پایان روند افت قیمت سهام در بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته تحت تاثیر آرامش نسبی شرایط سیاسی و همچنین افزایش بهای مواد خام و فلزات، رفتار با‌ثبات‌تری را نسبت به هفته‌های ماقبل نشان داد. در هفته گذشته با گذر بازار از روزهای ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر و کاهش تاثیر‌گذاری سنتی این ماه، معامله‌گران شاهد توجه بیشتر به تحولات اقتصادی بودند که در این شرایط با اوج‌گیری بهای نفت که به دنبال آن قیمت محصولات پتروشیمی و نفتی را افزایش داد و همچنین رشد بی‌سابقه بهای محصولات فولادی موجب شد تا سهام‌ به شدت ارزان بازار کف قیمتی‌ شکننده‌ای را تجربه کنند. از دیدگاه کارشناسان افت ارزش شرکت‌های بورسی به حدی رسیده است که اندک امیدواری به بهبود شرایط کلان می‌تواند باعث بازگشت مناسب بازار شود. در همین حال حتی نبود چراغ سبز در مسائل کلان می‌تواند از سوی سرمایه‌گذاران عمده نادیده گرفته شود. از دیدگاه این گروه از سرمایه‌گذاران وجود شرکت‌های با ارزش بازار اندک در شرایطی که هر گونه سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای صنعتی جدید نیازمند ارز ۲۰هزار ریالی و دشواری‌های فوق‌العاده است، موقعیت مناسبی را فراهم کرده است. از این دیدگاه در حال حاضر خرید شرکت‌های بورسی بر سرمایه‌گذاری مستقیم اولویت یافته است، چرا که نمی‌توان به ساخت شرکت‌های جدید در فضای مشکل کنونی چندان امیدوار بود.

این کف‌های قیمتی شکننده هستند‌، نیستند

در همین حال تنها دغدغه‌ای که می‌تواند به شکسته شدن کف‌های قیمتی کنونی بینجامد، رخدادهای سیاسی است که با توجه به فضای انتخاباتی در ایالات متحده و شرایط سیاسی منطقه احتمال آن اندک است.

در مسائل کلان سیاسی همچنین هفته گذشته پایگاه اینترنتی «ترکیش ژورنال» به نقل از سخنگوی کاترین اشتون با اشاره به مذاکرات ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تاکید کرد: این مذاکرات اواخر ماه اوت برگزار خواهد شد.

آخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ با شرکت سعید جلیلی و کاترین اشتون در روزهای ۱۸ و ۱۹ ماه ژوئن در مسکو برگزار شد و طرفین درباره ادامه مذاکرات به توافق رسیدند. افزون بر این، در صحنه سیاسی بحران سوریه نیز همچنان در معرض دید کارشناسان قرار دارد. اما در مسائل‌ اقتصادی همچنان توجه معامله‌گران به سوی بازار ارز است؛ جایی که قیمت اسکناس نسبت به حواله نیز بالاتر رفته است که نشان‌دهنده وجود تقاضا برای اسکناس ناشی از افزایش سفرهای خارجی است. در همین حال تلاش بانک مرکزی در هفته گذشته برای کنترل بازار ارز اگر چه مانع از رشد بیشتر قیمت ارز شد، اما نتوانست قیمت ارز را به کمتر از ۲۰هزار ریال برساند. در این شرایط بانک مرکزی با ارائه‌ دستورالعملی از ارائه ارز به اولویت‌های ۲تا ۵خبر داد تا به میزان بیشتری از تقاضای بازار بکاهد. برهمین اساس به جز اولویت‌های اول و دوم شامل کالاهای اساسی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوسفند زنده، جو، ذرت، دانه سویا، کنجاله، روغن خام، شکر خام و شیرخشک صنعتی، داروهای ساخته شده، مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید نمی‌شود، کالا‌‌های اولویت سوم شامل حیوانات زنده، بذور، گاو شیری، جوجه یک روزه، جوجه یک روزه تخم‌گذار، جوجه اجداد، تخم مرغ SPF برای تهیه واکسن، کود، دانه کتان و سموم، اولویت چهارم شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راه‌سازی و گرانول و اولویت پنجم شامل رزین‌ها، روان‌کننده‌ها،کربونات منیزیوم، سنگ منیزیوم، سنگ فلزات، زغال سنگ، گازهای کمیاب، سولفات‌ها، ماشین‌آلات چاپ و تراکتور نیز شامل دریافت ارز دولتی هستند که این سه اولویت برای صنعت خودرو و همچنین ذوب‌آهن اصفهان آرامشی را به دلیل تخصیص ارز دولتی به همراه خواهد داشت.

