گروه بورس- محبوبه مغانی: پس از موافقت اتحادیه اروپا با اعطای کمک چند میلیارد یورویی به یونان خوش‌بینی‌ها به دریافت کمک مالی بین‌المللی آن هم به منظور اجتناب از نکول بدهی‌های این کشور افزایش یافته است؛ تا در نهایت هزینه سنگین یونان برای بازخرید بدهی‌هایش درکنار افزایش انتظارات بازار منجر به کاهش بازدهی اوراق قرضه ایتالیا و اسپانیا شود.

از سوی دیگر کاهش شدید تولیدات صنعتی آمریکا و تردیدها درخصوص عدم توافق جمهوریخواهان برای جلوگیری از صخره مالی، یورو را در برابر دلار تقویت کرد. اما این افزایش نرخ یورو نسبت به دلار پس از اعلام نگرانی ماریو دراکی رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم حل مشکلات مالی کشورهای منطقه یورو و پیش‌بینی وی از تداوم و استمرار ضعف و بحران اقتصادی در منطقه یورو تا سال آینده از یک سو و اقدام بانک مرکزی آلمان مبنی بر کاهش پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشور در سال میلادی کنونی و سال آینده از سوی دیگر سبب شد تا در روزهای پایانی هفته گذشته، یورو میدان داری در میان سایر ارزهای جهانی را به دلار واگذار کند.
اما در بازار فلزات قیمتی، اعتماد به طلا به واسطه خاطرات ناخوشایند از کاهش قیمت 10 درصدی بهای این فلز قیمتی در دسامبر و ناامیدی در خصوص گذر قیمت هر اونس طلا از سطح 1800 دلار، باوجود بازخرید دارایی‌های بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر از بین رفته است. از سوی دیگر بحث بین اعضای دو حزب جمهوریخواه و دموکرات درباره افزایش نرخ مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها تا پایان سال جاری تا زمان دستیابی به توافق در مورد بودجه این کشور، منجر به تضعیف بهای طلا شده است به طوری که این مسائل بازدهی هر اونس طلای جهانی را در هفته منتهی به 17 آذرماه جاری با بازدهی منفی 2 درصدی مواجه کرد.
در بازار طلای سیاه نیز نگرانی نسبت به کاهش تقاضای انرژی آمریکا در پی کاهش تولیدات صنعتی این کشور و آشفتگی‌های اقتصادی منطقه یورو معاملات را در بازارهای نفتی از کاهش برخوردار ساخت، تا در هفته‌ای که سپری شد روند قیمتی معاملات نفت برنت دریای شمال، منفی باشد.
اما در بازار داخلی؛ به نظر می‌رسید که تصمیمات جدید بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز درخصوص عرضه درآمدهای ارزی شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های موضوع بند 27 قانون بودجه سال 91 به نرخ مبادله‌ای، اعلام لیست جدید گروه‌های 19گانه دریافت‌کننده ارز مبادله‌ای و درنهایت اعلام خبر احتمال بازنگری در بازپرداخت وام ارزی به نرخ مبادله‌ای ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت منجر به کاهش قیمت ارز در مرکز مبادلات ارزی و بازار آزاد شود تا به این واسطه بانک مرکزی گامی دیگر به سمت پیش‌بینی‌ خود مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز در صرافی‌ها و مرکز مبادلات ارزی نزدیک شود. اما این گونه نشد و نرخ هر دلار آمریکا در اتاق مبادلات ارزی طی هفته‌ای که گذشت از سطح 24 هزار و 576 ریال به سطح 24 هزار و 580 ریال و یورو از عدد 31 هزار و 914 ریال به عدد 32 هزار و 83 ریال افزایش یافت.
