گروه بورس- این روزها بعد از برگزاری پذیره‌نویسی عمومی شرکت بورس، سهامداران حقیقی به طور جدی در حال رایزنی برای حضور پرشمار خود در مجمع موسسان شرکت بورس همچنین تلاش برای نفوذ در هیات مدیره این شرکت هستند.
این در حالی است که حقوقی‌ها نیز بیکار ننشسته و در حال رایزنی برای انتخاب هیات مدیره‌ یکدست در شرکت مزبور هستند.

ائتلاف حقیقی ها برای ورود به هیات‌مدیره شرکت بورس
دبیر کمیته اجرایی شرکت بورس: به نظر نمی‌رسد که سهامداران حقیقی بتوانند ائتلافی روی شخص خاصی برای حضور در هیات‌مدیره این شرکت داشته‌باشند

گروه بورس- همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با اتمام پذیره‌نویسی شرکت سهامی بورس، گمانه‌زنی‌ها درباره هیات‌مدیره شرکت بورس آغاز شد.
هنوز 48ساعت از اتمام پذیره‌نویسی شرکت بورس نگذشته بود که سهامداران حقیقی از ایجاد یک ائتلاف بزرگ برای اداره شرکت مزبور سخن می‌گویند. حقیقی‌ها برای کسب دست کم یک کرسی و حداکثر دو کرسی در هیات‌مدیره شرکت بورس خیز برداشته‌اند.
ائتلاف حقیقی‌ها
علیرضا ستاری یکی از معامله‌گران حقیقی بازار در گفت‌وگو با خبرنگار ما از ایجاد ائتلاف بزرگ سهامداران حقیقی شرکت بورس برای رایزنی جهت تعیین هیات‌مدیره شرکت مزبور خبر می‌دهد.
مدیرعامل از بین کارگزاران
به گفته وی، گرچه پیش‌بینی می‌شود که فردی که به عنوان مدیر عامل شرکت بورس انتخاب و معرفی می‌شود، از بین کارگزاران است، اما ائتلاف حقیقی‌ها که 26درصد از سهام شرکت بورس را در اختیار دارند، موجب می‌شود فشار بر روی انتخاب فردی که نزدیک‌تر به افکار سهامداران حقیقی است بیشتر شود، همچنین سهامداران حقیقی بتوانند نماینده‌ای در هیات‌مدیره داشته باشند.
وی انتخاب مدیر عامل شرکت بورس از بین نهادهای مالی را بسیار بعید دانست و گفت: به نظر می‌رسد کارگزاران با نفوذی که دارند بتوانند صندلی مدیر عاملی شرکت بورس را به دست آورند که البته در این رابطه حقیقی‌ها مشکلی ندارند.
انحصار ایجاد نکنید
این معامله‌گر بازار سرمایه افزود: سهامداران حقیقی از موسسان شرکت بورس می‌خواهند تا هیات‌مدیره‌ای بدون افکار انحصارگرایی انتخاب کنند تا حق حقیقی‌ها هم در شرکت بورس ضایع نشود.
بی‌تفاوت نباشید
ستاری به برخی از سهامداران حقیقی که تنها برای ورود به مجمع سهام شرکت بورس را پذیره‌نویسی کرده‌اند، توصیه کرد: چون شرکت بورس در کوتاه‌مدت سودده نیست پس پذیره‌نویسی آن هیچ سودی ندارد و بسیاری از حقیقی‌ها به دلیل مشارکت در اداره شرکت بورس سهام آن را خریدند. بهتر است سهامداران حقیقی نسبت به سهمی که خریداری کرده‌اند، بی‌تفاوت نباشند و با حضور در ائتلاف سهامداران حقیقی بتوانند در اداره شرکت بورس نقش داشته باشند.
از حقیقی‌ها نظرخواهی کنید
سید امیر هدایی هم بر لزوم ورود یک نماینده از سوی سهامداران حقیقی در شرکت بورس تاکید کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم بر عنوان افرادی که ۲۶درصد از سهام شرکت بورس را پذیره‌نویسی کرده‌ایم، نماینده‌ای در هیات‌مدیره داشته‌ایم.
وی به خبرنگار ما گفت: برای تعیین مدیرعامل و هیات‌مدیره شرکت بورس هم باید از سهامداران حقیقی نظرخواهی شود تا اداره این شرکت جدید بهتر و با تضارب آرا و مشورت دیگران صورت گیرد.
وی پیش‌بینی کرد: مجمع عمومی شرکت بورس در نیمه اول مهرماه با حضور اکثریت سهامداران برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود که سهامداران حقیقی نیز در این مجمع حضور پرشوری داشته باشند.
سهام بیشتری می‌خواستیم
از نظر وی، اگر سهم‌الشراکه حقیقی‌ها بیشتر از ۴میلیارد تومان بود، به طور قطع سهامداران حقیقی بیش از این رقم در پذیره‌نویسی شرکت بورس مشارکت می‌کردند، نمونه آن مراجعه پی‌درپی سهامداران حقیقی درروند دوم پذیره‌نویسی به شعب بانک ملی ایران بود.
