تامین بودجه دولت سیزدهم از بورس؟

مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون اقتصادی: سال گذشته دولت خبط بسیار بزرگی کرد و مردم را حتی آنهایی که آموزش کافی برای استفاده از بورس ندیده بودند، برای حضور در این بازار ترغیب کرد و بعد از آن شاهد نزول بسیار بزرگ بورس بودیم.

از وزیر اقتصاد می‌‌‌خواهم توضیح دهند که دولت در سال گذشته در این نزول دخالت داشته یا این کار برای تامین بودجه بوده یا خیر؟ همچنین دولت فعلی چنین قصدی را دارد یا خیر؟ برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته چیست؟ آقای خاندوزی گفت که باید ریل‌‌‌گذاری اصلاح شود. اگر این اتفاق رخ ندهد باید مردم تاوان اصلاح ریل‌‌‌گذاری را بدهند؟

 اثر منفی قیمت‌گذاری دستوری بر بورس

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی: قیمت‌گذاری دستوری موجب رانت و فساد در اقتصاد می‌شود که این موضوع در بازار سرمایه نیز خودش را نشان می‌دهد. وضعیت نظارتی بازار سرمایه هیچ تناسبی با وضعیت کنونی این بازار ندارد.

تا نظارت تغییر نکند نمی‌توان توقع داشت که مشکلات و تخلفات در این بازار رفع شود، پس ایجاد ساختار نظارتی مناسب بحث مهمی است. شفافیت ارکان بازار سرمایه از خود سازمان تا نهادهای زیرمجموعه آن باید موردتوجه باشد. امروز هر تصمیمی برای بازار سرمایه گرفته شود انتفاع و تاثیرش بر اقشار مختلف مردم خواهد بود. امروز ذی‌نفع این بازار مردم هستند.

  لزوم اقدام عملی برای بهبود وضعیت بازار

مصطفی طاهری، نماینده زنجان: سیاست‌های غلط دولت قبل باعث وضعیت فعلی بورس و از بین رفتن اعتماد مردم شد. وزیر اعلام کرد که باید برای برگرداندن اعتماد مردم، ثبات اقتصادی ایجاد شود که این به تنهایی قابل قبول نیست و اقدام عملی لازم است. وزیر اقتصاد باید هماهنگی‌‌‌های لازم را ایجاد کند تا ناهماهنگی در دولت باعث آسیب به مردم و سهامداران نشود. با توجه به رشد زیاد سهامداران باید زیرساخت‌‌‌های لازم برای استفاده آنها در بورس به وجود آید. کار برای کارگزاری‌‌‌ها و سبدگردانی‌‌‌ها به سختی انجام می‌شود. از طرفی دیگر لازم است سود شرکت‌ها از طریق سجام توزیع شده و نیاز به مراجعه مردم نباشد.

  قیاس مع‌‌‌الفارق بورس با سایر بازارها

احد آزادی‌‌‌خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی: وزیر اقتصاد، بازار سهام را با سایر بازارها مقایسه کرد، اما سوال این است که مگر قرار است بورس نسبت به سایر بازارها سودآوری کمتری داشته باشد، یا اینکه گفته شد بورس نسبت به بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن وضع بهتری دارد، این قیاس مع‌الفارق است. ملت مبتنی بر اعتماد به دولت در بورس سرمایه‌گذاری‌‌‌ کردند، اما سرمایه‌‌‌های آنها به دلیل مشکلات مدیریتی از بین رفت، پس مقایسه بازار بورس با سایر بازارها دردی از مردم دوا نمی‌‌‌کند. مشکل ما در بخش نرم‌‌‌افزاری و نظام مدیریتی حاکم بر بازار سرمایه است، با این وضعیت هر اقدامی انجام شود وضع بورس تغییری نخواهد کرد.

  دود شدن سرمایه مردم بورس

سیدغنی نظری، عضو کمیسیون اقتصادی: سرمایه مردم در این بازار دود شد. آقای خاندوزی شما چه کاری برای اقشار مختلف مردم در این بازار انجام دادید؟ شما می‌گویید اظهارنظر نمایندگان و متخصصان باعث ریزش بورس می‌شود. این چه بورسی است که با یک اظهارنظر اینگونه دچار تغییر می‌شود؟

حقوقی‌‌‌های این بازار، سهامداران خرد را بیچاره کرده‌‌‌اند. بورس کالا هنوز در ید سهامداران عمده است. اینها بازار سیمان و فولاد را هم در دست دارند. آقای خاندوزی، ما امروز مهم‌تر از بورس دغدغه‌ای نداریم. روزانه‌ هزار پیامک برای ما نمایندگان می‌آید که از ما مردم دفاع کنید. شما برای این وضعیت چه برنامه‌‌‌ای دارید؟

