سوال: شاخص کل بورس با ریزش‌های اخیر کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را از دست داد! لطفا از کارشناسان سوال کنید آیا شاخص از این سطح هم پایین‌تر می‌آید و ریزش شاخص تا کجا خواهد بود؟ ما سهامداران چه کنیم و سهام کدام شرکت‌ها را نگه داریم و کدام را بفروشیم؟ سهام کدام صنایع ارزش نگه داشتن دارند و احتمال رشد آنها در آینده می‌رود؟

پاسخ از شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه:  با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد همانطور که انتظار می‌رفت شاخص کل بورس سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را از دست داد. اکنون با توجه به گشایش‌های سیاسی که در حال روی دادن است، برای قیمت دلار چشم‌انداز رشدی وجود ندارد. از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم که هنوز فضای انتخابات مبهم است و کسی نمی‌داند کاندیداهای احتمالی چه کسانی هستند و تیم اقتصادی آنان چه کسانی خواهند بود یا کدام کاندیداها شانس بیشتری دارند. از طرفی جریان نقدینگی در بازار دیده نمی‌شود یعنی ما در بازار ورود نقدینگی نمی‌بینیم بنابراین با توجه به همه این شرایط احتمال شکست سطح یک میلیون و دویست هزار واحد زیاد است، ولی از طرف دیگر چون بسیاری از شرکت‌هایی که در بورس هستند کامودیتی محور هستند و شرایط کامودیتی‌ها هم خوب است، می‌توان گفت که بازار افت آنچنانی نخواهد داشت. محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد محدوده‌ای است که گرایش فروش در بازار کم می‌شود، مگر اینکه دلار زیر کانال ۲۰ هزار تومان بیاید که در آن شرایط حتی می‌توان انتظار شاخص یک میلیون یا ۹۰۰ هزار واحد را هم داشت. اما اکنون با توجه به تحلیل‌های بنیادی که روی قیمت دلار صورت گرفته قیمت دلار در محدوده ۲۲‌هزارو۵۰۰ تومان پیش‌بینی می‌شود اما در همین حال چشم‌انداز رشد هم  برای دلار تصور نمی‌شود. دلیل آن هم گشایش‌های سیاسی احتمالی، انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و سیاست‌های انقباضی دولت فعلی است که اگر همه اینها را در کنار هم قرار دهیم شاخص کل بورس می‌تواند یک میلیون و دویست هزار را هم بشکند ولی افت خیلی شدید با شرایط فعلی دیده نمی‌شود در همین حال هم باید تاکید داشت که چشم‌انداز رشدی هم نخواهد داشت.

اما در پاسخ به این سوال که اکنون در این شرایط سهامداران با سهم‌های خود چه کنند اولا باید گفت که این سوال، سوال کلی است و بستگی دارد طرف در چه بازه زمانی و قیمتی به بازار ورود کرده باشد؟ یا دیدگاهش چیست و سرمایه‌گذاری‌اش روی چه صنایعی بوده است، بنابراین نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید البته این موضوع باز هم بستگی به این دارد که روی چه صنعتی سرمایه‌گذاری کرده باشد. آن دسته از سهامداران که خیلی زیان کرده‌اند و زیان آنان بیش از ۵۰ درصد هستند اگر سهم خود را نگه دارند بهتر است. الان صنایع فلزی به دلیل شرایط کامودیتی‌ها و چون نسبت پی به ‌ای آنها پایین است صنعت خوبی هستند. صنایع بانکی هم اگر سود تسعیر ارزی آنها مشخص شود و گشایش سیاسی اتفاق بیفتد می‌تواند مورد توجه فعالان قرار گیرد.