در این جلسه بهنام حسین‌زاده عضو هیات‌مدیره شرکت باما به‌عنوان نماینده سهامدار عمده «فروی» با اشاره به تاریخچه این شرکت گفت: ذوب روی اصفهان همزمان با تولید شمش روی در سال ۷۷ با ظرفیت تولید سالانه ۱۰ هزار تن تاسیس شد. وی ادامه داد: چین با تولید ۵ میلیون تن بزرگ‌ترین تولید‌کننده روی در جهان است. کشورهای پرو، استرالیا و هند به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. درحال‌حاضر ظرفیت ایجاد شده تولید ایران در صنعت روی ۴۰۰ هزار تن در سال است و ظرفیت عملی آن به حدود ۱۸۰هزار تن می‌رسد.

حسین‌زاده در ادامه به بررسی چشم‌انداز این صنعت در دنیا پرداخت و گفت: موجودی انبارهای رسمی LME طی ۶ ماه گذشته در کمترین مقدار ممکن به ۵۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است. همچنین افزایش تقاضا در چین به‌دلیل افزایش تولید فولاد گالوانیزه، کاهش عرضه به‌دلیل تعطیلی برخی معادن در استرالیا و ایرلند و توافق تجاری چین و ایالات متحده از جمله مسائل پیش‌روی این صنعت است. عضو هیات‌مدیره شرکت باما درخصوص نحوه فرآیند تولید روی نیز توضیح داد: اگر خاک روی از عیار مناسبی برخوردار نباشد ابتدا خط تولید به کوره‌های ولز منتقل می‌شود که فناوری این کوره انحصارا در اختیار «فروی» قرار دارد.

حسین‌زاده ادامه داد: در این روش از خاک بسیار کم‌عیار برای تولید شمش روی استفاده می‌شود. در دوسال اخیر شرکت براساس توانمندی بخش مهندسی اقدام به افزودن بخش لیچ نمکی به مجموعه کرده‌ است. بر این اساس کیک‌های سرب حاصل شده از استحصال روی به‌عنوان مواد اولیه وارد فرآیند لیچ نمکی شده و از آن کنسانتره سرب با عیار ۷۰ درصد به‌دست می‌آید. وی در ادامه به صادرات کنسانتره روی طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: صادرات ما عمدتا به کشورهای آسیای جنوب شرقی بوده است. در همین راستا باید عنوان کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌تواند باعث کاهش صادرات این شرکت شود؛ زیرا بازارهای کشورهای آسیای جنوب شرقی مقصد صادراتی این شرکت است و به این ترتیب فعالیت‌های این کارخانه مانند قبل ادامه خواهند یافت.

حسین‌زاده با اشاره به مشکلات فروش طی ۹ ماهه سال جاری گفت: در پایان دی ماه با حل مشکلات، موجودی انبار شمش روی به حدود ۱۵۰۰ تن با نرخ هر تن ۲۳۰۰ دلار و به مجموع ارزش ۳/ ۳میلیارد دلار رسید. در همین راستا در این بازه زمانی ۱۰۹۳تن کنسانتره سولفور سرب، در مجموع ارزش موجودی کل انبار به حدود ۵/ ۴ میلیون دلار رسیده است. او درباره قیمت‌گذاری شمش روی نیز در مقیاس جهانی و داخلی گفت: فروش شمش را در دو مسیر می‌توان تبیین کرد؛ نخست قسمت جهانی که براساس بورس فلزات لندن لحاظ می‌شود و دومی قیمت‌گذاری داخلی که براساس بورس کالا که اساس آن هم نرخ دلار است، تعیین می‌شود. البته ارزش‌گذاری براساس بورس فلزات لندن نیز بر قیمت‌گذاری داخلی به‌شدت موثر است.

وی محل تامین مواد اولیه را سهمیه دولتی از معدن انگوران و خاک کم‌عیار شرکت باما اعلام کرد و گفت: مجاورت شرکت ذوب‌روی اصفهان با شرکت باما سبب شده تا در تامین مواد اولیه، هزینه‌های ذوب روی به‌شدت کاهش یابد. تخصیص سهمیه سال ۱۳۹۸ معدن انگوران از ابتدای پاییز ۹۸ و تامین خاک از معدن باما براساس قرارداد بلندمدت نیز دو فاکتوری هستند که در زنجیره تامین مواد اولیه این شرکت بسیار موثر بوده‌اند. حسین‌زاده با اشاره به قرارداد ۱۰ ساله تامین مواد اولیه با مجموعه باما گفت: ذوب روی اصفهان هیچ نگرانی برای تامین مواد اولیه ندارد.