تداوم بازی حقیقی‌ها در زمین خرید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی ۱۷۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که این رقم نشان دهنده تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی‌ است. در ابتدای معاملات روز شنبه شاهد فشار فروش روی سهام اغلب شرکت‌ها بودیم به‌طوری که شاخص کل تا ساعت ۱۰ صبح، ریزش ۳۴ هزار واحدی (معادل ۹/ ۱ درصد کاهش) را به ثبت رساند. به هر روی پس از یک ساعت از شروع معاملات شرایط بازار تغییر کرد و رفته رفته از ریزش نماگر اصلی کاسته شد به‌طوری که شاهد خالی شدن صف‌های فروش در اغلب سهم‌ها از جمله کالایی‌ها بودیم. در همین حال پس از تغییر جهت بازار، صف‌های خرید به‌طور مجدد شکل گرفت و بازار تا حدودی به تعادل رسید. در عین حال،‌ با توجه به اینکه بعضی از سفارش‌های خرید و فروش معامله‌گران پس از ارسال سرانجام نامعلومی را تجربه کردند، در پایان روز گذشته برآیند شاخص کل افت ۷/ ۰ درصدی را نشان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افتی معادل ۵/ ۱ درصدی مواجه شد.

ضعف هسته و ترویج بی‌عدالتی

برخی از نماد‌ها به دلیل بالا بودن حجم دادوستدها و سفارش‌های ارسالی قربانی ضعف هسته معاملاتی شدند و تا آخرین دقایق بازار به حالت مجاز محفوظ درآمدند. مشکلاتی که پیرامون هسته معاملات وجود دارد هر چند موضوع تازه‌ای در بازار سهام نیست اما چنین سیاستی از سوی متولی بازار می‌تواند شائبه رفتار یک طرفه را پر رنگ کند، هر چند تا ساعات پایانی برخی از نماد‌ها از وضعیت مجاز محفوظ به وضعیت مجاز تغییر پیدا کرد اما در چنین شرایطی ناظر باید طوری رفتار کند که خدشه‌ای به اعتماد سرمایه‌گذاران و البته مهم‌تر از همه نقدشوندگی سهام که اصلی‌ترین شاخصه بازار سرمایه است، وارد نشود.

پیش‌بینی بازار یکشنبه

علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازار سرمایه نخستین روز هفته را در حالی آغاز کرد که اظهارنظر‌ها پیرامون معاملات روز چهارشنبه، همچنان انتظار برای تداوم عرضه‌های بالا در بین فعالان را زنده نگه داشت. او تاکید کرد:‌ در ساعات میانی روز گذشته با وجود اختلال و کندی سامانه معاملات تلاش برای جمع شدن بازار بیشتر شد و برخلاف انتظارات یک برگشت مناسب رخ داد. این تحلیلگر بازار سرمایه از مهم‌ترین علت‌های برگشت بازار را صعود قیمت‌های جهانی دانست و بیان کرد: اکثر قیمت‌ها به دوران قبل از کرونا رسیده است و اکنون نیز بازارهای کامودیتی و انرژی کرونا را شکست داده‌اند. در بازار داخلی نیز قیمت دلار نیما در مرز ۱۷ هزار تومان قرار گرفت و با توجه به اختلاف ۵ هزار تومانی با دلار بازار آزاد، افزایش آن دور از انتظار نخواهد بود. این موضوع اهرم بسیار محکمی برای فروش شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد که در ادامه سال سبب رشد سودآوری و تعدیل نسبت‌ها نیز می‌شود. او تصریح کرد: در کنار این موضوعات در یکی از پر عرضه ترین روزهای بازار در چند وقت اخیر، روند تزریق نقدینگی حقیقی‌ها به بازار قطع نشد و حقیقی‌ها ۱۲۷ میلیارد تومان پول نو به بازار تزریق کردند و ارزش معاملات خرد به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید. در همین حال، معاملات امروز یکشنبه نیز با توجه به حجم معاملات و آخرین قیمت‌های معاملاتی در روز شنبه که از قیمت پایانی بیشتر بود انتظار شروع مثبت وجود دارد و رفته رفته افزایش موج عرضه‌ها را خواهیم داشت و تعادل نسبی بازار در چنین شرایطی دور از ذهن نخواهد بود. او با اشاره به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای نقدینگی، افزایش ریسک و عدم رونق بازارهای موازی و انتظار افزایش سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های پیش رو، بازار سرمایه همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد و پر‌بازده‌ترین بازار در ادامه سال خواهد بود. به هر حال با توجه به اظهار‌نظر‌ها و نگرانی‌های بیرونی انتظار رشد شتابان و چشمگیر بازار را در شرایط فعلی نداریم.