هم‌اکنون قطعات خودرویی در اولویت چهارم قرار دارند، به طوری که این گروه شامل کالاهایی نظیر کائوچو، لاستیک کامیون، پنبه، الیاف مصنوعی، آلیاژ‌ها، قطعات منفصله، ماشین‌آلات راه‌سازی و گرانول می‌شود.

در مسائل‌ اقتصادی انتشار آمار رشد نقدینگی نیز در هفته گذشته از اهمیت برخوردار بود. میزان نقدینگی در پایان خرداد ماه امسال به ۳۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در پایان سال گذشته ۳۵۲ هزار میلیارد تومان بود.مقایسه این آمارها حاکی از رشد ۲۲ هزار میلیارد تومانی (معادل ۲۵/۶درصد) نقدینگی طی پایان سال گذشته تا پایان فصل نخست امسال بوده است.

حجم نقدینگی در بهار سال گذشته نیز ۳۰۲ هزار میلیارد تومان بوده که مقایسه این آمار با حجم نقدینگی بهار امسال حاکی از رشد ۷۲ هزار میلیارد تومانی نقدینگی (معادل ۸/۲۳ درصد) طی بهار سال گذشته تا بهار امسال است.با تداوم رشد نقدینگی شرایط بهتری برای گروه بانکی برای جذب نقدینگی فراهم می‌شود. در همین حال در صحنه اقتصادی تکذیب بازگشت به نظام کوپنی نیز آرامشی نسبی را بر بازار حاکم کرده است.

اجرای نخستین طرح بیمه سهام

در تحولات درون بازار سرمایه معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد عرضه اولین اوراق اختیار فروش تبعی توسط سهامدار عمده پتروشیمی کرمانشاه بودند. این اوراق که در نرخ ۲۵ریال به تعداد ۹۶۰ هزار برگه به فروش رسید با توجه به نرخ ۴هزار و ۱۷۵ریالی پتروشیمی کرمانشاه در روز چهارشنبه و نرخ ۲۵ریالی هر برگه اختیار فروش، دارنده ۵۰هزار سهم این شرکت و همچنین اختیار فروش آن که حق فروش در نرخ ۴هزار و ۸۰۰ریال را در ۱۸ اردیبهشت دارد می‌تواند به کسب ۱۴/۲۸درصد سود در ۸ ماه آینده امیدوار باشد. در همین حال این نرخ به صورت متوازن حکایت از ۲۱درصد بازدهی سالانه دارد که رقم مناسبی است. این ابزار شاید یکی از بهترین ابزارها برای سهامداران خرد جهت خروج از ریسک بازار باشد، چرا‌که در صورت افزایش بیشتر قیمت در مهلت ۸ ماهه سهامدار می‌تواند سهام خود را به فروش برساند و در صورت کاهش قیمت در هرشرایطی به کسب بازدهی مطمئن باشد. در این حال در صورتی که موضوع اوراق اختیار خرید و فروش مورد توجه بیشتر قرار گرفته و در بازار گسترده تر شوند می‌توانند جانشین اوراق آتی خرید و فروش سهام به شمار آیند. اوراقی که از بدو ایجاد در بازار تا‌کنون مورد توجه قرار نگرفته و عملا به کناری گذاشته شده‌اند. افزون بر این، صرفه و صلاح سهامدار عمده و بروز رفتارهای غیر قابل پیش‌بینی در میان سهامداران نکاتی است که همچنان در روزهای آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

