ایسنا - امیدواریم رفتارهای بازار آن قدر در آینده خوب پیش برود که بتوانیم در قالب مجمع عمومی‌ فوق‌العاده سازمان بورس مقداری شکل نظارتی در شرکت بورس را تغییر یافته‌تر داشته باشیم. اکبر زرگانی‌نژاد ،کارگزار بورس اوراق بهادار در مورد اساسنامه شرکت بورس و این که باید در این زمینه مقداری واقع‌بین باشیم، گفت: هیچ شرکت سهامی ‌عام بورسی نیست که بدون پشتوانه تجربیات ایجاد شده در بازار سرمایه اقدام به سهامی ‌عام کرده باشد. در دنیا شرکت سهامی‌ عام بورس از سال ۲۰۰۰هزار به بالا هستند در حالی که بعضی قدمت چند صد ساله دارند یعنی تجربه‌ای در شکل دادن به ساختار آنها را به مرحله‌ای از بلوغ در بازار سرمایه رسانده که نتوانستند در جهت ایجاد دموکراسی بیش‌تر در یکی از حلقه‌های اقتصادی خود اقدام کنند.

به گفته وی، ما در ایران با وجود این که از سال ۴۵ قانون بورس را داشتیم اما تا قبل از سال ۸۴ قانونی را نداشتیم که تحولات بازار سرمایه دنیا را به خودش دیده باشد یعنی ما به یک باره در شرایطی قرار گرفتیم که هم پا با تمام این تحولات جهانی در بازار سرمایه هم تغییرات به روز را ایجاد کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توانیم اداره یکی از اصلی‌ترین نهادهایی که تاثیر قطعی در شکل معاملات روزانه‌مان دارد را به سازمان بورس سپرد؟ گفت: قطعا به این صورت نخواهد بود. مقام ناظر بازار نمی‌تواند پیش‌بینی آینده را داشته باشد که این بازار به شکلی که مدنظر ناظران بازار است می‌تواند به راحتی کار خود را انجام دهد یا خیر؟ بنابراین اشکالی ندارد که اجرای کار در اختیار متولیان این بازار قرار گیرد. این کارگزار بورس ادامه داد: به دلیل ابهامی‌که ممکن است در عمل اتفاق بیافتد یکسری محدودیت‌ها در اساسنامه اعمال شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اعمال محدودیت‌ها در اساسنامه صحیح است؟ گفت: از نظر کلی در یک شرایط عادی این محدودیت‌ها صحیح نیست، اما در شرایطی که ما در آن قرار داریم این نگرانی باید خود را در اساسنامه بورس نشان دهد.