گروه بورس- روزی نیست که تلفن گروه بورس و روابط عمومی به صدا در نیاید و سهامداران حقیقی و خوانندگان ما نسبت به توقف ده‌ها نماد اعتراض نکنند. خوانندگان خواهان پیگیری تصمیمات سازمان بورس و کندوکاو در اطلاعات اشتباهی برخی از شرکت‌هایی که نمادشان متوقف شده است، هستند. این موضوع را گروه بورس طی گزارش‌های تحلیلی به طور مبسوط پیگیری کرده است، اگر نگوییم دنیای اقتصاد یکی از رسانه‌های موثر در تصمیمات اخیر سازمان برای راه‌اندازی تابلوی چهارم بوده است، حداقل در پیگیری خبری در این زمینه قصور نکرده و همچنان این «خط خبری» را دنبال می‌کند. ضمن اینکه گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که سازمان بورس به ۱۰۰ شرکت که نمادشان متوقف است، نامه‌های اخطارگونه‌ای را ارسال کرده است. اما این مساله به دلیل اهمیت و زیان هنگفت سهامداران خرد هر روز بعد جدیدی به خود می‌گیرد. آخرین خبر‌های اختصاصی حکایت از این دارد که کانون سهامداران حقیقی طی نامه‌ای به رییس سازمان بورس اعتراض خود را نسبت به عملکرد ۵۰شرکت که نمادشان متوقف است، اعلام کرد.

در نامه کانون سهامداران حقیقی که به امضای «ابوالفضل متین»،‌ دبیر این کانون رسیده است، آمده که نقدشوندگی بازار سرمایه یکی از عوامل جذب و ماندگاری سرمایه‌گذاران است که متاسفانه این نکته به طور معمول از سوی مسوولان بازار سرمایه، به دلیل رعایت ملاحظاتی مانند شاخص بورس و چسبندگی به حفظ شاخص بازار سرمایه، مانع از ایجاد جریان و گردش نقدینگی و حفظ نقدشوندگی سهام در بازار شده است. هم‌اینک، شاهدیم که بعضی از نماد‌های شرکت‌های بورس، چندین ماه است که متوقف هستند.

این نامه اضافه می‌کند: به دور از هرگونه قضاوت نسبت به علل متوقف بودن این نماد‌ها که گاه نیاز به تبیین نقش نمایندگان بورس در مجامع و تداخل تصمیمات قانونی ارکان هر شرکت سهامی عام با تذکرهای نمایندگان بورس در مجامع یا گاه اعمال سلیقه‌های شخصی مدیران مربوطه در بورس دارد (مانند شرکت سرمایه‌گذاری ملت یا توسعه معادن روی و...) کانون سهامداران حقیقی در ادامه این نامه خواسته است که رییس سازمان نسبت به رفع این معضل در بازار سرمایه با شجاعت تمام تصمیم بگیرد اجازه دهد نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه در هر شرایطی وجود داشته باشد زیرا به مصلحت بازار سرمایه نیست که بعضی از نماد‌ها بیش از نیمی از سال مالی خود را از امکان معامله در بازار سرمایه محروم باشند. حال به راستی چه کسی در این شرایط پاسخگوی نیاز نقدینگی سهامداران جزء بازار سرمایه خواهد بود؟

این نامه اضافه می‌کند که امید است با دستور مساعدت هرچه سریع‌تر، شاهد بازگشایی نماد‌های بسته بازار بورس باشیم و با تدوین و تجدیدنظر در آیین‌نامه‌های توقف و بازگشایی نماد‌های بورس، دیگر شاهد توقف طولانی‌مدت هیچ نمادی در بازار سرمایه نباشیم. البته تذکر این مطلب لازم است که بعضی از نماد‌های بازار سرمایه هم به رغم آنکه متوقف نیستند، ولی با صف فروش و عدم معامله مواجه هستند که تفاوت چندانی با توقف نماد ندارد، چرا که امکان معامله و نقدشوندگی ندارند و مقتضی است که نسبت به آنها نیز تصمیم مساعد گرفته شود.

در پایان این نامه به اسامی ۵۰ شرکت به ترتیب ایران‌خودرو دیزل، ایران‌گچ، ایرانیت، آبگینه، آزمایش، آونگان، بین‌الملل توسعه ساختمان، پارسیلون، زنگان، تکنوتار، توسعه معادن روی، تولی‌پرس، فرومولیبدن، پارس‌قوطی، تکسرام، داده‌پردازی، نگین طبس، ساسان، سپنتا، پارس‌توشه، سرمایه‌گذاری ملت، دشت مرغاب، صنایع شیمیایی فارس، صنعتی مهرآباد، صدرا، فارسیت اهواز، فروسیلیس، قند بجنورد، قند نیشابور، کابل البرز، کاربراتور ایران، کارتن مشهد، پیام، کاشی اصفهان، کاشی سعدی، پیاذر، کف، نورد و لوله اهواز، گسترش آذرآب، کالبر، ماشین‌سازی اراک، محورسازان خودرو، معادن بافق، مهرام، پارس‌الکتریک، ایران‌‌تایر، بهپاک، سایپا، سرمایه‌گذاری آذربایجان و لیزینگ ایران که نمادشان متوقف است، اشاره شده است.