رایزنی‌های فشرده برای انتخاب مدیر عامل شرکت بورس

انتخاب مدیرعامل به روایت اساسنامه شرکت

ماده۴۵- هیات‌مدیره باید یک نفر شخص حقیقی را خارج از اعضای هیات‌مدیره، به مدیرعاملی شرکت برگزیند. مدت تصدی وی به این سمت ۲سال خواهد بود. هیات‌مدیره باید حق‌الزحمه مدیرعامل را تعیین کند.

تبصره: صلاحیت اخلاقی و حرفه‌‌ای مدیرعامل قبل از انتصاب به این سمت باید به تایید سازمان برسد و چنانچه به تشخیص سازمان این صلاحیت‌ها را طی دوره مسوولیت از دست بدهد یا مشخص شود که از ابتدا حائز صلاحیت‌های لازم نبوده است، هیات‌مدیره باید به درخواست سازمان او را از این سمت عزل و شخص دیگری را با تایید سازمان جایگزین وی کند.

ماده ۴۶- در صورتی که به‌دلیل استعفا، برکناری، فوت یا هر دلیل دیگری، سمت مدیرعاملی شرکت بلاتصدی شود، هیات‌مدیره باید ظرف حداکثر یک ماه با رعایت مواد اساسنامه شخص دیگری را به این سمت برگزیند. درصورتی که تشریفات مربوط به انتخاب مدیرعامل بیش از یک هفته طول بکشد، هیات‌مدیره باید تا انتخاب مدیرعامل مطابق این ماده، یک نفر را به عنوان سرپرست جهت تصدی وظایف و مسوولیت‌های وی انتخاب کند.

ماده ۴۷- مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده و علاوه بر نمایندگی شرکت در برابر سازمان، شورا و سایر مراجع و اشخاص، سخنگوی شرکت نیز است. گروه بورس- علیرضا باغانی: در محافل خبری شنیده می‌شود که امروز نخستین جلسه رسمی اعضای هیات‌مدیره شرکت سهامی بورس برای تصمیم‌گیری درباره تعیین مدیر عامل، برگزار خواهد شد.

براساس آخرین اخبار غیررسمی، ۷عضو هیات‌‌مدیره شرکت بورس، ۳۰چهره و شخصیت اقتصادی را برای مدیرعاملی شرکت بورس پیشنهاد داده‌اند. این افراد در جلسه غیررسمی اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس طی هفته گذشته از سوی اعضای مختلف هیات‌مدیره معرفی شده‌اند.

تاکنون حمید رفیعی از سرمایه‌گذاری تدبیر، دکتر سعدی مدیر عامل سابق سرمایه‌گذاری بوعلی، دکتر سیدعلی میلانی مدیر عامل سابق بانک تجارت، دکتر فرشاد هیبتی، دبیر کل سابق موسسه توسعه صنعت سرمایه‌گذاری، معظمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌‌‌گذاری بانک ملی، زاهدی معاون دبیر کل اسبق بورس، هادی بیدختی معاون سابق نظارت سازمان بورس، مجتبی کباری مدیر عامل سرمایه‌گذاری پاسارگاد، شایسته از صندوق بازنشستگی، علیرضا رجائیه مدیران ارشد اسبق سازمان بورس در زمان دبیرکلی دکتر میرمطهری، حیدر مستخدمین حسینی رییس هیات‌مدیره سابق بورس، طهماسب مظاهری وزیر اسبق اقتصاد، سعید شیرکوند معاون وزیر اقتصاد اسبق، امید قائمی مدیر شرکت صبا تامین، حسین خزلی خرازی مدیر عامل کنونی کارگزاری بانک کشاورزی، هاشم بت‌شکن مدیر عامل سرمایه‌گذاری بهمن، هوشنگ نادریان رییس سازمان حسابرسی و علی‌اکبر هاشمیان دبیرکل سابق بورس فلزات، مهم‌ترین افرادی هستند که به عنوان نامزدان مدیرعاملی شرکت بورس از سوی حقوقی‌ها پیشنهاد شده‌اند. اگرچه تنوع و کیفیت میان افراد اعلام شد، زیاد است، اما این شنیده‌های ما است.

به نوشته خبرنگار ما افزون بر این، چهره‌های معتبر دیگری وجود دارند که به دلیل نبود شرایط عمومی بازار از ابراز آمادگی خودداری ورزیده‌اند، اما همیشه آخر سرنوشت این گونه انتخاب‌ها طور دیگری رقم می‌‌خورد. با این حال به نظر می‌رسد پیش از انتخاب مدیرعامل شرکت سهامی بورس، باید نمایندگان حقیقی اعضای هیات‌مدیره از سوی افراد حقوقی معرفی شوند و سپس این افراد با رای‌گیری داخلی نسبت به انتخاب شخصیت حقیقی خارج از هیات‌مدیره‌ برای تصدی مدیریت شرکت اقدام کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که حجاریان به نمایندگی از سرمایه‌گذاری بهمن، اسماعیلی از سرمایه‌گذاری غدیر، عزیزی از سرمایه‌گذاری توسعه ملی، برزنی از کارگزاری بانک اقتصاد نوین و عجمی از کارگزاری آزمون بورس به عنوان نمایندگان حقیقی اعضای حقوقی برای عضویت در هیات‌مدیره معرفی خواهند شد. همچنین هنوز اطلاعی از نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی و تدبیر در دست نیست. با این وجود اعلام این اسامی برگرفته از گمانه‌های بازار است.

