از آن سو هرچه شرکت بورس تلاش می‌کند با اطلاعیه‌‌‌های پی‌‌‌درپی آبی بر این آتش بریزد اوضاع بدتر می‌شود و این اطلاعیه‌‌‌ها بر ابهامات می‌‌‌افزاید. یکی از این اطلاعیه‌‌‌های جدید دیروز از سوی هیات‌مدیره شرکت بورس منتشر شد که می‌‌‌گفت «تجهیزات خریداری شده (ماینرها) بر اساس مصوبات کمیته ساختمان تحت عنوان سرورهای پردازشگر موردنیاز مرکز داده بوده است که کاربرد چندگانه تجهیزات مذکور موجبات سوءاستفاده از این ابهام و نهایتا قصور یا تقصیر مجریان را فراهم کرده است.» این اطلاعیه که توضیح نداده بود ماینرها چه کاربردی غیر از استخراج رمزارز دارند موجب عصبانیت بیشتر اهالی و سهامداران بازار سرمایه شد و موجی از مطالب در واکنش به این اطلاعیه در فضای مجازی منتشر شد. یکی از کاربران توییتر که توضیحات هیات‌مدیره شرکت بورس برایش قانع‌‌‌کننده نبود، نوشت: ‌‌‌ «واقعا هیات‌مدیره بورس، سهامداران رو چه فرض کردند؛ کاربرد چندگانه؟! به خدا شفاف‌سازی ندهند بهتر است تا توهین کنند به سهامداران شرکت.» کاربران دیگری نیز بودند که واکنشی شبیه به او داشتند و در واکنش به اطلاعیه جدید شرکت بورس خواسته بودند یکی از اعضای هیات‌مدیره جلوی دوربین به مردم توضیح دهد از ماینر چه استفاده دیگری غیر از استخراج رمزارز می‌توان کرد. «علیرضا» هم مانند اغلب کاربران فضای مجازی از این اطلاعیه عصبانی بود و عصبانیت خود را با این توییت نشان داد: «اون روزهایی که برق خونه‌‌‌هامون روزی چهار ساعت قطع بود، بورس داشت «بیت‌‌‌کوین» ماین می‌کرد. وضعیت دیگه حتی خنده‌‌‌دار هم نیست.» در این میان تعداد انگشت‌‌‌شماری از کاربران هم بودند که هنوز از کوره درنرفته بودند و با این اطلاعیه شوخی می‌کردند. یکی از این کاربران «هاتف» نام داشت که نوشت: ‌‌‌«مثلا ماینر خریدن که اتاق رو گرم کنه، متاسفانه عده‌‌‌ای باهاش ماین کردن.» یا یکی دیگر از کاربران که با این مطلب اطلاعیه شرکت بورس را به سخره گرفت: «تعدادی ماینر دارای سرد‌کن و گرم‌کن با قابلیت تولید رمزارز (به عنوان کاربرد فرعی) و هندل معاملات بورس ایران کم‌کارکرد مال یه مدیرعامل بوده فقط نگاش می‌کردن، موجود هست... به ماسمالی‌ترین قیمت پیشنهادی فروخته می‌شود.» علی کیان‌‌‌مهر هم پرسید: «حالا که ماینر تو زیرزمین بورس پیدا شده، واسه واریز سود تو سجام شماره حساب بدیم یا آدرس وَلِت می‌گیرن؟!» کاربری با نام «علیرضا» هم در واکنش به بخشی از اطلاعیه که استخراج رمزارز را مانع عملکرد بورس ندانسته بود، نوشت: ‌‌‌ «میگن استخراج رمزارز مانع عملکرد بورس نبوده، ماینرها کم بودن و ضرری به سهامداران نرسیده! دارن به راحتی با امکانات، اینترنت، پول، تجهیزات، مکان و برق شرکت رمزارز استخراج می‌کنن بعد میگن ضرری متوجه سهامداران نیست!» او سپس خواست حالا که قرار است شفاف‌‌‌سازی شود، تعداد ماینرها و توان استخراج ارز آنها را نیز شفاف اعلام کنند.

