این دسته از افراد می‌گویند: این جدال از همان روزی که مجلس طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کرد آغاز شد و ترکش‌های آن به سمت بازار‌های مالی آمد. آنها همچنین به موضوع دیگری هم اشاره می‌کنند و آن هم اختلاف نظر بین دولت و مجلس بر سر این طرح است و حالا معتقدند که لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم در کنار این اختلاف نظر و بحث و جدل‌ها قرار گرفته است. البته بسیاری از افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی اینطور فکر می‌کنند که بورس و دیگر بازارهای مالی ابزاری برای قدرت نمایی بین دولت و مجلس شده است. ابزاری که با مداخله در آن می‌توانند تلاش کنند که بهتر به هدف خود برسند و در این زورآزمایی پیروز شوند. اما مساله‌ای که دغدغه افراد است، سرمایه‌هایشان است. سرمایه‌هایی که در این زورآزمایی و مداخله‌ها ممکن است از بین برود و بیش از گذشته باعث بی‌اعتمادی و سرخوردگی مردم شود.

واکنش‌ها به صحبت‌های حسن روحانی

«فروش اوراق و فروش سهام درآمدهای اصلی بودجه ما را تشکیل می‌دهد.» این بخشی از صحبت‌های حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم در جلسه هیات دولت بود. صحبت‌هایی که روز گذشته مورد توجه سهامداران بورس و فعالان این حوزه قرار گرفت. البته این تنها بخش از صحبت‌های رئیس دولت درباره فروش سهام نبود. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرده بود که «مثل سال‌های قبل علاقه‌مندیم سهام شرکت‌های دولتی را عرضه کنیم و ۹۵ هزار میلیارد تومان در بودجه برای فروش سهام پیش‌بینی شده است که این باعث ورود مردم به اقتصاد و واگذاری مدیریت به مردم می‌شود و می‌تواند شرایط خوبی برای کشور ایجاد کند. فروش سهام و اوراق در حد مورد نیاز از منابع درآمدی ماست و از طرفی ممکن است بخشی از سهم نفت در بازار داخلی فروخته شود.»

عرضه دوباره سهام‌ دولتی در بورس، کسب درآمد دولت از فروش سهام و فروش نفت در بازار داخلی از جمله محورهایی بود که مورد توجه فعالان حوزه بورس قرار گرفت. اما نگاه سهامداران خرد نسبت به علاقه‌مندی رئیس دولت به عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس جالب توجه بود. آنها نه درباره نوع عرضه و ارزندگی آن، بلکه درباره این صحبت می‌کردند که انگار رئیس دولت در جریان آن چیزی که در بورس گذشته است نیست و همچنان فکر می‌کند که بورس مانند اوایل سال‌جاری پر رونق است و مردم همچنان به این بازار سرمایه اعتماد دارند. عده‌ای دیگر از افراد هم با زبان طنز نسبت به صحبت‌های حسن روحانی واکنش نشان دادند. آنها با بیان اینکه هشدار دادن قبل از وقوع حادثه خودش یک پیشرفت است، از رئیس دولت بابت این هشدار تشکر می‌کردند.

اما و اگرهای لایحه بودجه ۱۴۰۰

اما از دیگر موضوعاتی که روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کردند، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بود. عدم حضور رئیس دولت در جلسه تقدیم لایحه بودجه به مجلس و میزان بودجه‌های در نظر گرفته شده در حوزه اقتصاد برای سال آینده هم جزو نوشته‌های دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی بود. آنها به بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده اشاره می‌کردند و این مساله را مطرح می‌کردند که در بودجه دولت برای سال ۱۴۰۰ شکاف درآمدی و هزینه‌ای زیادی وجود دارد. این افراد صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی مبنی بر ارائه سهام دولتی در بورس را تلاشی از سمت دولت برای محقق شدن بودجه ۱۴۰۰ معرفی می‌کردند.

تلاشی که باعث می‌شود دولت مانند اوایل سال‌جاری اوضاع و احوال بورس را سبز نگه دارد و باعث شود که باردیگر اقبال عمومی مردم به بورس رونق بگیرد. به ادعای این افراد اگر این فرضیه از سمت دولت اجرایی شود، همین اقدام یعنی مثبت نگه داشتن بورس باعث می‌شود که تا پایان سال ۹۹ بورس روزهای خوبی پیش رو داشته باشد.

در مقابل افرادی هم بودند که این فرضیه را درست می‌دانستند اما می‌گفتند که در این موضوع باید نقش مجلس را هم در نظر گرفت. به اعتقاد آنها مجلس و نماینده‌هایش سعی می‌کنند که اجازه ندهند دولت در این راه موفق عمل کند تا به بی‌اعتمادی مردم به دولت بیشتر از این دامن بزنند تا در نتیجه خودشان یعنی مجلس دوازدهم در زمینه حفظ و توجه به سرمایه‌های مردم نقش مثبتی داشته باشند.

همچنین باز شدن نماد پالایش یکم هم از دیگر سوژه‌هایی بود که افراد حاضر در شبکه‌های اجتماعی درباره آن صحبت می‌کردند. خریداران این صندوق درباره اعتمادشان به دولت و خرید این صندوق ابراز پشیمانی می‌کردند، چراکه به گفته آنها از همان ساعات اولیه بازگشایی پالایش یکم، شروع کرده است به ضرردهی به سهامداران.

 

بهزاد صمدی

مدرس بازار سرمایه

بعضی وقت‌ها بازار مطابق خواسته و تحلیل اهالی بازارحرکت نمی‌کند. سعی کنید با تحلیل و آنالیز قیمت‌های جهانی وگزارش‌های شرکت، تصمیم بگیرید، نه از روی تحلیل‌های امتحان پس داده. بازار روی یک عدد خاصی اصرار دارد که انتهای مسیرفعلی است و باعث شده هیجانات بازار و استرس معامله‌گران افزایش پیدا کند.

 

داود سوری

اقتصاددان

گزارش‌های حسابرسی شده شرکت‌های بورسی همه با مهر تایید حسابرس هستند اما آکنده از اشتباه در چهار عمل اصلی! تصادفی است؟ نقش سازمان بورس در نشر این اطلاعات چیست؟ به شاخص و قیمت این و آن کار نداشته باشید، وظیفه شما اطلاع‌رسانی صحیح و حفاظت از کارآیی و عملکرد صحیح بازار است.