هفته پرتلاطم بورس تهران

عکس: دنیای اقتصاد یک هفته با تپیکس

هفته پرتلاطم بازار سهام

شروین شهریاری

بورس تهران در هفته جاری شاهد یکی از متلاطم‌ترین دوره‌ها به لحاظ افزایش دامنه نوسان قیمت سهام طی جلسات معاملاتی بود به نحوی که پس از افت بیش از ۴ درصدی شاخص در دو روز آغازین هفته، با رفع برخی نگرانی‌های سیاسی، بازار روند رشد پر شتاب خود را در سه روز معاملاتی بعدی از سر گرفت.

برآیند تحولات مزبور منجر به کاهش یک درصدی شاخص کل در هفته مورد گزارش شد. در شرایط کنونی به علت رشد ۲۲۰ درصدی بورس طی دو سال گذشته، قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده است. در این فضا، سرمایه‌گذارانی که از رشد مزبور منتفع شده‌اند به طور طبیعی به علت هراس از کاهش بازدهی خود، نسبت به تحولات محیطی حساس‌تر شده و واکنش شدیدتری را از خود نشان می‌دهند. وقایع هفته جاری در بورس تهران به خوبی نشانه‌های معاملات احساسی توسط سرمایه‌گذاران را به نمایش گذاشت. نوسانات مزبور هر چند در نهایت به تعادل بازار ختم شد، اما با توجه به رشد قیمت سهام و افزایش احتیاط سرمایه‌گذاران، امکان بروز نوسانات مشابه در بازار در کوتاه مدت کماکان وجود خواهد داشت.

تمرکز نوسانات بر سهام نقد شونده

سهام شرکت‌هایی که از نقدشوندگی مناسب‌تری برخوردار هستند در این هفته نوسانات شدیدتری را نسبت به سایرین تجربه کردند. سهام خودرویی از جمله گروه‌هایی بودند که به سرعت افت کرده و با عادی شدن شرایط، بازگشت سریعی را به نمایش گذاشتند. سایپا و گروه بهمن به عنوان دو شرکت شاخص این گروه در این هفته ۶/۳ درصد افزایش قیمت را ثبت کردند. برخی سهام نیز با افت ابتدای هفته همراه بودند اما در بازگشت توفیق چندانی نیافتند.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به تولیدکنندگان روی و سنگ‌آهن اشاره کرد. بدین ترتیب شاخص استخراج کانه‌های فلزی افت شدید ۶/۹ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کرد. سرمایه‌گذاری غدیر نیز که این روزها با رشد قابل توجه ارزش بازار تا سطح ۴۳۵۶ هزار میلیارد تومان عنوان ششمین شرکت بزرگ بورس را یدک می‌کشد، نوسانات قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد و در نهایت با افزایش ۶/۵ درصدی هفته را به پایان برد. مخابراتی‌ها هم هفته خوبی را سپری نکردند. در مهم‌ترین رویداد، سهام همراه اول کاهش ۷ درصدی را پس از بازگشایی تجربه کرد. علت این مساله عمدتا کاهش ۶۲۴ ریالی سود هر سهم همراه اول به علت افزایش هزینه‌ها از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. در صورت تحقق این امر، EPS ۶۰۵۶ ریالی ارتباطات سیار در سال ۹۰ به ۵۴۳۲ ریال کاهش خواهد یافت. سهامداران مخابرات نیز با افت ۷/۸ درصدی قیمت سهم در این هفته راهی مجمع سالیانه شدند تا احتمالا در روز دوشنبه هفته آینده با تلاش سهام دار عمده شاهد تقسیم بخش عمده ای از سود ۳۹۹ ریالی هر سهم «اخابر» (شرکت اصلی) در مجمع سالیانه باشند.

نقش پررنگ حقوقی‌ها در تعادل بازار

وقایع هفته جاری بار دیگر رویکرد سنتی سرمایه‌گذاران حقوقی در خرید سهام در قیمت‌های منفی و واگذاری در روند مثبت را آشکار ساخت. براساس گزارش رسمی بورس، حقوقی‌ها در روزهای شنبه و یک شنبه در اوج روند منفی، عمدتا خریدار بوده‌اند و در مجموع بیش از ۵۹ میلیارد تومان سهام از مالکیت سهامداران حقیقی به حقوقی انتقال یافته است. این در حالی است که به محض چرخش بازار در روز دوشنبه، عطش خریداران حقیقی بار دیگر افزایش یافت و حقوقی‌ها با ظاهر شدن در نقش فروشنده بیش از ۲۴ میلیارد تومان از سهام تحت مالکیت خود را به حقیقی‌ها منتقل کردند. در تحولات قابل اشاره، زیرمجموعه جدید بانک ملت (سرمایه‌گذاری خردمندان) حجم قابل توجهی از سهام را در صفهای فروش خریداری کرد. از مهمترین خریدهای این مجموعه می‌توان به جمع آوری بیش از دو درصد سهام زامیاد در قیمت کمتر از ۳۰۰۰ ریال اشاره کرد. صبا تامین هم که در یک سال اخیر خریدهای خوبی را در بازار انجام داده در نمادهای «البرز» ، «پارسیان» و «حفاری» به خرید مشغول است. در نمادهای گروه سایپا نیز سهامدار عمده پس از بازگشت بازار عرضه‌های سنگینی را انجام داد. به نظر می‌رسد عرضه‌های اخیر در به تعادل رسیدن معاملات سهام خودرویی در هفته آینده نقش مهمی ایفا کند.

ورود جدی مجلس به بحث هدفمندی یارانه‌ها

مباحثات این هفته در مجلس شورای اسلامی پیرامون قانون بودجه کل کشور در سال ۹۰ حاوی تصمیمات مهمی بود. در یکی از سرفصل‌های موثر بر وضعیت صنایع بورسی، نمایندگان مجلس در خصوص پیش‌‌بینی مبلغ ۶۲ هزار میلیارد تومان در بخش هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۰ ابراز نگرانی کردند و علاوه بر سوال درمورد مبانی پیش‌‌بینی این مبلغ، از پرداخت نشدن سهم صنایع تاکنون انتقاد کردند. بدین ترتیب پس از تصویب محدودیت ۲۰ درصدی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی (که عملا رشد چند برابری مجدد قیمت انرژی را در سال ۹۰ منتفی می‌سازد) رییس مجلس، کمیسیون تلفیق بودجه را مکلف کرد تا نسبت به محاسبه منابع و نیز تعیین مصارف مربوطه اقدام کند. بنابراین، کمیسیون تلفیق علاوه بر در نظر گرفتن محدودیت ۲۰ درصدی افزایش قیمت‌ها، سهم ۵۰ درصدی خانوارها، ۳۰درصدی صنایع و ۲۰ درصدی دولت را به تفکیک رقم از منابع این قانون در سال ۹۰ مشخص خواهد کرد. شفاف شدن سهم کمک‌های بلاعوض صنعت در سال جاری در کنار محدودیت افزایش حداکثر ۲۰ درصدی قیمت انرژی در سال ۹۰ خبر خوشی برای صنایع داخلی به شمار می‌رود.

این اقدامات در تلفیق با رفع محدودیت‌های دولت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات می‌تواند به کاهش فشار کنونی بر روی تولیدکنندگان و افزایش سودآوری شرکت‌های مرتبط منجر شود؛ رویکردی که در صورت تحقق برای سرمایه‌گذاران بورس تهران نیز به عنوان مالکان شرکت‌های تولیدی نتایجی مثبت و امیدوارکننده در پی خواهد داشت.