌توانند در تابلوی رشد پذیرش شوند.

چیستی نوآفرین

بازار نوآفرین، با اهداف مختلفی همچون تامین مالی از بازار سهام راه‌اندازی شده است. بازار نوآفرین می‌تواند اتمسفر جدیدی به معاملات سهام شرکت‌‌های سهامی عام، شرکت‌های نوآورانه و دانش‌‌بنیان و شرکت‌‌های حوزه اقتصاد دیجیتال، تزریق کند و وجود دو تابلوی رشد و تابلوی دانش‌بنیان را می‌توان از جمله مزیت‌های این بازار برای شرکت‌ها عنوان کرد. بدین صورت که تابلوی رشد مخصوص شرکت‌های سهامی عام و تابلوی دانش‌بنیان با افزایش فضای رقابت‌پذیری می‌تواند حوزه رقابتی شرکت‌های دانش‌بنیان را دگرگون سازد.

مسیر پرسنگلاخ دانش‌بنیانی

شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر به بخش مهمی از اقتصاد کشور تبدیل شدند. با توجه به گسترش بی‌بدیل این شرکت‌ها و نقش و اهمیت آنها در توسعه و رشد اقتصادی، لزوم حمایت از این شرکت‌ها اهمیت دوچندانی دارد. با این وجود، ایجاد چنین شرکت‌هایی می‌تواند جلوی خصولتی‌سازی و دولتی‌محور بودن بسیاری از شرکت‌ها را بگیرد و رقابت‌پذیری و افزایش رفاه مصرف‌‌کنندگان را به بار آورد. کاربردی شدن دانش و فناوری‌های نو زیر سایه گسترش ظرفیت‌های انسانی و ارتقای درجه بهره‌برداری از منابع می‌توانند چشم‌انداز و جلوه ویژه‌ای از گسترش این شرکت‌ها را بازتاب ‌دهند. با اینکه نسبت به روند ورود و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سهام در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های گوناگونی انجام شده، اما همچنان مسیر هموار حضور و فعالیت همه‌جانبه شرکت‌های نوآور در بازار سرمایه با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌روست.

از طرفی اواخر سال گذشته تفاهم‌نامه‌‌های گوناگون بلندمدتی میان دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سازمان بورس و اوراق بهادار پیرامون توسعه بازار دانش‌بنیان‌ها به امضا رسیده است. هاشم آقازاده، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، در ارتباط با این توافق‌نامه و اقدامات صورت‌گرفته حول پیشبرد اهداف اشاره کرده بود:‌ تاکنون شرکت‌های دانش‌بنیانی که قصد ورود به بازار سرمایه را داشتند، به دلیل وجود دیدگاه‌ها و سازوکارهای متعارف و سنتی حس غریبی داشتند و به‌نوعی توسط دست‌اندرکاران این بازار مورد توجه قرار نگرفتند. دلیل عمده آن می‌تواند اصل دارایی شرکت‌های دانش‌بنیان و دارایی‌های نامشهودی باشد که ارزیابی و ارزش‌گذاری آنها برای بازیگران سنتی این بازار سخت و نامتعارف است. از این رو می‌توان اظهار کرد بازار سرمایه چندان با این دارایی‌های نامشهود درآمیخته نبوده است.

وی ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه را یکی از دستاوردهای همکاری مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار با معاونت علمی ریاست‌جمهوری عنوان کرده و اجرایی شدن این توافق‌نامه را برای بازیگران بازار سرمایه اثرگذار تلقی کرده بود. روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در آیین رونمایی از بازار نوآفرین، با اشاره به دلیل تاکید بر ایجاد میدان اختصاصی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه، از تفاوت این بخش از اقتصاد با حوزه سنتی آن گفت: مجموعه‌های نوآور موفق شامل دو بخش هستند، بخشی که صنعت جدید را ارائه و بخشی که به طور مساعد در حوزه‌های متنوع کار می‌کند. بخش دیگر سودهای بسیار سرشار نسبت به اقتصاد سنتی دارد که این گروه‌ها برای ورود به بازار سرمایه مدنظرند.

روح‌الله ابوجعفری، عضو هیات پذیرش بازار نوآفرین، نیز در آیین رونمایی از این بازار، با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از سازمان‌هایی است که در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان‌ها بسیار فعال و اثرگذار است، اظهار کرد: سال جاری سال «مهار تورم و رشد تولید» است که از محل فروش نفت و صنعت، رشد تولید اتفاق افتاده اما در کنار رشد اقتصادی، کیفیت رشد نیز اهمیت دارد. در تمامی بازارهای دنیا شرایط برای حضور دانش‌بنیان‌ها به همین ترتیب و مشابه بازار نوآفرین است اما باید جذابیت‌ها را برای ورود این شرکت‌ها افزایش داد.