مدیر عامل شرکت بورس از این نظر نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد که بالاترین رکن اجرایی بازار سرمایه به شمار می‌رود. این در حالی است که پیش از این سازمان بورس به عنوان بخشی از بدنه دولت این وظیفه مهم را بر عهده داشت، حتی برخی فعالان بازار نقش شرکت بورس در بازار دادوستد سهام را انحصاری و پررنگ می‌دانند.

مدیرعامل شرکت بورس باید امانتدار باشد

سیدامیر هدایی، یکی از معامله‌گران حقیقی بازار در‌این‌باره می‌گوید: فردی باید به عنوان مدیرعامل شرکت بورس انتخاب شود که دارای حسن شهرت و سابقه امانتداری باشد. وی کاردان بودن و تجربه فعالیت داشتن در بازار سرمایه را از دیگر ویژگی‌هایی دانست که مدیرعامل شرکت بورس باید داشته باشد. وی گفت: مدیرعامل شرکت بورس باید شخصیت مقبولی داشته باشد و بتواند روابط مناسبی با لایه‌های مختلف نظام برقرار کند. این سهامدار حقیقی به واگذاری‌های شرکت‌های دولتی از طریق بورس براساس صدر بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: با توجه به ابلاغ این فرمان از سوی مقام معظم رهبری، قیمت‌گذاری و واگذاری شرکت‌های دولتی باید از طریق بورس صورت گیرد، پس فردی باید به عنوان مدیرعامل بالاترین رکن اجرایی بازار انتخاب شود که بتواند چنین بورس بزرگی را اداره کند.

مدیرعامل شرکت باید اختیارات داشته باشد

محمد رحمانی، دیگر معامله‌گر حقیقی بازار سرمایه دراین‌باره گفت: براساس آخرین اخبار فردی که به عنوان مدیرعامل شرکت بورس انتخاب شود، باید به طور حتم به تایید سازمان بورس برسد، اما این موضوع نباید موجب شود تا سازمان بورس از این اختیار خود به عنوان اهرم فشار استفاده کند. به گفته وی، اگر ملاک بورس بنابر نظارت واقعی است، نباید این نظارت به دایره نظارت تحمیلی تبدیل شود، آن هم برای شرکتی که منافع جمعی از فعالان بازار اعم از حقیقی و حقوقی را در برمی‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس باید خوشنام باشد

وی افزود: بهتر است در انتخاب مدیرعامل شرکت بورس خوشنامی افراد در بازار سرمایه هم در نظر گرفته شود. از نظر وی، چون سهامداران حقیقی نمایند‌ه‌ای در هیات‌مدیره شرکت بورس ندارند، فردی که به عنوان مدیرعامل شرکت مزبور انتخاب می‌شود، باید حقوق بازیگران حقیقی بازار را در نظر بگیرد و اساسا دیدگاه انحصاری نسبت به بازار نداشته باشد.

حسن شهرت اولویت اول

علی اصغری نیز حسن شهرت را مهم‌ترین ویژگی مدیرعامل شرکت بورس ذکر کرد و گفت: معامله‌گران حقیقی بازار از این بابت نگرانند که فرد بدنام و بدون صلاحیتی به عنوان مدیرعامل شرکت بورس انتخاب شود.

وی گفت: با تاسیس شرکت سهامی بورس و مشارکت دادن معامله‌گران حقیقی در پذیره‌نویسی آن، روزنه‌های امیدی برای ایجاد یک بازار شفاف و سالم به وجود آمده و انتظار داریم که اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس و سازمان بورس این امیدواری را از بین نبرند.

مدیرعامل باید دارای سلامت مالی باشد

رضا حیدری از دیگر سهامداران حقیقی فعال در بازار هم با اشاره به وضعیت بازار سهام در گذشته گفت: در این سال‌ها سفته‌باری بر روی شرکت‌هایی که دارای حجم مبنای پایین و سهم شناور پایین بودند، صورت می‌گیرد و این موجب می‌شود که سهام برخی شرکت‌ها بدون ارزش ذاتی، حباب قیمتی را ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تعیین یک مدیرعامل با صلاحیت دارای سلامت مالی و بر مصدر بالاترین رکن اجرایی بازار، بورس تهران هم دچار ایجاد حباب در قیمت‌ها نشود.

وی افزود: مدیرعامل شرکت بورس باید فردی باشد که معامله‌گران حقیقی بازار را به عنوان گروهی از بازیگران تاثیرگذار بازار بشناسد در مقابل نگهداری و محافظت از سرمایه‌گذاری مردمی مقید باشد و به حذف سهامداران حقیقی از صحنه بازار نیندیشد.