ادامه رشد معقول

علی عصاری copy

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: در مورد محرکات غیربنیادی در بازار باید گفت بازار سرمایه همیشه در انتظار اخبار خوبی بوده تا بتواند به رشد خود ادامه دهد و این اخبار می‌تواند تجدید ارزیابی‌ها و گزارش‌ها باشد یا اتفاقات و تصمیمات دولت برای بازار، اما متاسفانه همیشه اینطور تصمیمات و اتفاقات به‌صورت خلق‌الساعه و یک‌شبه بوده و معمولا پس از یک مدت کوتاه اثر خود را از دست می‌دهد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه بازار در نیمه دوم سال‌گذشته رشد قابل‌توجهی داشته، امسال هم می‌تواند تقریبا همان رشد را شروع کند. به‌نظر شرایط می‌تواند برای بازار مثبت باشد و می‌توان برای نیمه دوم سال‌رشدی معقول و منطقی را برای بورس نسبت به سایر بازارها پیش‌بینی کرد. عصاری گفت: قطعا تجدید ارزیابی‌ها یکی از عوامل مثبت برای بازار است و اگر زمان سه‌ساله برای آنها تایید شود، بر اساس تجربه می‌توان گفت می‌تواند بازار را رشد دهد اما انتظار رشد زیاد را ندارم. رشد معمول و متعادل تا پایان سال ‌موردانتظار است و بهتر است این رشد بیشتر در گروه‌های کوچک و متوسط اتفاق بیفتد چون بازار سرمایه نباید زیاد به‌چشم بیاید؛ چراکه بلافاصله سیاستگذار سرکوبش می‌کند.

این تحلیلگر اظهار کرد: اینکه برخی می‌گویند محرک بازار این روزها چون بنیادی نیست، رشد ادامه‌دار نیست، صحبت دقیقی نیست. بازار سرمایه ما فعلا به ورود نقدینگی بسیار تحریک‌پذیر است و مدت‌هاست می‌بینیم در نتیجه این خبر پول از صندوق‌های سپرده ثابت خارج و وارد بازار می‌شود، بنابراین این جمله نمی‌تواند درست باشد. بازار بیشتر به ورود نقدینگی چشم دارد و رشد بازار بسته به روی‌خوش دولت و سیاستگذار است و مسائل بنیادی زیاد دخالتی در رشد بازار ندارد.

