این مهم که براثر عوامل مختلفی، روی دیگری از سکه بازارسهام را به رخ کشیده نگرانی‌هایی را در مورد تداوم وضعیت موجود به‌وجود آورده است. عدم‌انعطاف‌پذیری بازارسرمایه نسبت به محرک‌های قوی و اثرگذار از جمله روند صعودی قیمت دلار و تشدید انتظارات تورمی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران این بازار با حرکت در مسیر بی‌اعتمادی و بی‌حوصلگی تمام، بدون توجه به متغیرهای اثرگذار مثبت همچنان برای خروج از بازار پافشاری می‌کنند، اما این روند تا کجا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ادامه یابد؟آیا می‌توان به بازگشت تعادلی بورس امیدوار بود؟ پرسش‌هایی از این دست جدا از اینکه وضعیت نامطلوب و سراسر مایوس‌کننده سرمایه‌گذاران را ترسیم می‌کند، با توجه به شرایط غیر‌قابل پیش‌بینی بازارهای موازی می‌تواند موید این نکته نیز باشد که بازارهای دارایی تا چه میزان تحت‌فشار از سوی عوامل اثرگذار خارجی و حتی داخلی می‌توانند چشم‌اندازی مبهم در پیش داشته باشند.

در اینکه عملکرد دو‌ماه اخیر تالارشیشه‌ای چنگی به دل نزده شکی وجود ندارد. استمرار در خروج پول حتی در هفته‌هایی که بورس‌بازان با عنایت به نرخ کامودیتی‌ها استارتی مجدد از شتاب قیمت سهام را در پیش گرفته بودند، پوئنی منفی در کارنامه فصل بهارانه ۱۴۰۱ به حساب می‌آید. این عملکرد ضعیف در قیاس با بازارهای دیگر را اگر در کنار برخی دخالت‌ها در قیمت‌گذاری‌های ایجاد‌شده بورس‌کالا بگذاریم، متوجه عمق گرفتاری بازار خواهیم شد. دخالت در ‌سازو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کار قیمتی محصولات بورس‌کالا که به‌نظر می‌رسد از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی وزارتخانه‌ها این‌روزها با جدیت پیگیری می‌شود، نه‌تنها حواشی معاملات را افزایش خواهد داد، حتی امکان ریزش بیشتر قیمت سهام را نیز می‌تواند فراهم کند. در هفته‌های اخیر بازار میان دو اهرم سررسید ‌فصل مجامع و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گمازنی‌ها از روند منفی مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسد اگر بازار تاکنون شاهد سقوط قیمت‌ها با سرعتی اندک و مقاومتی طولانی در ارتفاع ۵/ ۱میلیون واحد بوده است این مهم را مدیون عملکرد برخی شرکت‌ها بوده است.

بررسی عملکرد گزارش صنایع بورسی نشان می‌دهد از ابتدای سال برخی صنایع به‌رغم انتظارات منفی توانستند کارنامه مثبتی از خود به نمایش بگذارند. این اتفاق به خودی خود ترمز اصلاح بیشتر قیمت در این بازار را می‌کشد، در واقع آن دسته از صنایعی که خود را با تغییر نرخ‌ها در بازارهای جهانی همراه کرده بودند در این فصل تا حدودی ناجی بازار شدند. این رخداد مهم همزمان با روشن‌شدن تکلیف گروه‌های پالایشی و خودرویی به مرور منجر به بازگشت تعادلی شاخص خواهد شد. در روزهای آتی این تغییر خود را نشان خواهد داد. گرچه این مساله به‌معنای رشد شارپی قیمت سهام نخواهد بود اما بازگشت به روند تعادلی را سرعت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. در مجموع و با توجه به این عوامل نمی‌توان انتظار حرکت در ریل نزولی را داشت. کاهش رفتار هیجانی از سوی حقوقی‌ها نیز در کنار بهبود این رفتارها همراه با برخی اقدامات بازارسرمایه را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. از سوی دیگر کاهش فاصله نرخ دلارنیمایی با قیمت آزاد آن و وضعیت شکننده قیمت‌ها در بازار کریپتوها، دست به‌دست هم می‌دهد تا جلوی افت بیش از حد قیمت سهام گرفته شود. سقوط قیمت در بازار مذکور، برخی از سرمایه‌های خارج‌شده از بورس را ممکن است مجددا به سمت تالارشیشه‌ای هدایت کند. قاعدتا در چنین وضعیت نوسانی نه جایی برای نزول بیشتر است و نه مجالی برای صعود به ارتفاعات بالاتر.