در بازار سهام همچنین معامله‌گران در دو هفته آینده با تعطیلات متناوبی همراه هستند. هر چند این تعطیلات برای معامله‌گران و فعالان بازار فرصتی مناسب برای استراحت است اما سبب خواهد شد که بازار در روزهای غیر تعطیل با رفتار ناشی از انباشت دستورات معامله‌گران مواجه شود که در نهایت نمی‌تواند روند خاصی را حکایت کند. در این شرایط انتظار می‌رود بازار شرایطی مشابه تعطیلات نوروزی را در روزهای آینده تکرار کند چرا که عملا در دو هفته آینده نزدیک به ۶ روز کاری بیشتر نخواهد داشت و بازار روزهای ۷تا ۱۱شهریور و همچنین دو روز یکشنبه و دوشنبه هفته جاری تعطیل خواهد بود.

بازار بر مدار فولادی‌ها

بازار سهام روز چهارشنبه جو مثبتی را تحت تاثیر پیشروی دو گروه فولادی و معدنی باوجود حضور صف‌های فروش در برخی از نمادها تجربه کرد.در بازار سهام رشد بهای فولاد به ویژه قیمت قابل ملاحظه هفته گذشته محصولات فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان موجب رشد بهای سهام شرکت‌های وابسته شد.در این شرایط روز چهارشنبه نیز فولاد خوزستان اقدام به عرضه بلوم تولیدی خود کرد که ۲۹هزار تن از این محصول به قیمت ۱۳هزار و ۴۶۰ ریال فروش رفت تا جهش نرخ فروش سنگ‌آهن معادن سنگ‌آهنی نیز قطعی شود. برمبنای قیمت‌گذاری پذیرفته شده قیمت محصولات شرکت‌های سنگ‌آهنی ۱۰ تا ۱۲درصد نرخ متوسط فروش محصولات فولاد خوزستان تعیین شده است که این امر به معنای آن است که حتی اگر نرخ متوسط در حد ۱۲هزار ریال باشد. نرخ بی‌سابقه ۱۲۰ هزار تومان برای هر تن کنسانتره به دست می‌آید که حداقل ۲۰درصد از نرخ مبنای پیش‌بینی سود شرکت چادرملو بیشتر است. در همین حال روز چهارشنبه فولاد خراسان نیز اقدام به عرضه میلگرد در بازار کرد که این میلگرد نیز در نرخ ۱۷هزار و ۲۵ریال معامله شد. این در حالی است که نرخ پیش‌بینی فروش محصولات سبک ساختمانی شرکت تقریبا ۱۱هزار ریال محاسبه شده است. حال آنکه محصولات پتروشیمی نیز همچنان در حال رشد قیمتی است که این امر ممکن است شش ماهه دوم سال جاری را سال فلزات، معدنی‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها رقم بزند.

از سوی دیگر گروه فولادی از مساله عرضه بلوکی دو شرکت فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان نیز متاثر است.

براساس اخبار اعلام شده ۵/۵۰ درصد از سهام فولاد خوزستان معادل یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم این شرکت پس از دوبار تعویق به قیمت تابلو بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۶۲۲ ریال کمتر نباشد، طی روزهای آینده در بورس عرضه شود. این بلوک به صورت ۳۰ درصد نقد و اقساط ۴ ساله واگذار می‌شود و مهلت پرداخت حصه نقدی آن نیز ۳۰ روز معاملاتی تعیین شده است.

محمود افضلی، معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص گفت: بعد از اخذ مصوبه هیات واگذاری ،مقدمات عرضه بلوکی فولاد خوزستان در حال انجام است و پس از دو بار آگهی که حدود ۲۰ روز به طول می‌انجامد، بلوک ۵۰/۵ درصدی سهام این شرکت در بورس عرضه می‌شود.