در بازار آزاد نیز قیمت دلار و یورو به ترتیب هر کدام از بازدهی مثبت ۶ درصدی برخوردار شدند. همچنین قیمت سکه به‌رغم افت طلا در بازارهای جهانی، رشد ۴/۳ درصدی را تجربه کرد. برخی از فعالان بازار افزایش قیمت طلا و ارز را به شایعاتی مبنی بر برخورد جدی با برخی از قاچاقچیان سکه نسبت می دهند که در قبال قاچاق سکه از کشور به فروش درهم اقدام می‌کردند.
در بازار مسکن، پس از ادغام دو وزارتخانه راه و مسکن و تبدیل آن به وزارت راه و شهرسازی یا «وزارتخانه مسکن مهر» بنا به ادعای یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، اکنون دولت در تلاش است تا با ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌ای تحت عنوان «وزارتخانه زیربنایی» تشکیل دهد تا به این واسطه اهداف ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه با تبدیل 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه محقق شود.
اما در حالی مجلس در مخالفت با این برنامه دولت به ناکارآمدی وزارت راه و شهرسازی پرداخته که براساس جدیدترین آمارها از ابتدای سال جاری تا ۱۰ روز نخست آذرماه در سامانه املاک و مستغلات ۱۵۲ هزار و ۱۴۸ قرارداد به ثبت رسیده است.
با توجه به کاهش 20 تا 25 درصدی قیمت مصالح ساختمانی، برخی از فعالان این بازار در جدید ترین پیش بینی‌های خود اعلام کرده اند که قیمت مسکن در ماه‌های باقیمانده از سال جاری از کاهش یا جهش قیمتی برخوردار نشود.
در این میان مرکز پژوهش‌های مجلس به رابطه معکوسی بین خطرپذیری سرمایه‌گذاری و بازدهی سرمایه اشاره کرده است که بازار مسکن ایران به دلیل هرم سنی کشور، افزایش تقاضای مصرفی به دلیل ورود جمعیت جوان متقاضی مسکن در سال‌های اخیر، نابسامانی سایر بازارهای سرمایه‌گذاری کشور به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد و در نهایت ناکارآمدی سیاست‌های دولت تقریبا به یک بازار با سود تضمین شده و کم‌خطر سرمایه‌گذاری تبدیل شده است؛ و در نهایت این مرکز پیشنهاد داده است تا با ابزارهای مالیاتی (به عنوان ابزاری که در ایران چندان مورد توجه و استفاده نبوده)، تقاضای سوداگری در بازار مسکن کنترل شود. اما در هفته‌ای که سپری شد، پس از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در اول آذرماه ۸۴، درپانزدهم آذرماه جاری، شرکت بورس تهران وارد هفتمین سال فعالیت خود شد. در این مدت برای ارتقای جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد کشور، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و همچنین قرارداد سلف سهام تصویب و امکان دسترسی مستقیم سرمایه‌گذاران به معاملات سهام فراهم شده است. همچنین آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، قانون تجارت و همچنین دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اصلاح شد. برای کاهش ریسک فعالیت در این بازار نیز ابزار جدید اوراق اختیار فروش تبعی طراحی و اجرایی شد که در جدید ترین اقدام بازار سرمایه طرح خود را برای تشکیل شرکت‌های مشاوره رتبه‌بندی اعتباری به مجلس فرستاد تا مرکز پژوهش‌‌های مجلس نیز مهر تاییدی بر ضرورت تشکیل این نهاد در کشور بزند.
اما در فعالیت 5 روز کاری بازار سرمایه در هفته منتهی به پانزدهم آذرماه امسال، حجم و ارزش کل معاملات به ترتیب از رشد 145 و 137 درصدی برخوردار شد.
این رشد در حجم و ارزش معاملات در پی افزایش ۱۰۱ درصدی تعداد خریداران به بازار سرمایه صورت گرفت که بر این اساس شاخص کل را با رشد ۹/۲ درصدی همراه کرد.
در هفته گذشته صنایع فرآورده‌های نفتی، کک، سوخت هسته‌ای، فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، محصولات چوبی و صنعت لاستیک و پلاستیک از سوی فعالان بازار سرمایه مورد توجه قرار داشتند.