حقیقی‌ها به نتیجه‌ای نمی‌رسند
دبیر کمیته اجرایی شرکت بورس در گفت‌وگو با موج درباره زمان برگزاری مجمع شرکت بورس گفت: حداقل دو هفته پس از آگهی، باید مجمع این شرکت تشکیل شود تا در نیمه مهرماه این شرکت بتواند فعالیت خود را آغاز کند.
دبیر کمیته اجرایی شرکت بورس ادامه داد: اگر سهامداران حقیقی در این مجمع حضور یابند و ائتلاف در آرای صورت گیرد، به گونه‌ای که همه سهامداران حقیقی به کاندیدای مورد نظر رای دهند، حداقل یک نفر از سهامداران حقیقی می‌تواند به عنوان عضو هیات مدیره در تصمیم‌گیری‌های این شرکت حضور یابد.
وی با بیان این مطلب که «اما پراکنده بودن سهامداران حقیقی مانع از حضور آنها در مجمع شرکت بورس می‌شود»، اضافه کرد: درصورت حضور همه سهامداران حقیقی در مجمع این شرکت، مساله بعدی اتفاق نظر میان آنها برای انتخاب عضو هیات مدیره است.
لذا به نظر نمی‌رسد که سهامداران حقیقی بتوانند ائتلافی روی شخص خاصی برای حضور در هیات‌مدیره این شرکت داشته‌باشند.
با توجه به پایان پذیره‌نویسی شرکت بورس و تشکیل مجمع این شرکت برای تعیین اعضای هیات‌مدیره، به ازای هر ۱۴درصد از سهام این شرکت باید یک نفر به عنوان عضو هیات مدیره انتخاب‌شود.
براساس اساسنامه شرکت بورس، با توجه به تعلق داشتن 40درصد از سهام شرکت بورس به نهادهای حقوقی، 34درصد به کارگزاران و 26درصد به سهامداران حقیقی سبب می‌شود که تا چهار نفر از نهادهای مالی، یک نفر از کارگزاران و همچنین دو نفر از سهامداران حقیقی به عنوان اعضای هیات مدیره این شرکت انتخاب شوند.
یک انتخاب شایسته
دبیر کمیته اجرایی شرکت بورس ادامه داد: شرکت بورس به طور مستقیم و غیرمستقیم با دارایی‌های 10 تا 15میلیون نفر در ارتباط است و با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر خصوصی‌سازی و اجرای بند «ج» اصل 44 در بورس این مساله رسمیت دوچندان یافته است، بنابراین با انتخاب شایسته مدیرعامل شرکت بورس می‌توان اثرات مثبت آن را در بازار مشاهده کرد.
حسین خزلی خرازی، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد انتخاب و ویژگی‌های مدیرعامل شرکت بورس، گفت: بورس ایران ۳۴ تا ۳۵هزار میلیارد ریال دارایی مردم و دولت را به خود اختصاص داده است که اهمیت و حساسیت مدیرعامل شرکت بورس را افزایش می‌دهد.
وی افزود: علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در یکی از رشته‌های حسابرسی، مدیریت مالی و اقتصادی این شخص نباید هیچ شک و شبهه‌ای در سلامت مالی، سیاسی و اخلاقی داشته باشد چراکه با توجه به نقش مهم وی در امور اجرایی شرکت بورس و ویژگی‌های خاص کنترل و نظارت، سلامت به عنوان یک پیش فرض به حساب می‌آید، به طوری که حتی نباید در اختیار فردی که گذشته مبهم دارد یا به اصطلاح مشهود به سلامت نیست قرار گیرد.
سلامت هیات‌مدیره
خرازی تصریح کرد: علاوه بر این که مدیرعامل و اعضای هیات مدیره همگی مشهود به سلامت باشند، همچنین بهتر است از بازارهای مالی پیشرفته شناخت کافی مبنی بر تجربه داشته و از روابط گروه‌های ذی‌نفوذ در بورس شناخت گسترده داشته باشد.
مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی در ادامه با تاکید بر توان شخصی و قدرت رهبری که مدیرعامل شرکت بورس باید داشته باشد در تعریف رهبری بیان کرد: رهبری تعریف شناخت تحلیل روابط اجتماعی، ارتباط گسترده با لایه‌های قدرت و توان تغییر و تحول در صورت لزوم است، چون بورس ایران به کسی نیاز دارد که خانه تکانی کند و بازنگری کامل در فرآیندهای اجرایی، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها داشته باشد البته بورس به تغییر و تحولات بنیادی نیاز نداشته و تنها به کسی نیاز دارد که ساختار بورس را بازسازی و مهندسی مجدد کند.