وی افزود: قرار است پیش از آگهی سهام این شرکت، جلسه‌ای با مسوولان‌ فولاد خوزستان و ایمیدرو برگزار شده و مسائل پیش از واگذاری و اطلاعات پیش از فروش مورد بررسی قرار گیرد.

چه خبر از وام خودروسازان؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه خودرویی شاهد آن بودند که با بخشنامه جدید معاون اول رییس‌جمهوری، موانع قانونی پرداخت تسهیلات ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صنعت خودرو برطرف شد.

به گزارش ایسنا، اواخر سال گذشته معاون اول رییس‌جمهوری و رییس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، طی بخشنامه‌ای تمام وزارتخانه‌ها، موسسه‌ها، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و نهادهای عمومی غیر دولتی را موظف کرد که قبل از ارائه هرگونه خدمات به واحدهای صنعتی، وضعیت آن‌ها را استعلام و در صورت عدم وجود هرگونه بدهی به اداره دارایی، بیمه تامین اجتماعی و سیستم بانکی به‌ آنها خدمات ارائه کنند.

صدور این بخشنامه در حالی صورت گرفت که با توجه به شرایط محیط کسب و کار، بسیاری از صنایع کشور از جمله خودروسازان با بدهی‌های معوق بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای مواجه هستند.

از این رو طبق جدیدترین اطلاعات به دست آمده، اخیرا معاون اول رییس‌جمهوری بخشنامه جدیدی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی ابلاغ کرده که در آن قید شده «به منظور تسهیل در امر سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید ملی و به منظور تسهیل در تامین نقدینگی خودروسازان، تمام شرکت‌های خودروسازی از شمول بخشنامه قبلی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مستثنا» شده‌اند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با بخشنامه جدید معاون اول رییس‌جمهوری موانع قانونی پرداخت تسهیلات صنعت خودرو برطرف شده و مشکل حقوقی در این زمینه وجود نداشته باشد. در همین حال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام جزئیات جلسه چهارشنبه کمیته خودرو گفت: تصمیم‌گیری در مورد افزایش قیمت برخی از انواع خودروهای تولید داخلی به جلسه بعدی کمیته خودرو موکول شد.

به گزارش مهر، چهارشنبه هفته گذشته چندین خودروساز در کمیته خودرو حضور یافتند تا مستنداتی ارائه‌ دهند و مهر تاییدی بر افزایش قیمت محصولات خود بزنند اما بخت با آنها یار نبود و بالاخره مصرف‌کنندگان این بار از افزایش مجدد قیمت برخی خودروها، در امان ماندند.

حال تعیین قیمت و تصمیم‌گیری در مورد افزایش یا عدم افزایش قیمت خودروهای مورد درخواست به جلسه آینده کمیته خودرو واگذار شده است.

در این گروه امروز آخرین مهلت عرضه اوراق مشارکت شرکت سایپا است. اوراق مشارکت طرح تکمیل سایپاکاشان که از ۲۲ مرداد ماه در کارگزاری‌ها ودر شعب بانک پارسیان عرضه شده بود با استقبال مواجه شد. تا پایان روز ۲۴ مرداد بیش از ۸۰ درصد اوراق مشارکت عرضه شده به فروش رسید و آخرین مهلت خرید آن شنبه ۲۸ مرداد خواهد بود.

حسن امیری معاون مالی و اقتصادی گروه خودروسازی سایپا در جریان برگزاری نشست خبری مرتبط با عرضه اوراق مشارکت این طرح گفته بود که طرح سایپاکاشان ۹۰ درصد تکمیل شده و نگرانی در خصوص منابع و پیشرفت کار وجود ندارد. ضمن اینکه فضای عمومی حاکم بر بورس اوراق بهادار از این طرح به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری یاد می‌کنند و با توجه به اینکه سرمایه گذاران به دنبال ریسک کمتر هستند از آن استقبال خواهد شد.

