ایران اکونومیست: طبق آیین‌نامه انضباطی بورس که در سال ۸۴ به تصویب رسید، مدیران شرکت‌ها موظف به ارائه اطلاعات هستند و در صورت سرپیچی طبق مواد ۲۸ ، ۲۹ و ۳۰ این آیین‌نامه نماد معاملاتی شرکت متوقف می‌شود. در این راستا یک کارگزار بورس با تاکید بر اینکه هنوز آیین‌نامه انضباطی عملیاتی نشده عنوان کرد: بستن نمادها هیچ تنبیهی برای مدیران متخلف نیست و تنها سهامداران خرد را متضرر می‌کند. حسین خزلی خرازی، مدیر عامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، گفت: ابزارهای نظارتی و کنترلی سازمان به هیچ وجه پاسخگوی بازار سهام نیست.

وی افزود: با بسته شدن نماد شرکت‌ها نه تنها مدیران متخلف مجازات نمی‌شوند، بلکه سهامدار جزء اموالش بلوکه می‌شود، همچنین عدم ارائه مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها از سوی بورس به جای مجازات مدیران، شرکت را از رشد صنعتی باز می‌دارد.

وی با اشاره به حضور نمایندگان بورس در مجامع شرکت‌ها عنوان کرد: ارائه صورت‌های مالی تلفیقی از سوی شرکت‌های هلدینگ الزامی‌است، اما مدیران علاقه‌ای به ارائه صورت‌ها ندارند، زیرا شرکت‌های زیر مجموعه آنها زیان‌ده هستند و بدین ترتیب شرکت مادر هم زیان‌ده می‌شود.

به گفته وی، اگر بخواهیم منافع دراز مدت را بسنجیم، شرکت مادر باید صورت‌های تلفیقی را ارائه دهد، ولی مدیران می‌خواهند بالاترین سود را تقسیم کنند و سهامداران هم می‌خواهند سود بگیرند، مثلا در مجمع شرکت معادن و روی نمایندگان سازمان اعلام کردند، سود شرکت این رقم نیست و به دلیل عدم ارائه صورت‌های مالی تلفیقی به طور قطع شرکت سود کمتری دارد و بدین ترتیب بین نمایندگان سازمان، مدیران و سهامداران تضاد ایجاد شد.

وی در پاسخ به این سوال که باید با مدیری که صورت‌های تلفیقی ارائه نمی‌دهد، چگونه برخورد کرد؟ گفت: باید طبق قانون این مساله تعریف شود و با مدیر متخلف برخوردهای جزایی صورت گیرد.

خرازی معتقد است، علت اینکه اکثر شرکت‌ها از رفتار بورس شاکی هستند، به این دلیل است که اظهارنظرهای نمایندگان سازمان به ضرر مدیران شرکت‌ها است.

خرازی اظهار داشت: در بعضی مواردی که نمایندگان شرکت منصوب سهامداران عمده هستند و بین عمده‌ها و خردها تضاد منافع وجود دارد، سهامدار عمده مایل است حداقل سود تقسیم شود و نقدینگی شرکت بالا رود، در حالی که سهامدار خرد تمایل دارد بیشترین سود تقسیم شود. وی ادامه داد: در این موارد طبق قانون تجارت رای اکثریت مهم است و نمایندگان بورس نیز نمی‌توانند دخالت کنند.

این کارگزار بورس تاکید کرد: با رویه‌های علمی‌و مطابق با استاندارد‌های حسابرسی باید با متخلفان برخورد شود. بر اساس این گزارش، در اواخر سال ۸۴ بورس آیین‌نامه انضباطی را به تصویب رساند، بر اساس این آیین‌نامه مدیران شرکت‌ها مکلف شده‌اند که اطلاعات را آن طور که سازمان می‌خواهد اعلام کنند و اگر این موارد رعایت نشود، طبق مواد ۲۵ و ۲۶ منجر به اخطار به مدیر می‌شود و طبق مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آیین‌نامه انضباطی، نماد معاملاتی شرکت متوقف می‌شود.