استراتژی بهینه در بورس امروز

سمت و سوی بازار چطور است؟

گردش بازار در دو‌ماه اخیر وضعیت بهتری را تجربه کرده است. این نظر احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط فعلی بازار است. طبق توضیحات او در بازار سرمایه شاهد حجم و ارزش مناسبی در معاملات هستیم. در اکثر روزها صف‌‌‌‌‌‌‌های خرید و فروش عمدتا با معاملات خوبی همراه هستند. حتی اگر هم صف است، اما عمدتا همزمان معاملات خوبی هم در آنها اتفاق می‌‌‌‌‌‌‌افتد. رضاپور به این مساله هم اشاره می‌کند که بازار در حال استراحت موقتی برای تجهیز‌شدن به اطلاعات جدید است. او همچنین به تقسیم سودها و البته بحت تورم اشاره می‌کند. طبق صحبت‌‌‌‌‌‌‌های این کارشناس بازار سرمایه، تورم انتظاری در بازارهای مختلف به‌وجود آمده و در صورت ثبات حاشیه سود وضعیت درآمدی شرکت‌ها می‌تواند در ‌ماه‌های آینده تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

در نهایت رضاپور به این نکته اشاره می‌کند که با توجه به این شرایط می‌‌‌‌‌‌‌توانیم به پایدار‌بودن سود شرکت‌ها امیدوار باشیم و جذابیت‌‌‌‌‌‌‌های بازار حفظ شود. همچنین بعد از بر‌گزاری مجامع هم خیلی زود گپ‌‌‌‌‌‌‌های قیمتی پتانسیل پر‌شدن را داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه البته به مسائل سیاسی و بازارهای جهانی و تحولات بین‌‌‌‌‌‌‌المللی هم در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش اشاره می‌کند و می‌گوید که این شرایط می‌تواند روی سرعت بخشیدن یا فرسایشی‌شدن موقت فضای حاکم روی صنایع مختلف اثرگذار باشد. برجام و تحولات در این حوزه مساله دیگری است که این کارشناس احسان رضاپور به آنها اشاره می‌کند و معتقد است که این موضوعات بازار را با شوک‌‌‌‌‌‌‌های زیادی روبه‌رو کرده است و البته ریزش‌هایی را در روزهای گذشته داشته‌‌‌‌‌‌‌ایم که این‌‌‌‌‌‌‌ها یکی از مولفه‌‌‌‌‌‌‌های پرتلاطم‌شدن بازارها هستند. آزادسازی قیمت برخی از محصولات که در سبد خانوار اثر زیادی دارند و همچنین آزادسازی قیمت لبنیات و لاستیک و محصولات زراعی‌‌‌‌‌‌‌ به گوش می‌رسد که با وجود این مسائل باید منتظر اثرات این اتفاق در روزهای آینده در بازار باشیم.

در چنین شرایطی که بازار سرمایه با آن دست به گریبان است، علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه اما می‌گوید که بازار سرمایه روند فرسایشی اصلاحی را در سال‌۱۳۹۹ پشت‌سر گذاشته و قیمت‌ها به کف خودشان رسیده‌‌‌‌‌‌‌اند. همچنین همزمان شاهد تورم و افزایش قیمت در بازارها بوده‌‌‌‌‌‌‌ایم که در نهایت پارامتر‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی بازار سهام در وضعیت خوبی قرار دارند. او همچنین درباره برجام و تاثیر آن در بازار سرمایه می‌گوید که بازار از احیای برجام ناامید شده است. به اعتقاد این فعال بازار سرمایه گشایش‌های سیاسی یا عدم‌انجام آنها، تاثیر منفی در وضعیت بازار سرمایه ندارد، چراکه در حال‌حاضر روز خود را با عدم‌انجام گشایش‌های سیاسی می‌گذراند. تاجبر به نرخ دلار هم اشاره می‌کند و در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش این مساله را مطرح می‌کند که هر گشایشی هم اتفاق بیفتد، نرخ دلار کاهش چشمگیری نخواهد داشت، بنابراین در یک کلام گشایش سیاسی حتما در فضای بازار تاثیر مثبت خواهد داشت اما عدم‌گشایش، تاثیر منفی‌‌‌‌‌‌‌ در وضعیت بازار نخواهد گذاشت.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه اما معتقد است که بازار پتانسیل نوسان‌‌‌‌‌‌‌پذیری و اصلاح قیمت در کوتاه‌مدت را دارد و البته اعلام می‌کند که نوسانات هر صنعت با صنعت دیگر در سال‌۱۴۰۱ در بازار سرمایه متفاوت خواهد بود. او در توضیح صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش می‌گوید؛ امروز فضایی شکل گرفته که بازار مهیای تورم بالاتر است و این مساله می‌تواند در بازار روند ایجاد کند اما این روندها، شدن و نشدن‌‌‌‌‌‌‌ها، اخبار متفاوت و تصمیمات ضد‌و نقیض دولت در حوزه داخلی هرکدام می‌تواند در بازار سرمایه نوسان ایجاد کند، در نتیجه به گفته او ما در بازاری هستیم که برآیند آن مثبت است اما نوسانات در آن زیاد خواهد بود.