در بین مطالب دیروز فعالان فضای مجازی که در واکنش به اطلاعیه جدید شرکت بورس منتشر می‌‌‌شد، برخی کاربران هم از برنامه قبلی برای حذف صحرایی از شرکت بورس می‌‌‌گفتند. یکی از این کاربران گمانه‌‌‌ خود را در توییتی منتشر کرد و نوشت: «پروژه حذف صحرایی توسط برخی افراد خیلی وقت بود کلید خورده بود که با سوتی ماینرها خیلی راحت انجام شد. البته فرضیه‌ای وجود داره که ماینرها هم دامی بوده که توسط همین عزیزان برای صحرایی پهن شده بود.» گروه دیگری هم بودند که تاکید داشتند تنها مقصر این جریان علی صحرایی نبوده و تیمی که دست به این کار زده باید مجازات شود. «مهران» یکی از این افراد بود که چنین نظری داشت و نوشت: «اینکه فقط صحرایی قربانی این نابخردی بشه به‌نظرم توهین به اهالی بازاره.»‌‌‌ پیام الیاس‌‌‌کردی هم نظری مشابه داشت: «یکی از مدیران شرکت‌های بورسی خطا می‌کنه کلی سهامداران بی‌گناه با بسته شدن سهم و منفی خوردن و... تنبیه میشن. جالب اینکه در قضیه ماینر یه نفر خطا می‌کنه و فقط و فقط همون شخص تنبیه می‌شه، انگار فقط خود آقای صحرایی رفته تو زیرزمین ماینر گذاشته! مردم دقیقا از این رفتارهای دوگانه خسته شدن.»

  پرسش‌‌‌ بورسی‌‌‌ها از وزیر اقتصاد

از توییت سیداحسان خاندوزی، ‌‌‌ وزیر اقتصاد و امور دارایی درباره عملکرد یک ماهه‌‌‌اش نیز چند روزی است که می‌‌‌گذرد اما واکنش‌‌‌ها به آن همچنان ادامه دارد. او اواخر هفته گذشته گزارش عملکرد کوتاهی داد و در توییترش نوشت: «در شهریور موفق شدیم برخلاف ۵ماه اول، بدون یک ریال استقراضِ جدید از بانک مرکزی، حقوق‌‌‌ها را (حتی زودتر از موعد) پرداخت کنیم. البته نحوه تامین کسری‌‌‌ بودجه در اوایل سال، همچنان تنور تورم را گرم نگه داشته است! طبیعی است آثار مثبت اقدامات امروز، با چندماه تاخیر ظاهر خواهد شد. ان‌شاءالله.» اما این گزارش کوتاه با واکنش‌‌‌های چندان مثبتی مواجه نشد و بسیاری از کاربران توییتر از او درباره ابهامات این گزارش پرسیدند. کاربری با خطاب قرار دادن خاندوزی از او خواسته بود توضیح دهد: ‌‌‌«در شهریور چقدر اوراق فروختید؟ نرخ بهره اوراق چند ‌درصد بوده؟ سررسید چه زمانی هست؟ در سررسید، از چه محلی می‌خواهید مبلغ اصل و سود بهره‌‌‌ای اوراق را پرداخت کنید؟ چه اثری روی تورم سال‌های بعد و زمان سررسید دارد؟ چقدر از این پول تامین شده از اوراق، از بورس خارج شده؟»  محسن علیخانی هم کاربری بود که خطاب به خاندوزی گفت: «۲۷ هزار میلیارد تومان فروش اوراق در شهریورماه بود. امیدوارم ارتباط بین فروش اوراق و افت نقدینگی در بازار سرمایه را به خوبی درک کنید و گلایه‌های سهامداران متضرر بورس مخصوصا عرضه‌های دولتی مثل پالایش را بپذیرید.»

  دلار؛ نجات‌‌‌بخش بورس!

بازار سهام اول هفته را مثبت شروع کرد و شاخص کل بورس با رشد ۳۶‌هزار واحدی در پایان معاملات دیروز به عدد یک‌میلیون و ۴۷۳‌هزار واحد رسید. برخی از فعالان بورسی فضای مجازی این رشد را به رشد دلار ربط دادند و معتقد بودند در این اوضاع تنها رشد قیمت دلار است که می‌تواند نجات‌‌‌بخش بازار سهام باشد و از ریزش آن جلوگیری کند! برخی در این مورد هم پای کشف دستگاه‌های استخراج رمزارز در شرکت بورس را پیش‌‌‌ کشیدند و به کنایه می‌‌‌گفتند از زمانی که در زیرزمین شرکت بورس ماینر کشف و ضبط شده، بازار مثبت شده است. با این حال وضعیت شرکت‌های خودرویی همچنان خوب نیست.