لزوم بازگشت سکه طلا به تابلوی آتی

رئیس سازمان بورس در ادامه به راه‌اندازی معاملات آتی واحدهای صندوق طلا اشاره کرد و گفت: ابزار مشتقه قرارداد آتی روی صندوق‌های طلا نیز از روز شنبه (۱۲ تیر) راه‌اندازی شد که گامی رو به جلو در بازار سرمایه محسوب می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا زمینه سرمایه‌گذاری امن، راحت و شفاف در زمینه طلا را برای مردم فراهم می‌کنند. بازار سهام به عنوان یکی از ۴ بازار کلاسیک دارایی شناخته می‌شود. از ۳ بازار دیگر شامل طلا، ارز و مسکن حداقل ۲ بازار لازم است که معاملاتشان به شکل نظام‌مند و استاندارد در بورس و بازار سرمایه ایجاد شود و در زمینه طلا با راه‌اندازی صندوق‌های طلا و سایر ابزارهایی که در حوزه طلایی ایجاد شده، این اتفاق رخ داده و سبب شده حتی سرمایه‌های خرد نیز وارد این بازار شود. در حوزه مسکن نیز باید گفت معاملات آن در بورس کالا شروع شده و به زودی و در راستای تجمیع پس‌اندازهای خرد در حوزه مسکن و سرمایه‌گذاری در آنها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در مسیر توسعه قرار می‌گیرد. دهقان‌دهنوی در ادامه اظهار کرد: از مدیرعامل بورس کالای ایران می‌خواهم که در حوزه بازار مشتقه بار دیگر در قرارداد آتی سکه طلا ورود کند، تا ابزارهای کاملی را در اختیار فعالان حوزه طلا قرار دهیم و فعالان بازار قادر باشند ریسک‌های خود را مدیریت کنند. در بخش ارز نیز باید روی ابزار مشتقه آن چاره‌ای اندیشیده شود. وی خاطرنشان کرد: با توسعه ابزارهای مشتقه روی محصولات، امکانی را در اختیار مدیران خود قرار می‌دهیم تا برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری داشته باشند و ضمن مدیریت ریسک‌های خود، منافع سهامداران را نیز تامین کنند و این مسیر روشنی است و مسیر بازار سرمایه از این محل می‌گذرد و ما با تمام قدرت آن را دنبال می‌کنیم.

 این مسیر را در چند قلم کالا که با قیمت‌گذاری دستوری گره خورده‌اند هم دنبال خواهیم کرد و هر چه در این مسیر بیشتر حرکت کنیم و محصولات بیشتری را در بورس کالا وارد نماییم علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، منافع سهامداران را در بازار سهام حفظ خواهیم کرد.

نورافکن شفافیت بر معاملات سیمان با ورود به بورس کالا

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: با توجه به مسیری که اکنون برای معاملات طی می‌شود و حجم معاملات از مرز یک میلیون تن عبور کرد، تلاش ما این است تا کل معاملات سیمان وارد بورس کالا شود.

اما این اقدام جزو هدف اصلی ما در بورس نبوده و نقطه پایان نیست. در میز صنعت سیمان که در سازمان بورس و با همکاری بورس کالا، مدیران عامل صنعت سیمان و سایر ذی نفعان این حوزه راه‌اندازی شد یک هدف دیگر را نیز دنبال می‌کنیم و آن کنسرسیوم صادراتی سیمان است.

یکی از مسائلی که در بازار سیمان وجود دارد رقابت نامطلوب صنعت سیمان برای صادرات در بازارهای صادراتی است، اگر بتوان فعالیت صادرات صنعت سیمان در قالب کنسرسیوم سیمان با هماهنگی صنعت سیمان راه‌اندازی کنیم، ارزش افزوده‌ای که از محل صادرات سیمان به دست می‌آید، منابع ارزشمندی را برای صنعت سیمان ایجاد می‌کند و می‌تواند عامل توسعه و رشد این صنعت باشد.

تجربه‌های موفقی در این زمینه در دنیا وجود دارد که می‌تواند راهگشا باشد و امیدواریم با استفاده از آنها بتوانیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کنیم.