 زمستان سبز

نیما میرزایی copy

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی به تعبیر صحیح‌تر بهانه‌ای برای رشد بازار سرمایه بود، گفت: بازار سرمایه آماده یک حرکت صعودی تکنیکال بود که با معیارهای بنیادی هم تضادی نداشت. ما شاهد رشد سودآوری شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته و همچنین سال‌جاری بودیم و شاخص‌کل می‌توانست در محدوده دو‌میلیون و 800 هزار واحد تا سه‌میلیون واحد بایستد و با بازارهای رقیب خود و متغیرهایی مانند قیمت ارز و تورم در اقتصاد به وضعیت تعادلی برسد، بنابراین موضوع تجدید ارزیابی بهانه‌ای شد تا فنر فشرده بازار سرمایه رها شود و بتواند به نقاط تعادلی خود برسد. وی ادامه داد: البته این به آن معنی نیست که بازار سرمایه لزوما تا مناطق تعادلی خود حرکت خواهد کرد اما این موضوع صرفا بازار سرمایه را نسبت به ارزش ذاتی خود متعادل‌تر خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد گزارش‌های 9ماهه، گزارش‌های سورپرایزکننده‌ای نیست، ما در مسیر صعودی آرام برای شرکت‌های بورسی در حال حرکت هستیم و گزارش‌ها هم مطلوب است. نکته قابل‌توجه این است که کف‌های بازار به مرور بالاتر می‌آید و گزارش‌ها باعث می‌شود بازار امکان ریزش مجدد را نداشته‌باشد و امکان اصلاحات عمیق را نیز از بازار می‌گیرد. میرزایی گفت: حرکت‌های صعودی بازار سرمایه معمولا به این شکل است که؛ زمانی‌که اندیکاتورها وضعیت صعودی را در فریم هفتگی ثبت می‌کنند، رشد حداقل سه‌ماهه‌ای را شاهد هستیم و با توجه به اینکه تاییدیه‌های مورد‌نیاز تکنیکال دریافت‌شده، انتظار می‌رود که تا اوایل اسفند بازاری سبزپوش را البته همراه با نوساناتی داشته باشیم، بنابراین با توجه به موارد عنوان‌شده و جاماندگی بازار از رقبا انتظار می‌رود بازار در موج فعلی تا حوالی سقف خود حرکت کند. این تحلیلگر بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی بازار سرمایه از نگاه کارشناسی این است که این بازار جاماندگی معناداری نسبت به وضعیت عمومی اقتصاد دارد و ادله قوی برای رشد بازار وجود دارد که نقش بیش از حد شده بی‌اعتمادی را در سیکل‌های حرکتی خود کمرنگ می‌کند و اگر اتفاق تازه و قوی رخ ندهد و تصمیم جدیدی توسط سیاستگذار گرفته نشود، می‌توان خوشبین بود که روند ایجادشده در بازار سرمایه ادامه‌دار باشد و به‌مرور فضای بی‌اعتمادی که در سال‌های اخیر شکل‌گرفته بود کمرنگ‌تر هم بشود، ضمن اینکه با توجه به اینکه در سیکل بلندمدت صعودی قرارگرفته‌ایم، احتمالا در طول ماه‌های آینده به مرور اعتماد سهامداران نیز ترمیم شده و شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه خواهیم بود.

 تجدید ارزیابی‌ها کافی نیست

مریم محبی copy

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه اما نظر متفاوتی دارد. او در این‌خصوص گفت: مسائلی مانند تجدید ارزیابی، افزایش سرمایه، تقسیم سود و مسائلی از این دست اصولا به‌عنوان مسائل بنیادی نمی‌توانند به‌عنوان محرک عامل تغییر روند در بازار سرمایه باشند اما می‌توانند باعث ایجاد هیجان در روند شوند؛ یعنی می‌توانند بازار منفی را تا حدودی متوقف کنند یا تقاضایی را برای کوتاه‌مدت به بازار وارد کنند ،اما به‌عنوان عوامل ادامه‌دار بنیادی شناسایی نمی‌شوند. وی افزود: در ادامه محرکی مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها که در هفته‌های قبل روند مثبت را برای بازار به ارمغان آورد‌ و منتظر بحث گزارش‌های 9ماهه شرکت‌ها هستیم که این گزارش‌ها در صورت رشد پایدار، مناسب، باکیفیت و ادامه‌دار می‌توانند باعث بهبود شرایط بازار شوند، اما با وجود وضعیت اقتصادی که در بازار مشاهده می‌شود و روند اقتصادی بدنه اقتصادی کشور، انتظار نمی‌رود گزارش‌های 9ماهه تا آن حد قوی باشند، بنابراین با توجه به اینکه محرک‌های فعلی بازار سرمایه به‌عنوان محرک‌های پایدار، باکیفیت، ادامه‌دار و بادوام شناسایی نمی‌شوند و مشکلات اقتصادی شرکت‌ها و کشور همچنان پابرجاست و ما در ادامه روند بهبود پایداری را مشاهده نمی‌کنیم، انتظار نمی‌رود روند روبه‌رشد بازار سرمایه به‌صورت عالی ادامه‌دار باشد. محبی گفت: شاید برای مقطع کوتاهی روند روبه‌رشد را ببینیم اما برای تغییر روند به‌صورت کلی کافی نیستند. درست است که شکسته‌شدن مقاومت‌ها می‌تواند مسیر جدیدی پیش‌روی بازار بگذارد اما این مساله به این منزله نیست که تمام ریسک‌های بازار و بی‌اعتمادی‌های ریشه‌دار سهامداران از بازار رخت بربسته و بازار مستعد رشد بسیار عالی باشد.