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار چه شکل و شمایلی دارد؟

احسان رضاپور وضعیت سرمایه‌گذاران را با توجه به توضیحاتش انتظاری معرفی می‌کند. به اعتقاد او سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران منتظر هستند تا خبرهای جدید از راه برسد یا از شوک‌‌‌‌‌‌‌های خبری خارج شوند تا در نهایت تحلیلی از این خبرها داشته باشند و در نهایت به تناسب آنها احتمالا شاید گروه پیش‌‌‌‌‌‌‌روی خودشان را بتوانند انتخاب کنند. او توضیح می‌دهد افرادی که فعلا در حال شناسایی نوسان‌‌‌‌‌‌‌های مختلف در صنایع مختلف و توجه به نقاط مقاومتی سهام شرکت‌ها هستند، احتمالا شاید بتوانند عملکرد کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدت بهتری برای خودشان به‌دست بیاورند. رضاپور البته توضیح می‌دهد که نگه‌داشتن سهم‌‌‌‌‌‌‌ها خطری ندارد چراکه گزارش‌‌‌‌‌‌‌هایی که زمزمه‌‌‌‌‌‌‌هایش شروع شده و در هفته‌‌‌‌‌‌‌های بعد مخابره می‌شود، حاوی اطلاعات خوبی است و می‌تواند انگیزه آنها را برای نگهداری سهم‌‌‌‌‌‌‌ها تقویت کند. علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه هم در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش می‌گوید که به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران توصیه نمی‌کند که خرید و فروش روزانه انجام بدهند، چراکه به گفته او سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری روزانه و کوتاه‌مدت، مستلزم وقت گذاشتن و به بازار احاطه کامل داشتن است و این موضوع به سرمایه‌گذاران خرد توصیه نمی‌شود. سلمان نصیرزاده از دیگر کارشناسان بازار سرمایه در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش این مساله را مطرح می‌کند که نگاه بلندمدت داشتن به بازار وابسته به بحث عدم‌قطعیت کلان بازار است که بازار رفته رفته به آن فضا وارد می‌شود، در مقابل نگاه کوتاه‌مدت داشتن به بازار هم تحت‌الشعاع دولت و تصمیم‌‌‌‌‌‌‌هایی است که در کشور گرفته می‌شود. او به ارز ۴۲۰۰‌تومانی اشاره می‌کند که می‌تواند روی وضعیت یک صنعت در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد یا به بحث قطع شدن برق برخی از صنایع اشاره می‌کند که می‌تواند موقتا یک‌سری از روندها را تحت‌تاثیر قرار بدهد و نوسان ایجاد کند.

اوضاع و احوال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت چطور است؟

حامد مددی از فعالان بازار سرمایه از جمله افرادی است که در توصیه‌‌‌‌‌‌‌هایش به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به ‌عدم‌اطمینان در بازار و سیاست خارجی کشور اشاره می‌کند. به اعتقاد او عدم‌اطمینان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که در بازار وجود دارد، به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار بلندمدت دیدی برای تصمیم‌گیری نمی‌دهد. نکته دیگری که مددی به آن اشاره می‌کند سیاست خارجی است که به گفته او هر اتفاقی که در این حوزه رخ بدهد، فضای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بلندمدت را تغییر می‌دهد؛ برای همین هم قیمت ارز و نبود این چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز که به کدام سمت و سو خواهد رفت و فقدان پیش‌‌‌‌‌‌‌فرضی از آینده سیاست خارجی و مشخصا قیمت ارز باعث می‌شود که بگوییم تا این دو حوزه تعیین‌تکلیف نشده باشند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار بلند‌مدت نمی‌تواند پیش‌‌‌‌‌‌‌فرضی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری داشته باشد. نصیرزاده در توصیه به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت به شرایط کشور و فرآیند تورم اشاره می‌کند. به اعتقاد او اگر هدف از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بلندمدت یک نگاه پنج تا ۱۰ ساله باشد، فرآیند بازار صعودی خواهد بود. او سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بلندمدت را در بازار سرمایه انکار نمی‌کند و معتقد است که این سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری همچنان پابرجاست اما باید با دید پنج تا ۱۰ سال ‌باشد. احسان رضاپور از کارشناسان بازار سرمایه از افرادی است که می‌گوید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران بلندمدت فرصت‌های خوبی پیش‌رو دارند. به اعتقاد او تحلیل‌‌‌‌‌‌‌ها، اطلاعات و اخباری که راجع‌به شرکت‌ها وجود دارد و همچنین شرایط دلار و پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌های مختلف درباره وضعیت سیاست خارجی، می‌توانند از قیمت سهام شرکت‌ها پشتیبانی کنند. به همین علت اگر برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سرمایه دید بلندمدت وجود داشته باشد، افراد می‌توانند در فرصت‌های آرامش و اصلاح بازار خرید کنند و منافع زیادی را در بازه زمانی بلندمدت نصیب خودشان کنند.