  با سخنرانی مشکلی حل نمی‌شود

جلیل رحیمی جهان‌‌‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی: ما در کشور با نقدینگی مازاد روبه‌رو هستیم که این موضوع بازارهای مختلف همچون مسکن، بورس و ارز را با خاک یکسان می‌کند، بنابراین تا موضوع نقدینگی حل نشود، این مشکلات رفع نخواهد شد. اقتصاد ما اقتصادی دولتی و دستکاری شده است. برای مثال دولت اراده کند نقدینگی را از دست مردم جمع کند و قیمت ارز و سهام‌‌‌ بورس را پایین بیاورد. نمی‌توان اینگونه با این سخنرانی‌‌‌ها مشکلات را حل کرد. سهامداران حقوقی تا اراده می‌کنند قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. سهامداران خرد باید مورد حمایت ویژه باشند.

   نبود سازوکار مشخص برای بورس

سید شمس‌‌‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید: سال گذشته بنا به دلایلی شاهد رشد اغواکننده شاخص کل بورس به دنبال دعوت غیرموجه مقامات اقتصادی برای حضور مردم عادی در بازار سرمایه بودیم، اما مردم نه‌‌‌تنها سودی نکردند بلکه دارایی‌‌‌های آنها نیز از بین رفت.

انتظار است امروز مقامات اقتصادی اعلام کنند برای بهبود کارکرد اقتصادی بازار سرمایه و حمایت از سهامداران خرد چه برنامه‌‌‌ای دارند؟ درست است که از شرایط نابسامان سال گذشته فاصله گرفتیم اما هنوز هیچ سازوکاری در این بازار صورت نگرفته است. علاوه بر جبران ضرر کنونی باید از زیان‌های عادی نیز جلوگیری کنیم.

  فرمانده ستاد اقتصادی کیست؟

علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس: ناهماهنگی در تصمیمات اقتصادی آسیب‌‌‌زاست و باید مشخص شود که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ طبق اصل ۱۳۷ قانون اساسی، همه وزرا در برابر تمامی مشکلات مسوولیت دارند. سهامداران خرد در برابر سهامداران حقوقی مانند ماهی کوچک در برابر نهنگ هستند. باید مشخص شود دولت چه اقداماتی برای مدیریت و حمایت از سهامداران خرد انجام می‌دهد تا آنها اسیر نهنگ نشوند.

سازوکار وزارت اقتصاد برای نظارت، شفافیت و عدالت در بازار بورس چیست؟ دولت قبل با ریل‌‌‌گذاری اشتباه، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد. وزارت اقتصاد مشخص کند برای جبران این اقدامات آسیب‌‌‌زا چه برنامه‌‌‌ای دارد؟

  اداره عشقی بورس

سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌‌‌سرا: اکنون بسیاری از بازارها به هم ریخته است و وزارتخانه‌‌‌های مختلف مدعی هستند که اقتصاد در اختیار آنان است. وزارت اقتصاد باید همه بازارها را زیر پوشش خود قرار دهد، نه اینکه خودش زیر سایه وزارتخانه‌‌‌های دیگر برود. اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که چه کسی این حوزه‌‌‌ها را اداره می‌کند؟ چراکه نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها نیز نابسامان است. وزارت اقتصاد، وزارتخانه مادر است و باید همه امور اقتصادی را کنترل کند. وزیر اقتصاد باید تمام بازارها را پوشش دهد.

  حمایت از عملکرد بورسی دولت جدید

علی بابایی، نماینده ساری: ما اجازه نمی‌‌‌دهیم که ‌شان وزیر اقتصاد در تیم اقتصادی دولت کاهش یابد، وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مجلس باشد. برخی از دولتمردان اظهاراتی درباره بازار سهام مطرح می‌کنند که روی این بازار تاثیر می‌‌‌گذارد و بهتر است که در اظهارات خود دقت بیشتری کنند تا باعث نوسان در بورس نشوند. سوء تدبیرهای دولت قبل نباید به پای دولت سیزدهم نوشته شود. کنترل تورم و بهبود بازار سرمایه از جمله موارد مهمی است که باید از طریق هماهنگی بین دولت و مجلس دنبال شود. همچنین باید سیاست‌های اقتصادی دولت جدید اطلاع‌‌‌رسانی شود.