علاوه بر وضعیت انتظارات تورمی، قیمت دلار در بازار آزاد نیز به مثابه موتور محرک سایر بازارها، به‌ویژه بازار سهام، عمل می‌کند. روند این محرک بارها سمت‌وسوی بازارها را تغییر داده است. حال با توجه به این شراط می‌توان به یکی از پرسش‌های متداول پیرامون وضعیت کنونی بورس پاسخ داد. در حال حاضر بازار سهام هیچ سیگنال مثبتی از ناحیه متغیرهای اثرگذار دریافت نمی‌کند. افزون بر آن، به دلیل وضعیت نابسامان و تنش‌های کنونی حاکم بر منطقه، بازار مذکور تحریک‌پذیری خود از سوی متغیرها را از دست داده است. الگوهای پیشین بورس در مواجهه با تنش‌های غیراقتصادی حاکی از این است که ناملایمات سیاسی اثرات منفی بر بازار سهام گذاشته و سهامداران را مجبور به خروج از بازار کرده است.

در شرایطی که افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در بازار آزاد به‌عنوان سیگنال و محرکی در جهت رشد بورس تهران و فرابورس ایران ایفای نقش می‌کند، وقتی این متغیر کارآیی خود را از دست می‌دهد بازار در رویارویی با متغیرهای دیگر با احتیاط بیشتری عمل و حرکت می‌کند. نمونه روشن این موضوع را می‌توان در پیشروی کوتاه‌مدت شاخص‌های بورسی بعد از انتشار خبر تجدید ارزیابی شرکت‌ها مشاهده کرد.

از این‌رو وضعیت متغیرهای اصلی بازار رو به وخامت می‌گذارد و سایر متغیرها اثرات کوتاه‌مدت و مقطعی در بازار بر جای می‌گذارند. درباره نقش دلار بازار آزاد در مسیرهای سهامی کافی است به این موضوع اشاره کنیم که با وجود رشد قیمت دلار نیمایی و کاهش فاصله آن با دلار آزاد، این امر نیز نتوانست پیام مثبتی به بازار ارسال کند. این در حالی است که مبنای محاسبه شرکت‌ها دلار نیمایی است نه دلار بازار آزاد؛ اما از آنجا که افزایش نرخ دلار آزاد منجر به روند صعودی در همه بازارها می‌شود از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنابراین با توجه به روند حرکتی این مهم نباید انتظار داشت بازارهای دارایی با استقبال سرمایه‌گذاران روبه‌رو شوند. در این فضا قاعدتا سمت تقاضا در بازار سهام تقویت نخواهد شد.