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت در بورس امروز چه کنند؟

سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت جزو دغدغه‌‌‌‌‌‌‌های اکثر کارشناسان بازار سرمایه هستند؛ افرادی که اکثرا به‌دنبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک اما با سود بالا هستند. حامد مددی، کارشناس بازار سرمایه در شرایط حال‌حاضر کشور سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کوتاه‌مدت آن هم با دید یک تا چهار‌ماه را گزینه مناسبی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران و آنهایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، می‌‌‌‌‌‌‌داند. او به این دسته از افراد توصیه می‌کند که به روانشناسی بازار اهمیت بدهند چراکه در فرآیند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری به‌شدت تاثیرگذار خواهد بود. دقت‌کردن به اخبار و مسائل پیرامون بازار سرمایه، رصد نقدینگی در بازار و... از جمله توصیه‌‌‌‌‌‌‌های این فعال بازار سرمایه به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت است.

سلمان نصیرزاده از دیگر فعالان بازار سرمایه از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران می‌خواهد که سه مولفه را در خرید سهام یا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بورس در نظر بگیرند تا یک معامله و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک اما موثر داشته باشند؛ فاندامنتال صنعت و شرکت‌ها به شکل منصفانه‌‌‌‌‌‌‌ای بررسی شود. به تابلوی معاملات دقت کنند. بررسی تکنیکال سهم‌‌‌‌‌‌‌ها را فراموش نکنند. به اعتقاد او اگر با در نظر گرفتن این سه فاکتور به شکل منصفانه و منطفی، برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری به بازار سرمایه ورود کنند، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری آنها کم‌‌‌‌‌‌‌ریسک‌‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد. او همچنین روی مساله خرید و فروش از نقاط مهم قیمتی تاکید می‌کند. سلمان نصیرزاده در نهایت با اعلام این موضوع که سال۱۴۰۱ فرصت‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سرمایه وجود دارد و همچنین شاهد نوسان‌‌‌‌‌‌‌های زیادی در این بازار خواهیم بود، توصیه‌‌‌‌‌‌‌ای هم به افرادی که به تازگی می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند می‌کند. به گفته او افرادی که تازه به بازار وارد شده‌‌‌‌‌‌‌اند و به اصطلاح احساس عقب‌‌‌‌‌‌‌ماندگی از بازار را دارند، نگران نباشند چراکه فرصت‌های زیادی دارند که بتوانند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری کنند. علیرضا تاجبر در صحبت‌‌‌‌‌‌‌هایش بهترین استراتژی برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران را خرید سهام بنیادی‌‌‌‌‌‌‌ها اعلام می‌کند.

او از شرکت‌های صادرات‌محور که به نرخ دلار وابسته هستند به‌عنوان گزینه‌‌‌‌‌‌‌های خوب برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری نام می‌‌‌‌‌‌‌برد، اما به بر‌گزاری مجمع هم اشاره می‌کند و از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران می‌خواهد که با بر‌گزاری مجمع‌‌‌‌‌‌‌ و خبرها و رفع ابهاماتی که در آن اتفاق می‌افتد، توجه ویژه‌‌‌‌‌‌‌ای داشته باشند. به اعتقاد این فعال بازار سرمایه، آن دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذارهایی که کار اصلی‌‌‌‌‌‌‌شان خارج از بازار سرمایه است، بهتر است که با تحلیل، سهم‌های بنیادی را انتخاب و خریداری کنند. تاجبر همچنین به این دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران توصیه می‌کند که سهم‌‌‌‌‌‌‌های خریداری‌شده خود را تا مجمع نگهداری کنند و بعد از آن برای فروش یا حفظ‌شان تصمیم‌گیری کنند. به اعتقاد او با این دید، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری روزانه پر سودتر خواهد بود. احسان رضاپور برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت به مساله دیگری اشاره می‌کند. او معتقد است که برای این دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران فرصت‌‌‌‌‌‌‌ سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در گروه‌های دیگر که ارزندگی دارند فراهم است، اما بهتر است سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران کوتاه‌مدت دقت مضاعفی در سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری داشته باشند، چراکه به‌راحتی در مرحله اصلاح قیمتی یا زمانی قرار می‌‌‌‌‌‌‌گیرند، درحالی که گزینه‌‌‌‌‌‌‌های زیادی در بازار موجود است که اصلاح یا رشد زیادی دارند و برای همین خیلی راحت اقدام به خرید نکنند.