نظرخواهی  از کارشناسان درباره حضور مقامات دولت نهم در بورس

گروه بورس- حضور غلامحسین الهام، سخنگوی دولت از دید خبرگزاری فارس، این‌گونه بازتاب در تالار بورس اوراق بهادار داشته است: بازدید سخنگوی دولت از سازمان بورس در طول فعالیت ۱۲ماهه دولت احمدی‌نژاد در شرایطی انجام گرفت که در دولت قبلی ساختمان ۲۰ طبقه بورس ایران میزبان افرادی چون شمخانی در کسوت وزیر دفاع، کروبی در مقام رییس مجلس، صفدر‌حسینی در سمت وزیر اقتصاد و دارایی و چند نماینده مجلس بود. حضور این افراد با بازتاب‌های متعددی همراه شد.

رایزنی برای رفع مشکلات

علی اسلامی‌بیدگلی، مدیرعامل کارگزاری رضوی، می‌گوید: از زمان روی کار‌آمدن دولت جدید ابتدا تصور می‌شد که بازار سرمایه دیگر رونقی نخواهد داشت اما با رویدادهایی چون تغییر تفکرات، ابلاغ اصل ۴۴ و واگذاری سهام به‌ بخش خصوصی، حمایت‌های رییس سازمان و در نهایت حضور سخنگوی دولت در بورس می‌تواند نویدبخش این نکته باشد که پذیرش جدی بازار سرمایه‌ توسط دولت به عنوان موتور‌اقتصادی کشور در حال تحقق است که نگاه درستی است.

اسلامی ادامه می‌دهد: از جمله تبعات و بازتاب‌های حضور دولتمردان در بورس نزدیک شدن دولت به بخش خصوصی و حل مشکلات صنایع سیمان، بانکداری، سرمایه‌گذاری، لیزینگ و از طرف دیگر ردوبدل شدن دیدگاه‌ مدیران شرکت‌ها و مسوولان بورس با اعضای دولت است.

حقانی‌نسب می‌گوید: بازار سرمایه هر کشوری دارای چنان قابلیت‌هایی است که با همه وزارتخانه‌ها حتی وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت و ارشاد می‌تواند ارتباط دوسویه‌ای برقرار کند تا به وسیله بورس توسعه اقتصادی و اجتماعی دولت‌ها محقق‌تر شود.

وی ادامه می‌دهد: می‌توان با تکیه بر سیستم اقتصادی مبتنی بر بازار سرمایه که بسیار منطبق با دستورات شرعی و نظام‌های اسلامی است و کشورهای اسلامی از این نظام بهره‌مند هستند، اهداف اقتصادی دولت را به راحتی پیش برد و چشم‌انداز روشن‌تری را ترسیم کرد.

بورس، محور اصل ۴۴

این کارگزار محور قرار گرفتن بورس را در اجرای اصل ۴۴ بسیار مهم ارزیابی می‌کند و از همه دولتمردان دعوت می‌کند با حضور در جمع کارگزاران، سهامداران و مدیران ارتباط پایداری را برقرار کنند.

حقانی‌نسب بر این باور است که اگر مسوولان دولت، نمایندگان و رییس مجلس به بازدید از بورس و تعامل با فعالان بازار اقدام کنند اعتماد بسیاری را در جامعه نسبت به بازار سرمایه ایجاد خواهند کرد که این اعتماد در نهایت به افزایش اعتماد به دولت منتهی خواهد شد.

وی شفافیت و کارآیی بالقوه بورس را در مقایسه با سایر بازارها بسیار مطلوب ارزیابی می‌کند و پیشنهاد می‌دهد: همان‌طوری که مسوولان و مقامات دولتی در حرکت‌های نمادین بسیاری شرکت کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنم، این حرکت نمادین هم با دریافت کد سهامداری یا خرید نمادین سهام در بازار سرمایه عملی شود تا فرهنگ سهامداری گسترش یابد.

اعتماد ۱۲میلیون نفری

کارشناسان نیز به همراه کارگزاران و سهامداران از اولین حضور یک مقام دولتی در بورس ابراز رضایت می‌کنند و خواستار ادامه این روند هستند.

