تابلوی چهارم، بومی است

گروه بورس- علیرضا باغانی: شرکت‌هایی که وارد تابلوی چهارم می‌شوند، برای بازگشت به تابلوی اصلی باید دوباره در بورس پذیرفته شوند. مزیت تابلوی چهارم

علی صالح‌آبادی که روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی درباره تابلوی چهارم بورس سخن می‌گفت، با بیان این مطلب گفت: مزیت تابلوی چهارم بورس این است که امکان معامله و باز بودن نماد شرکت‌های زیان‌ده وجود دارد و سهامدار عمده می‌تواند در راستای حمایت از سهامدار خود، سهام آنان را هر چند در قیمت پایین خریداری کند.

ورود به تابلوی اصلی نیازمند پذیره‌نویسی مجدد

رییس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که خریداری سهام شرکت‌های زیان‌ده چه سودی می‌تواند برای سهامداران عمده داشته باشد، گفت:‌ طبیعی است که یک شرکت زیان‌ده، خریداری سهام‌اش سودی ندارد، اما سهامدار عمده براساس مزایایی که شرکت دارد و برای اداره و اصلاح شرکت مزبور می‌تواند نسبت به خریداری سهم اقدام کند. وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا شرکت می‌تواند خودش را ورشکسته اعلام کند و از این طریق وارد بورس شود، گفت: این امکان وجود ندارد. چرا که انتقال یا ورود شرکت‌ها به تابلوی چهارم براساس گزارش شرکت‌ها و تائید حسابرس است. همچنین شرکت‌هایی که در تابلوی چهارم معامله می‌شوند، براساس ورود به تابلوی اصلی باید دوباره در بورس پذیرش شوند.

برخی شرکت‌ها به تابلوی چهارم نرفتند

سخنگوی بورس درباره نحوه گزینش شرکت‌هایی که باید به تابلوی چهارم بورس منتقل شوند، گفت:‌ بعد از عید نوروز با تمام این شرکت‌ها مکاتبه شده است و تا پایان مرداد‌ماه به شرکت‌ها فرصت داده شده که تکلیف خود را روشن کنند، برخی از آنها اعلام کردند که وضعیت خود را بهبود می‌دهند که این اتفاق افتاد و برخی از شرکت‌ها از فهرست انتقالی خارج شدند و آنهایی که در فهرست باقی ماندند، شرکت‌هایی بودند که راهی برای سودآوری نداشتند و سال‌ها زیان‌ده بودند. وی افزود: حتی خیلی از شرکت‌ها از ورود به تابلوی چهارم ابراز رضایت کردند، چون بعد از ورود به تابلوی چهارم، میزان نقدشوندگی سهامشان افزایش خواهد یافت.

تابلوی چهارم بورس ابداع ایرانی‌ها

رییس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا تابلوی چهارم، الگوبرداری از بورس کشور‌های خارجی است، تصریح کرد: بورس‌ها در کشور‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند، بعضی از کشور‌ها ممکن است تابلویی داشته باشند و برخی دیگر نداشته باشند. به گفته صالح‌آبادی، تابلوی چهارم بورس ابداع بورس ایرانی است و قرار نیست به صورت فیزیکی فعالیت داشته باشد.وی توضیح داد: در قالب تابلوی چهارم، نماد شرکت‌های زیان‌ده از تابلوهای موجود در بورس حذف و در سایت سازمان بورس قرار داده می‌شود و برای آنها تابلوی فیزیکی در نظر گرفته نشده و فقط آنها فضای خاصی در سایت دارند.

سفر کردم و...

وی در توجیه دلیل این اقدام به سفر سال گذشته خود به خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در حاشیه اجلاس فدراسیون بورس‌های جهانی از یکی از بورس‌های جهانی بازدید کردم که در یک نقطه دور قرار داشت و با چند کامپیوتر عادی اداره می‌شد، پس لازم نیست حتما برای انجام کاری فضای فیزیکی خاصی را اشغال کرد، علاوه بر آن ما نمی‌خواستیم با ایجاد تابلوی چهارم هیجان ایجاد کنیم. از نظر وی، بورس‌ها در دنیا به موزه تبدیل شده‌اند و نیازی به فضای فیزیکی برای آنها نیست.

تابلوی چهارم ابزاری برای کسب سهام مدیریتی

وی در واکنش به این سوال که تابلوی چهارم تنها موجب ارزان فروشی سهام شرکت‌ها می‌شود و نفعی برای سهامداران خرد ندارد، خاطرنشان کرد: خرید سهام شرکت‌های زیان‌ده تنها برای کسانی مهم است که می‌خواهند شرکت را مدیریت کنند و سهامداران جزء یا باید سهامشان را بفروشند یا نگاه دارند.

رییس سازمان بورس افزود: شورای بورس در مصوبه‌ای شرایط شرکت‌هایی را که مشمول انتقال به تابلوی چهارم می‌شوند، به ما اعلام کرده و در این مصوبه پارامترهایی همچون روزهای فعالیت، سود و زیان، اطلاع‌رسانی و... به عنوان ملاک انتقال شرکت‌ها به تابلوی غیررسمی، عنوان شده است.

وی گفت: این مصوبه موجب شد تا برخی از شرکت‌هایی که در بورس پذیرفته شده بودند، اما عرضه نداشته‌اند، فرصت بیشتری برای عرضه پیدا کنند و از فهرست انتقال به تابلوی چهارم حذف شوند.

برخورد با کارشناسان مغرض

رییس سازمان بورس در ادامه درباره بسته‌شدن برخی نمادها و نحوه نظارت بر کارشناسان گفت: هیچ کارشناسی نباید با قصد و غرض شخصی کاری را انجام دهد، اگر نمادی هم به ناحق بسته شده باشد، با عوامل آن برخورد می‌کنیم.

وی گفت: برای رسیدگی به تخلفات در سازمان اداره حقوقی تصمیم دارد واحدی را به نام رسیدگی به شکایات مردمی و مستقل از حوزه مربوط ایجاد کند تا حقی از سهامداران خرد ضایع نشود.

وی در پایان، استقبال از پذیره‌نویسی شرکت بورس را به عنوان خبر خوش بورس دیروز عنوان کرد.