طلسم مجمع پست‌بانک شکسته شد

در گروه مالی روز پنج‌شنبه طلسم برگزاری مجامع شرکت پست بانک با برگزاری مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره شکسته شد.

به گزارش بورس ۲۴،در مجمع فوق‌العاده پست بانک ایران ۳ کرسی از هیات مدیره شرکت به دولت (وزارت اقتصاد و دارایی) رسید و ۲ کرسی هم عاید سهام عدالت شد. در این جلسه که توسط ابوالحسنی نماینده وزارت اقتصاد و دارایی اداره می‌شد،درباره مجامع سالانه و تقسیم سود نقدی گفته شد که بلافاصله پس از ثبت اعضای هیات مدیره و معرفی نمایندگان حقوقی آن مجامع سالانه ۸۹ و ۹۰ برگزار می‌شود. در مجمع پر حاشیه پست بانک نماینده بورس ادامه توقف نماد این بانک را تا زمان ارائه پیش‌بینی سال ۹۱ عنوان کرد که شرکت موظف است طبق قانون به بازار سهام اعلام کند.رییس‌ مجمع پست بانک نیز در این جلسه تصریح کرد: بعد از برگزاری این جلسه و به ثبت رسیدن اعضای هیات مدیره انتخابی، امورات پست بانک به روال افتاده و تمامی مجامع به صورت منظم برگزار خواهد شد، اما خبر خوش به سهامداران کنونی پست بانک این است که در این دو سال سود‌های شناسایی شده در بانک باقیمانده و توانسته کمک بسیار مناسبی به بانک کند.وی با مثبت ارزیابی کردن وضعیت این بانک اضافه کرد:پست بانک چند ویژگی بارز دارد که از جمله آنها می‌توان به حمایت دولت از این بانک و رهایی از تحریم‌های بین المللی اشاره کرد،چرا که پست بانک‌ها در دنیا مشمول تحریم نیستند،مگر در شرایط خاص.در ادامه این جلسه حسن بالازاده نماینده دانایان پارس به عنوان یکی از سهامداران حقوقی پست بانک با اشاره به اینکه شرکت در سال‌های گذشته شفاف نبوده و حتی گزارش‌های دوره‌ای خود را منتشر نکرده است، گفت: امیدواریم از این پس گزارش‌های این بانک منتشر شود و بانک از شفافیت بالاتری هم نسبت به گذشته برخوردار شود.از سوی دیگر ابوالحسنی در برابر اعتراضاتی مبنی بر اینکه چرا آگهی دعوت به مجمع بانک در روزنامه‌ای غیر از روزنامه رسمی منتشر شد، گفت: در این جلسه روزنامه رسمی پست بانک را به صورت شفاف انتخاب و ثبت خواهیم کرد تا مشکلات گذشته پیش نیاید،چرا که در سال ۸۸ دو روزنامه رسمی انتخاب شدند اما به دلیل ثبت نشدن باعث بروز برخی مشکلات شد.

بر این اساس در این جلسه روزنامه‌های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار پست بانک انتخاب شدند.

معامله‌گران همچنین در گروه مالی شاهد آن هستند که به دنبال ابلاغ رسمی بیمه مرکزی ایران مبنی بر الزام داشتن سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌های بیمه ای، بیمه البرز نیز درصدد افزایش سرمایه ۲۳۴ درصدی از ۶۰ میلیارد تومان فعلی به ۲۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال است که تا انقضای مهلت مقرر، افزایش سرمایه خود را عملی سازد. این تصمیم در شرایط فعلی برای توزیع ریسک بین شرکت‌های بیمه بسیار مناسب است. قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در سال اول بابت اضافه ارزشی که داده شده، مالیاتی پرداخت نکنند اما از سال دوم به بعد، استهلاک ارزش اضافه شده مورد قبول نیست و مالیات آن باید پرداخت شود. آخرین پیش‌بینی درآمد هر سهم بیمه البرز ۳۸۱ ریال برای سال جاری اعلام شده که گمانه‌زنی‌ها از افزایش آن تا ۴۵۰ ریال در پایان سال حکایت دارد.

