Untitled-2

یک هفته با سهامداران

همان‌طور که اشاره شد حقیقی‌‌‌‌‌‌ها برای بیست و یکمین هفته متوالی به فروش ادامه دادند و خالص خروج 1435‌میلیارد تومان را رقم زدند. در این میان نگاهی به عملکرد بازیگران در صنایع مختلف بورسی طی دادوستدهای هفته منتهی به 29 دی‌‌‌‌‌‌ماه حکایت از خالص خرید مثبت این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌گران در تنها یک گروه یعنی محصولات فلزی به میزان 952 میلیارد تومان داشت و در مقابل 37 صنعت در لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌ها در مجموع معاملات هفته گذشته جای گرفتند. فلزی‌‌‌‌‌‌ها در این هفته شاهد جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 292میلیارد و 234‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند و از این منظر بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد را تجربه کردند. پس از آن نوبت به پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها رسید تا با خالص فروش 155‌میلیارد و 424‌میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شوند.

عملکرد بورس‌‌‌‌‌‌بازان در روزهای هفته

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته شاخص‌کل بورس تهران 88/ 0درصد عقب نشست و همزمان شاهد خروج 286‌میلیارد و 272‌میلیون تومانی سهامداران خرد از گردونه معاملات سهام بودیم. نگاهی به عملکرد بازیگران بورسی در صنایع فعال این بازار طی دادوستدهای روز شنبه حکایت از جذابیت 5‌گروه برای ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد در مقابل خروج این دسته از سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران از 33صنعت داشت. در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌ها زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های گروه لاستیک و پلاستیک با خالص ورود 8/ 3میلیارد تومان خودنمایی می‌کردند‌ و پس از آن نوبت به گروه‌‌‌‌‌‌های محصولات کاغذی، زغال‌سنگ، تامین آب و برق وگاز و محصولات چوبی رسید. در آنسوی بازار اما خودرویی‌‌‌‌‌‌ها گزینه نخست حقیقی‌‌‌‌‌‌ها برای خروج بودند. زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های این صنعت در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش 60میلیارد و 990‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. این خروج سرمایه از خودرویی‌‌‌‌‌‌ها که صنعتی برجامی شناخته می‌شود، در حالی رقم خورد که شاهد انتشار اخباری مثبت از نشست‌‌‌‌‌‌ وین و افزایش احتمال حصول یک توافق هسته‌‌‌‌‌‌ای بودیم. پس از این گروه بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد از صنعت فلزات اساسی به میزان 57‌میلیارد و 120میلیون تومان رقم خورد. در ادامه نیز گروه‌‌‌‌‌‌های فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و محصولات شیمیایی با فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌های حقیقی مواجه شدند.

یکشنبه: در دومین روز کاری هفته‌‌‌‌‌‌ای که گذشت شاخص سهام به مسیر نزولی خود ادامه داد و با افت بیش از 11‌هزار و 680واحدی، تا محدوده یک‌میلیون و 310هزار واحد عقب‌‌‌‌‌‌نشینی کرد. تحت چنین شرایطی حقیقی‌‌‌‌‌‌ها نیز به فروش ادامه دادند و خالص فروش 259‌میلیارد و 874‌میلیون تومانی را رقم زدند. با این حال لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌گران کمی شلوغ‌‌‌‌‌‌تر شد و 9گروه را در‌بر گرفت. در صدر این لیست نام گروه‌‌‌‌‌‌های کاشی و سرامیک، کانی فلزی، دستگاه‌های برقی و محصولات کاغذی خودنمایی می‌‌‌‌‌‌کرد. در آنسوی بازار اما 29صنعت با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد مواجه شدند. گروه محصولات شیمیایی با جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 53‌میلیارد و 220‌میلیون تومان بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌ها در دادوستدهای روز یکشنبه را به ثبت رساند. پس از آن فلزی‌‌‌‌‌‌ها خالص خروج 39‌میلیارد و 286‌میلیون تومانی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌گران را تجربه کردند و در ادامه نوبت به سه صنعت فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و خودروسازان رسید که در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش 63‌میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی معامله‌‌‌‌‌‌گران عمده بورس تهران بودند.