دبیر کمیته اجرایی شرکت بورس ادامه داد: در کنار مسائل ذکر شده باید دست‌اندرکاران بازار، مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط، شرکت‌های تابعه آنها، کارگزاران بورس و سهامداران حقیقی از وی شناخت داشته باشند تا با وی همکاری لازم را انجام دهند، اما در صورتی که نام و مشخصات خوب داشته باشند فعالان بازار از او شناخت نداشته باشند و یا بالعکس به نتیجه مطلوب نمی‌رسند.
جسارت در عمل
وی با اشاره به این که مدیرعامل شرکت بورس باید جسارت داشته باشد و کسی که بخواهد وضع موجود را حفظ کند، برای بورس کارساز نخواهد بود، گفت: مدیرعامل باید به اصل تغییر و تحول در سازمان اعتقاد داشته باشد و در کنار خود از مشاوران آگاه به خصوص خارجی استفاده کنند، اما هم اکنون یکی از مهم‌ترین مشکلات بورس استفاده نکردن از مشاوران خارجی است، حتی فدراسیون جهانی بورس و کنفدراسیون بورس‌های آسیایی اروپایی می‌توانند بهترین مشاور برای بورس‌ها به حساب آمده و نقش بسیار زیادی در رشد بورس‌های در حال توسعه و یا بورس‌های کوچک ایفا کنند.
خرازی در ادامه با انتقاد از تغییرات بی‌حاصل و استفاده نکردن از تجربیات سایر بورس‌ها گفت: در بسیاری از موارد آیین‌نامه روش‌های اجرایی و نرم‌افزار معاملاتی از سوی سایر بورس‌ها ایجاد شده و نمونه‌های موفق و قابل قبولی هستند که در صورت ایجاد ارتباط با این بورس‌ها می‌توان از آنها استفاده کرد در حالی که تاکنون کمتر از این تجربیات در بورس تهران استفاده شده است.
دبیر کمیته اجرایی بورس تصریح کرد: مدیرعامل شرکت بورس باید نسبت به سیستم ICT و سیستم‌های اطلاعاتی ارتباطی آشنایی داشته یا مشاوران وی این مسائل را برای وی روشن کنند.
وی اعلام کرد: با توجه به این که تمام نهاد‌های مدنی، اجتماعی، شرکت‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری، نمایندگان بنیادها، ارگان‌های دولتی، نظامی‌ و در مجموع همه اقشار اجتماعی در بورس فعال هستند باید توان برخورد در صورت تخلف احتمالی از سوی هر یک از اینها را داشته باشند، لذا به حمایت سازمان و شورای بورس نیاز دارد که در صورت لزوم با آنها برخورد و این مشکلات را جراحی ‌کند.
خرازی تصریح کرد: علاوه بر تمام مسائل ذکر شده مدیرعامل شرکت بورس باید توان ارائه گزارش‌های کارشناسی به سازمان و شورای بورس را داشته باشد و برنامه‌های خود را همگام با هیات مدیره سازمان و شورای بورس عملیاتی کند.
اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنید
حسابرس معتمد بورس با اشاره به اینکه وظیفه هر شخص، در هر سمتی امانتداری و عدم سوء‌استفاده از اطلاعات محرمانه است، گفت: افراد باید اخلاق حرفه‌ای را در بورس رعایت کنند.
عباس هشی در گفت‌وگو با مهر در مورد بحث محدودیت کارکنان بورس در انجام معاملات سهام گفت: این بحث همواره وجود داشته است. آیین‌نامه حاکمیتی، رفتار حرفه‌ای یک عده را به عنوان محرم معرفی کرده که حق استفاده از موقعیت و اطلاعات خود ندارند.
وی ادامه داد: هیات مدیره بورس، حسابرسان و کارکنان بورس و هر کسی که اطلاعات خاص داشته باشد، محرم محسوب شده و از معاملات منع شده اند.
حسابرس معتمد بورس گفت: بورس نمی‌تواند مدیران، کارمندان و حسابرسان را دائما زیر نظر داشته باشد و در واقع این مساله غیرممکن است و نکته اصلی این است که مردم خود باید درست عمل کنند و اخلاق حرفه‌ای را رعایت نمایند.
وی خاطر نشان کرد: البته وقتی بورس مساله‌ای را کشف کند براساس آیین‌نامه حاکمیتی مجازات را اعمال خواهد کرد. البته همان طور که اشاره شد فقط می‌توان انتظار داشت که افراد و کارکنان در هر پستی اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند.
پذیره‌نویسی مشکلی نداشت
عباس هشی در مورد روند پذیره‌نویسی شرکت بورس گفت: با توجه به اینکه در روند شکل‌گیری شرکت بورس و پذیره‌نویسی، گروه‌های بسیاری مثل کارگزاران، نهادهای مالی، سهامداران حقیقی و ... پیگیر ماجرا بودند و همه نیز دانش و تجربه لازم را داشتند، نمی‌توان گفت که روند پذیره‌نویسی مشکل داشت و باید پذیرفت که کار درست انجام شده است.