این نگاه که مقصر وضعیت امروز کشور و مردم، دولت‌‌‌‌‌‌‌های گذشته هستند، مدتی است در فضای‌مجازی و گفت‌وگوها به چشم می‌خورد  و منتقدان پروپاقرصی دارد. همین نگاه هم باعث شد که دیروز ارتباط تحریم با تورم و حوزه‌‌‌‌‌‌‌های دیگری چون صنعت خودرو، لوازم‌خانگی و... از جمله سوژه‌‌‌‌‌‌‌های جمع توییتری بورسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اقتصادی‌‌‌‌‌‌‌ها تا حدودی بشود. داغ‌‌‌‌‌‌‌ترین این ارتباط‌‌‌‌‌‌‌ها که مورد‌توجه بود، همان ارتباط تحریم و تورم بود. از آنجاکه در روزهای گذشته مرکز آمار ایران، نرخ تورم را در ایران اعلام کرد، توجه خیلی از فعالان و متخصصان اقتصادی به این موضوع جلب شده بود. یکی از نکاتی که برخی از آنها به آن اشاره می‌کردند‌ موضوع نقش تحریم‌ها در افزایش تورم کشور بود. به اعتقاد آنها تا زمانی که کشور و مردم آینده‌‌‌‌‌‌‌ای مبهم را پیش‌روی خود در وضعیت اقتصادی ببینند، این وضع همینطور ادامه خواهد داشت. برخی هم به این موضوع اشاره می‌کردند‌ که هرقدر بیان شود که معیشت مردم و اقتصاد کشور به مذاکرات گره نخورده است، اما در واقعیت، در بر پاشنه دیگری می‌‌‌‌‌‌‌چرخد، چراکه تمام امور روزمره و غیرروزمره مردم درگیر برجام و سرانجام آن است. سیامک قاسمی، فعال حوزه اقتصاد در رابطه با ارتباط تحریم و تورم در صفحه توییتر خود نوشت: «افزایش یکباره تورم ماهانه به ۳/ ۳‌درصد و تورم نقطه به نقطه به ۶/ ۳۵درصد در فروردین، اولین سیگنال‌‌‌‌‌‌‌ موج جدید تورمی‌‌‌‌‌‌‌ است. اقتصاد ایران تحمل سه موج شدید تورمی در سه سال ‌را ندارد و مسوولیت تبعات اجتماعی این موج تورمی، با کسانی است که به هر دلیلی مذاکرات رفع تحریم‌ها را متوقف کرده‌‌‌‌‌‌‌اند.‌»

این صحبت‌‌‌‌‌‌‌ها باعث شد که تاحدودی در فضای توییتر دو جبهه در رابطه با ارتباط یا عدم‌ارتباط تحریم و تورم شکل بگیرد. جبهه اول که عمدتا از طرفداران دولت سیزدهم بودند، به این موضوع می‌پرداختند که در دوران دولت‌‌‌‌‌‌‌های یازدهم و دوازدهم هم با وجود اینکه برجام شکل گرفته بود اما گرانی و تورم وجود داشت. آنها همچنین به این مساله اشاره می‌کردند‌ که گروهی در داخل کشور مذاکرات را ابزاری برای فشار بر دولت سیزدهم قرار داده‌‌‌‌‌‌‌اند تا با استفاده از آن‌‌‌‌‌‌‌ کاستی‌‌‌‌‌‌‌های دولت‌‌‌‌‌‌‌های پیشین را که سهم زیادی در امور روزمره و معیشتی امروز مردم دارند را بپوشانند. این عده همچنین به افرادی که مدافع برجام هستند و معتقدند که با برجام شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا می‌کند، این اتهام را می‌‌‌‌‌‌‌زدند که زیر فشارهای دشمن کمر خم کرده‌‌‌‌‌‌‌اند و با قدرت رسانه‌‌‌‌‌‌‌ای که دارند در حال تلقین به مردم هستند که تمام مشکلات کشور با برجام رفع می‌شود؛ در صورتی‌که چشمشان را به روی تولید داخلی، اقتدار ملی و ایستادگی در برابر زورگویی جهانی بسته‌‌‌‌‌‌‌اند و نمی‌‌‌‌‌‌‌خواهند که کشور بدون اتکا به زورگویان جهان روی پای خود باشد. اما در جبهه دیگر که مدافع تاثیرگذاری تحریم‌ها در وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم بودند، چند موضوع متفاوت مطرح می‌شد. اولین موضوع که در روزهای گذشته و همچنان هم سوژه داغی است، ماجرای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه برای خرید بود. آنها با استناد به این موضوع به افرادی که عمدتا طرفدار دولت سیزدهم و عملکرد آن بودند یا دم از تولید داخلی و خودباوری ملی می‌‌‌‌‌‌‌زدند، اینطور می‌نوشتند که چرا خانواده مسوولان به این ارزش‌ها باور ندارند؟ استناد دیگر آنها، خودروهای تولید داخل کشور بود.