دوشنبه: میزان افت میانگین وزنی سهام در دادوستدهای روز دوشنبه به 3/ 0درصد رسید و همزمان حقیقی‌‌‌‌‌‌ها نیز خالص فروشی به میزان 193میلیارد و 479‌میلیون تومان را رقم زدند. در این روز هر چند از فشار عرضه‌ها کمی کاسته شد اما لیست خرید سهامداران خرد به 5 صنعت شامل کانه‌‌‌‌‌‌های فلزی، محصولات فلزی، زراعت، سایر معادن و محصولات چرمی محدود شد. این صنایع در مجموع تنها توانستند 5/ 3میلیارد تومان سرمایه‌‌‌‌‌‌ حقیقی را به خود جذب کنند، در مقابل فلزی‌‌‌‌‌‌ها در معرض فروش از سوی این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌گران قرارگرفتند و جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 39 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. در ادامه نوبت به دو گروه بزرگ ریالی یعنی بانک و خودرو رسید که شاهد خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد باشند. در این راستا خالص فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های بانکی 25‌میلیارد و 829‌میلیون تومان و در زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های خودرو و ساخت قطعات 20‌میلیارد و 840‌میلیون تومان برآورد شد. سهام بیمه‌‌‌‌‌‌ای، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی از دیگر صنایعی بودند که با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌های حقیقی طی دادوستدهای روز دوشنبه مواجه شدند.

سه‌‌‌‌‌‌شنبه: در چهارمین روز کاری هفته گذشته نزول سهام شدت کرد و میزان افت شاخص‌کل بورس تهران به 3/ 2درصد رسید تا این نماگر با از‌دست‌دادن ابرکانال 3/ 1میلیون واحد تا سطوح ابتدایی تابستان عقب‌‌‌‌‌‌نشینی کند. این افت شدید قیمت‌ها سبب شد تا خالص فروش سهامداران خرد نیز به 509‌میلیارد و 589‌میلیون تومان افزایش یابد. خالص خروجی که از 21 مهرماه سال‌جاری مشاهده نشده بود. در این روز هیچ‌یک از صنایع بورسی مورد اقبال حقیقی‌‌‌‌‌‌ها واقع نشدند و در مقابل شاهد ثبت خالص فروش مثبت در 36‌صنعت بودیم. در صدر این لیست پتروشیمی‌‌‌‌‌‌ها با خالص خروج 74‌میلیارد و 513‌میلیون تومان خودنمایی می‌کردند‌ و پس از آن زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های فلزی با جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 70‌میلیارد و 984‌میلیون تومان قرارگرفتند. 5‌گروه بانک، کانه‌فلزی، فرآورده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات و شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌ای صنعتی از دیگر صنایعی بودند که بیشترین خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌ها را تجربه کردند.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته، مسیر شاخص‌کل بورس تهران تغییر کرد و درحالی‌که آمارها از افت قیمت در بیش از 58‌درصد از نمادهای معامله‌‌‌‌‌‌‌شده در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای خبر می‌داد که شاخص‌کل سهام 28/ 0‌درصد افزایش ارتفاع داد. به هر حال این شرایط سبب شد تا حقیقی‌‌‌‌‌‌ها نیز کمی در فروش سهام خود تامل کنند و میزان خروج این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌گران به 186میلیارد و 207‌میلیون تومان محدود شود. به این ترتیب شاهد بازگشت 6 صنعت به لیست خرید سهامداران خرد بودیم. در صدر این لیست گروه زراعت با خالص ورود 6/ 2میلیارد تومانی جای گرفتند و در ادامه نوبت به زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های پالایشی با جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش 2/ 2‌میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی رسید.

در میان پالایشی‌‌‌‌‌‌ها نیز بیشترین ورود سرمایه خرد مربوط به «شپنا»، «شبزیر» و «شتران» جمعا به میزان 7/ 8میلیارد تومان بود. انتظار برای انتشار عملکرد پاییزی پالایشی‌‌‌‌‌‌ها و پیش‌بینی گزارش‌‌‌‌‌‌های مناسب از این گروه مهم‌ترین عامل اقبال به سهام پالایشگاهی در آخرین روز کاری هفته گذشته بود.