محمدعلی شهیدی کاویانی یکی از این کارشناسان می‌گوید: بورس جزیی از بدنه دولت و در کنار دولت قرار گرفته و فعل و انفعالات این بازار با تصمیمات کلان دولت در ارتباط تنگاتنگ قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: اگر ۳‌میلیون سهامدار وجود داشته باشند و این ۳‌میلیون نفر به طور میانگین دارای خانواده‌ای ۴ نفره باشند، در واقع ۱۲‌میلیون نفر جمعیت جامعه به بورس تکیه کرده‌اند که این آمار و وضعیت می‌تواند مورد توجه کارشناسی دولت قرار گیرد.

کاویانی می‌افزاید: توجه به بورس و ۳‌میلیون نفر مسلما در آینده اثرات بسیار مطلوبی را برای دولت به بار خواهد داشت که مهم‌ترین آن اعتماد به عملکرد اقتصادی دولت است.

سهامداران نسیان ندارند

وی معتقد است: حافظه سهامداران آن چنان است که گذشته را فراموش نخواهند کرد و عملکرد مثبت دولت خواهد توانست پشتیبانی این گروه از جامعه را به همراه داشته باشد.

کاویانی می‌گوید: وزرای، نمایندگان مجلس و حتی اعضای مجمع تشخیص مصلحت می‌توانند با حضور در بورس و شنیدن سخنان سهامداران و کارگزاران به رونق بورس کمک دهند و در نهایت به اقتصاد کشور کمک کنند.

احسان وحیدی‌فرد، کارشناس و مدیر سرمایه‌گذاری یکی از شرکت‌ها، بورس را محلی می‌داند که دولت می‌تواند سهام شرکت‌های خود را به قیمت مناسب و در کمال سلامت و شفافیت به فروش برساند.

وی می‌گوید: دولت از طریق توجه به بورس و عمیق‌تر کردن آن می‌تواند امور اقتصادی کشور را تنظیم کند و در توزیع ثروت به عموم مردم موفق‌تر عمل کند.

کمی دیر بود

وی ضمن بیان این مطلب که حضور سخنگوی دولت در بورس کمی دیر، اما لازم بود، معتقد است: باید در نظر گرفتن نسبت میزان و اطلاعات دولتمردان و بر‌اساس اولویت‌ها چنین ملاقات‌هایی را تکرار کرد.

وحیدی‌فرد حتی پیشنهاد می‌دهد: اگر شخص رییس‌جمهور از بورس بازدید به عمل آورد نتیجه آن بسیار مثبت و اثربخش خواهد بود و تکرار حرکت نمادین صندوق مهررضا رییس‌جمهور در بورس می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از جهش‌ها و گسترش فرهنگ سهامداری شود.

وحیدی‌فرد توجه دولت به بخش مسکن را نامتعادل ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر دولت از طریق حضور مقامات در بورس و حل مشکلات صنایعی چون سیمان و خودرو اقدام کند بخش قابل‌توجهی از تورم مهار خواهد شد.

وی ضعف کنونی خصوصی سازی را ناشی از عدم توجه کافی دولت به این بخش ارزیابی می‌کند و معتقد است: از طریق توجه به بورس می‌توان ضعف خصوصی‌سازی را جبران کرد و کشور را در مسیر رشد بخش خصوصی و رقابت در بازارهای جهانی وارد کرد.

وحیدی فرد در خاتمه اظهارات خود ابراز امیدواری می‌کند که روند توجه دولت به بورس از طریق بازدید‌ها، ملاقات‌، میزگردها، سمینارها و همایش‌ها شتاب بیشتری داشته باشد.

رییس سازمان بورس می‌گوید: ‌حضور مقامات ارشد نظام در سازمان بورس و آشنا شدن با فعالیت‌ این بازار و چگونگی معاملات همچنین ملاقات‌ با سهامداران نتایج قابل‌توجهی خواهد داشت‌.

صالح‌آبادی این‌گونه بازدیدها را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور مقامات ارشد نظام در بورس و آشنا شدن با وضعیت بازار سهام به تقویت بورس منتهی می شود.

صالح‌آبادی اعلام آمادگی می‌کند تا پذیرای همه مقامات ارشد نظام و مدیران دولت باشد.

با توجه به دیدگاه‌های کارگزاران و کارشناسان و رییس سازمان بورس به نظر می‌رسد در صورت حمایت جدی دولت از بازار سرمایه در آینده می‌توان شاهد رشد روز افزون اقتصاد کشور و حتی در دیدگاه‌های دیگر نظاره‌گر کاهش وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی نفت بود.