شاخص کل در آخرین مرحله از روند نزولی خود قرار دارد
بررسی‌های انجام شده بر روی نمودار شاخص کل حاکی از آن است که هنوز روند نزولی بلندمدت آن ادامه دارد.

اما آنچه در نمودار شاخص کل متفاوت از روند شاخص در ماه‌های گذشته دیده می‌شود، کاهش سرعت روند کاهشی یا نزولی شاخص کل است. به‌طوری‌که باید اذعان داشت هرچند روند شاخص کل نزولی است اما از سرعت آن کاسته شده است. کاهش حد نوسان قیمت سهام از ۵درصد به ۲درصد نیز به این موضوع کمک کرده است.
لازم به ذکر است که کاهش شیب و سرعت روند، نمی‌تواند دلیلی بر برگشت روند باشد، اما می‌تواند مقدمات لازم برای برگشت را فراهم آورد.
طبق قوانین مربوط به تحلیل تکنیکی یکی از علایمی‌که نوید به برگشت روند در آینده نزدیک را می‌دهد، کاهش شیب روند یا کاهش سرعت روند است.
بررسی‌های بیشتر، بر روی منحنی شاخص کل حاکی از به انتها رسیدن آخرین انگیزش نزولی است. طبق قوانین مربوط به روند، یکی از سطوحی که می‌تواند پایان انگیزش رو به پایین شاخص محسوب شود، سطح 127درصد در سطح تقریبی 8900 تا 9000 واحد است.
در واقع سطح موجود سطحی است که هم می‌تواند سطح حمایت روانشناسی محسوب شود و دیگر اینکه ۱۲۷درصد آخرین روند انگیزشی شاخص (از ۱۲۸۴۰ تا ۹۷۷۰ واحد) محسوب می‌شود. در نمودار زیر به وضوح سطوح مورد نظر با ابزار فیبو ناچی به دقت ترسیم شده است.
با توجه به تجربیات و رفتار نمودارها چنین به نظر می‌رسد که شاخص به دلیل کوچک بودن روند اصلاحی در آخرین انگیزش باید سطح 162درصد انتهای انگیزش نزولی جاری باشد، اما بررسی‌های انجام شده بر روی نمودار شاخص در سال‌های گذشته حاکی از آن بوده که شاخص کل اوراق بهادار تهران معمولا روند‌های انگیزشی خود را طولانی‌تر و با قدرت بیشتر شکل می‌دهد و این مورد هم در روندهای افزایشی صادق است و هم در روند‌های کاهشی.
نمودار شاخص کل اوراق بهادار تهران از اواخر آذر ۱۳۸۱ تا کنون
اگر به دقت رفتار شاخص کل بررسی شود و با تحقیقات موجی الیوت مورد بررسی قرارگیرد، مشخص می شود که شاخص کل در انتهای موج پنجم انگیزشی (موج 5) قرار دارد. نظریه موجی الیوت بر این عقیده است که موج‌های انگیزشی از 5 موج شکل می‌گیرد و هر موج شامل موج‌هایی کوچک‌تر است، که سه موج در جهت اصلی روند (موج‌های 1 و 3 و 5) و دو موج در جهت اصلاح موج‌های انگیزشی (موج‌های 2 و 4) که ساختار داخلی هر کدام متفاوت است، وضعیت نمودار شاخص کل حاکی از آن است که ابتدای موج انگیزشی رو به پایین الیوت از سطح 13850 واحد در نظر گرفته شود، شاخص کل در اواسط آذر 1383 در این سطح در نوسان بوده است.
طبق بررسی‌های انجام شده، موج‌های الیوت شاخص کل اوراق بهادار تهران به تفکیک در جدول آمده است.در شکل زیر موج‌های الیوت در نمودار شاخص مشخص شده است.
با توجه به بررسی‌های انجام شده بر روی نمودار شاخص کل، طبق تحقیقات الیوت باید اذعان داشت که نوسان فعلی شاخص در موج آخر ( موج 5) است و در سطح 8900 تا 9000 واحد (127درصد) و شاید هم در 7860 واحد (162درصد) انتظار برگشت روند و شکل‌گیری موج اصلاحی الیوت (A,B,C) وجود دارد.

pic1

براین اساس چنین به نظر می‌رسد که شکل گیری روند اصلاحی الیوت چندین ماه به طول انجامد. بنابر این می‌توان نتیجه گرفت که در ماه‌های آینده انتظار رشد و رونق چشمگیری از بازار سرمایه وجود ندارد، اما تشکیل روند اصلاحی و افزایش‌های موقتی برای تشکیل روند اصلاحی می‌تواند اندکی رونق و عدم رکود جدی را به بازار سرمایه ایران برگرداند.
به طور کلی ریزش‌های عمده و جدی شاخص کل، تقریبا به پایان رسیده است و در میان مدت، احتمال روندی رو به جلو و نوسان در دامنه‌ای محدود برای شاخص کل پیش‌بینی می‌شود.
با توجه به موارد فوق‌الذکر و اینکه رفتار شاخص کل اوراق بهادار نمادی از وضعیت بازار سرمایه و روند اقتصاد کشور می‌باشد می‌توان چشم‌انداز آنها را در ذهن ترسیم کرد.
منبع: www.boursenegar.com