در گروه واسطه گری مالی، افزایش سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ۴ شهریور توسط هیات‌‌مدیره اعمال می‌شود تا سرمایه اسمی این شرکت به ۷۵ میلیارد تومان برسد.

در پی تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۳ تیر سال گذشته سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران مبنی بر افزایش سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی، هیات‌‌مدیره این شرکت ۴ شهریور تشکیل جلسه می‌دهد تا این افزایش سرمایه اعمال شود.

با این افزایش سرمایه که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران انجام می‌شود، سرمایه اسمی سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران از ۶۰ به ۷۵ میلیارد تومان می‌رسد.

روایت رسمی از مطالبات برقی‌ها

در گروه برقی، معامله‌گران شاهد مصاحبه مهم دبیر سندیکای صنعت برق بودند. حمیدرضا صالحی در این مصاحبه در تشریح روند پرداخت مطالبات شرکت‌های برقی گفت:فقط به جای بخشی از مطالبات مپنا نیروگاه سنندج به این شرکت واگذار شد، اما همچنان مطالبات ارزی و ریالی مپنا بالا است. طبیعی است با وجود رکود کار هر چه زمان می‌گذرد، اصل طلب به واسطه‌ اینکه کار کم شده و پرداخت‌های قطره‌‌ای انجام می‌شود کم می‌شود ولی به خاطر گذشت زمان هزینه دیرکرد، یا خسارت ناشی از عدم پرداخت‌ها افزایش می‌یابد و باعث می‌شود متوسط کل مطالبات کاهش نیابد. وی افزود: ما معتقدیم از آنجا که از بانک‌ها پول قرض کرده و پروژه‌ها را اجرا کرده‌ایم تا امروز خاموشی نداشته‌ایم. یعنی در اصل عدم خاموشی‌هایی که امروز شاهد آن هستیم به واسطه خالی شدن جیب پیمانکاران برقی است که هنوز مطالبات و خسارات دیرکرد خود را با وزارت نیرو تسویه نکرده‌اند. حالا که زمان می‌گذرد بانک‌ها برای مطالبات معوق خودشان از پیمانکاران و سازندگان برقی خسارت می‌گیرند و لذا از آنجا که ممکن است از اصل بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران کم ‌شود، ولی از میزان خسارت دیرکرد چیزی کم نشده است و با هر روز تاخیر بر این میزان افزوده می‌شود. به اعتقاد دبیر سندیکای برق، ممکن است اصل مطالبات ما از دولت از ۳۵۰۰ به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده باشد، اما میزان هزینه خسارت دیرکرد از ۱۵۰۰ میلیارد تومان قبلی به دو هزار میلیارد تومان تا دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته باشد. در نهایت کل مجموع مطالبات ما در حد همان پنج هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

وی در مورد اقتصاد نیروگاه‌ها گفت: در حال حاضر نیروگاه خوی به چند شرکت از بخش خصوصی واگذار شده است، اما بعد از خصوصی‌سازی شرایط سختی به آنها تحمیل شد. تا قبل از واگذاری نیروگاه به بخش خصوصی هزینه پرسنل، مالیات و اورهال‌کردن نیروگاه بر عهده دولت بود، بعد از واگذاری تمام این هزینه‌ها به بخش خصوصی محول شده است که باید این هزینه‌ها از محل درآمد فروش برق به دولت تامین شود. حال اینکه تاخیر دولت در پرداخت پول برق به صاحبان جدید نیروگاه موجب می‌شود، تعهدات بخش خصوصی افزایش یابد و به جای اینکه فضای بهتر کسب و کار ایجاد شود برعکس عمل می‌شود.در گروه غذایی گروه توسعه ملی(سرمایه‌گذاری بانک ملی)در هفته گذشته واگذاری یکی از شرکت‌های غذایی خود را آگهی کرده است. براین‌اساس فردا ۲۱ میلیون سهم یعنی معادل صد درصد از سهام شرکت صنایع تبدیلی گلستان به قیمت هر سهم ۸۳۴ ریال روی میز فروش قرار می‌گیرد. شرکت‌‌های کشت و صنعت ملی با بیشترین سهم، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری مدار، کشت و صنعت گرگان و فرآورده‌های غذایی از جمله سهامداران عمده صنایع تبدیلی گلستان هستند.