 برخی از افرادی که به این موضوع می‌پرداختند این سوال را مطرح می‌کردند‌ که چرا مسوولان کشور که معتقدند معیشت و اقتصاد کشور را با برجام گره نزده‌‌‌‌‌‌‌اند و تولید داخلی خوب است و باید از آن حمایت کرد، خودشان از پراید و سمند و دیگر خودروهای داخل کشور استفاده نمی‌کنند و سوار خودروهای خارجی می‌‌‌‌‌‌‌شوند؟

 برخی دیگر هم از مافیای خودرو و تلاش برای جلوگیری از واردات خودرو و انحصار در تمام حوزه‌‌‌‌‌‌‌ها با شعار حمایت از تولید داخل می‌‌‌‌‌‌‌نوشتند. در همین جبهه برخی از افراد در مقابل آنهایی که معتقد بودند تمام این فعالیت‌‌‌‌‌‌‌ها و مقایسه‌‌‌‌‌‌‌ها برای پوشاندن تاثیر عملکرد دولت‌‌‌‌‌‌‌های یازدهم و دوازدهم در وضعیت اقتصادی کشور است، اینطور می‌نوشتند که در زمان اجرایی‌شدن برجام نه‌تنها تورم در کشور افزایش نداشت، بلکه قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده بود، یا چشم‌‌‌‌‌‌‌اندازی به آینده پیش‌روی مردم باز شده بود و مردم نسبت به بهبود وضعیت کشور امید پیدا کرده بودند.  البته در کنار صحبت از این موضوع، اتفاق تلخی هم دیروز در قائمشهر افتاد که توجه‌‌‌‌‌‌‌ بخش زیادی از کاربران توییتر و اینستاگرام را به خود جلب کرد. مرگ یک قلاده پلنگ که وارد فضای شهری شده بود با گلوله واقعی، موجی از انتقادها و تاسف‌‌‌‌‌‌‌ها را در پی داشت. این اتفاق جایی هم در این بحث بازکرد و پاسخی به منتقدان برجام و رفع مشکلات اقتصادی با تکیه بر توان داخلی بود. آنها اینطور می‌نوشتند که یک پلنگ را هم نمی‌توانند زنده‌‌‌‌‌‌‌گیری کنند و به‌جایی که به آن تعلق دارد، برگردانند اما انتظار دارند که مردم باور کنند می‌توانند مسائل و مشکلات پیچیده‌‌‌‌‌‌‌ اقتصادی و اجتماعی را حل و فصل کنند و البته مدام از آنها می‌خواهند که انتظار صبر داشته باشند و این آزمون و خطاها را در حوزه اقتصاد کشور تحمل کنند.

 

مجتبی توانگر/ نماینده مجلس

از ابزارهای تامین‌مالی دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌‌‌‌ها، استفاده از سکوهای تامین‌مالی جمعی در شرکت فرابورس است (گردآوری منابع خرد جهت استفاده تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش‌‌‌‌‌‌‌بنیان). نیمه دوم سال‌۱۴۰۰ تامین‌مالی ‌هزار‌میلیارد ریالی از طریق تامین‌مالی جمعی برای متقاضیان انجام شد که باید استمرار یابد.

 

ولی اسماعیلی/ نماینده مجلس

در وضعیت فعلی معیشت مردم، کارهای خارج از عرف پسندیده نیست و محکوم است؛ لیکن فرق است بین کسی که فورا از خطا فاصله می‌گیرد با کسانی که با لجاجت و کینه نمک به زخم مردم می‌‌‌‌‌‌‌پاشند.