در گروه‌های کانی غیر‌فلزی عرضه ۸/۱۶ درصد از سهام شرکت زیان‌ده آبگینه به دلیل تصمیم به برنامه حذف از بورس و انتقال به فرابورس، انجام نشد و به امروز موکول شد.

طبق اعلام قبلی قرار بود در هفته گذشته سرمایه‌گذاری تدبیر اقدام به عرضه عمده بیش از ۱۵ میلیون و ۸۵۸ هزار سهم معادل ۸/۱۶ درصد از سهام شرکت زیان‌ده آبگینه کند، اما هیات پذیرش اوراق بهادار طبق مصوبه ۲۲ مرداد رای به حذف نام این شرکت با سرمایه ۳/۹ میلیارد تومانی و انتقال آن به بازار پایه فرابورس از شهریورماه داد.

به همین دلیل عرضه این بلوک به امروز شنبه ۲۸ مرداد موکول شد. قیمت پایه هر سهم این تعداد سهام ۱۰۰ تومان بوده که به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط روی میز فروش گذاشته خواهد شد.

بالاست؛ روی میز فروش

در گروه تجهیزات ۶۸ درصد از سهام شرکت بالاست یعنی معادل ۲۵ میلیون سهم در نیمه اول شهریورماه سال جاری از طریق فرابورس واگذار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی؛ ۳۹/۶۸ درصد از سهام شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن(بالاست) معادل ۲۵ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۳۹۵ سهم به قیمت تابلو فرابورس در روز عرضه(معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به شرط آن که از مبلغ ۱۳۷۶۱ ریال(با کسر مبلغ ۸۰۰ ریال سود تقسیم شده پس از مجمع عمومی سالانه شرکت از قیمت پایه قبلی به مبلغ ۱۴۵۶۱ ریال) کمتر نباشد، در نیمه اول شهریور ماه در فرابورس عرضه می‌شود.

مبلغ سپرده شرکت در این مزایده هم ۹ میلیارد و ۵۱۵ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۵۳۷ ریال اعلام شده است و خریدار این میزان سهام باید ۳۰ درصد از مبلغ پیشنهادی خود را در ۳۰ روز کاری به صورت نقد و بقیه را به صورت قسطی در مدت ۴ سال پرداخت کند.

در گروه حمل و نقل‌ انتشار گزارش عملکرد حمل و نقل خلیج فارس در سه ماهه که توام با زیان عملیاتی شرکت بود، شانس بازگشایی این نماد را افزایش داده است.انتظار می‌رود با بازگشایی این نماد بلوک مدیریتی آن نیز عرضه شود.

در نماد مخابرات خبرهایی از احتمال کاهش حجم مبنای این شرکت در بازار به گوش می‌رسد. در مجموع بازار روز چهارشنبه رویکردی مثبت داشت که در آن شاخص کل ۲۱/۲۳ واحد رشد کرد و به ۲۴هزار و ۱۲۵واحد رسید. ارزش معاملات نیز ۷/۴۴ میلیارد تومان بود که ۲۵/۶۳ درصد آن را معامله اوراق سایپا تشکیل داد. در روز چهارشنبه از ۱۷۶نمادی که به روی تابلو رفتند ۹۹نماد با کاهش قیمت و ۷۲نماد با رشد مواجه شدند و مابقی هم بدون تغییر بودند.