دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع هفته کاری خود تحت تاثیر روند قیمت ها در بازارهای جهانی قرار گرفت و تن به افت شدید داد. در بازار دیروز معامله‌گران در بازگشایی بازار به دلیل افت شدید بهای فلزات در بازار جهانی که شامگاه جمعه رخ داد و همچنین کمبود نقدینگی در بازار، شاهد افت نمادهای وابسته به بازار جهانی بودند تا شاخص با افت ۴۲۰واحدی عقب‌نشینی نیم درصدی را ثبت کند و در پایان معاملات به رقم ۸۳هزار و ۲۵۶ واحد برسد. دیروز نمادهای ملی مس، فولاد مبارکه، گل گهر، فولاد خوزستان، پالایشگاه تهران و ایران خودرو بیشترین اثر را در افت شاخص ایفا کردند. در بازار دیروز همچنین نگاه معامله‌گران به نرخ دلار بود، زیرا افزایش آن در روزهای اخیر سهامداران را به بهبود شرایط شرکت‌های صادرات‌محور امیدوار کرده است هرچند دیروز نرخ دلار کاهش اندکی داشت. در تحولات کلان دیروز مرتضی لطفی، نایب رئیس هیات‌مدیره شستا در گفت‌وگویی خبری از وارد شدن تمامی شرکت‌های شستا به بازار سرمایه داد.

وی در این خصوص گفت: دولت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است و تامین اجتماعی بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان تعهد سالانه دارد، لذا امیدواریم دولت در پرداخت بدهی خود تدبیری را بیندیشد؛ قطعا اگر بخشی از مصارف تامین اجتماعی تامین نشود حتما با مشکل مواجه خواهد شد. لطفی افزود: شستا در حال‌حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید دارد که در حال اجرا است. از طرف دیگر ۷۵ درصد واحدهای ما در بورس هستند و برنامه‌ریزی کردیم که شرکت‌های باقیمانده تا سال آینده وارد بورس شوند و شرکت‌های غیر‌بورسی را نیز برای شفافیت صورت‌های مالی به بورس می‌فرستیم. نایب رئیس هیات مدیره شستا تصریح کرد: مذاکراتی با بورس ترکیه داشته‌ایم که برخی از سهام خود را آنجا عرضه کنیم که این اتفاق برای اولین بار است که در کشور رخ می‌دهد. در بحث سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری آذربایجان یک واحد دارویی و در عراق یک واحد سیمانی در حال احداث است، سه تفاهم‌نامه نیز با غنا امضا کردیم؛ از طرف دیگر با تهاتر برخی منابع داخل کشور و معادن آفریقا می‌توانیم پرتفوی خودمان را افزایش دهیم.در بازار دیروز همچنین مهم‌ترین مساله، بحث عرضه‌های اولیه بود. به این ترتیب با معارفه شرکت چدن‌سازان انجام این عرضه اولیه به روز سه‌شنبه موکول شد.

همچنین دیروز جلسه معارفه «های‌وب» برگزار شد. شرکت داده گستر عصر نوین، ۳۱ مرداد سال جاری به‌عنوان پانصد و پانزدهمین شرکت پذیرفته‌ شده بورس اوراق بهادار در بخش «پست و مخابرات» و نماد «های‌وب» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس درج شده بود. در گروه خودرویی شاهد عقد قرارداد همکاری بین ایران خودرو و نیسان موتور بودیم. هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران خودرو درخصوص این همکاری گفت: انتظار می‌رود این قرارداد در ماه مارس ۲۰۱۸ به امضا برسد.این توافقنامه، تولید خودروهای داتسون با قیمت مناسب را در ایران به ارمغان می‌آورد و ایران‌خودرو نیز اجازه خروج برخی مدل‌های قدیمی را صادر کرده و آنها را از رده خارج می‌کند.بنابر این گزارش، نیسان به دنبال برنامه‌ریزی برای عرضه چند هزار خودرو در سال است و در نتیجه این قرارداد جدید می‌تواند سبب توسعه و گسترش بازار این تولیدکننده در ایران باشد.با این اقدام، صنعت فولاد داخلی از توسعه بخش خودرویی بی‌بهره نمی‌ماند، چون بخشی از مواد اولیه برای تولید خودرو داتسون به‌صورت محلی عرضه و تامین می‌شود. همچنین انتظار می‌رود فولاد مبارکه که بزرگ‌ترین تولیدکننده مقاطع تخت است، از این قرارداد بیشترین سود را ببرد. به‌طور ویژه فولاد مبارکه در ۴ ماه اول سال ۹۶ بالغ بر ۶۴ درصد صادرات را کاهش داده و بر تامین نیاز داخلی تمرکز کرده است. در گروه تصفیه نفت مدیرعامل پالایشگاه شازند از برنامه وزارت نفت برای واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی خبر داد که به‌روزترین و مدرن‌ترین پالایشگاه کشور و منطقه است.

علی جمشیدی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی تولیدات ۵ماهه پالایشگاه امام خمینی (ره) و انجام تعمیرات با مشارکت دو شرکت ایرانی و خارجی گفت: برنامه ارتقای کیفیت طرح‌ها، جزو برنامه پالایشگاه است که طبق رایزنی با چند شرکت اروپایی، رساندن کیفیت بنزین و نفت گاز به یورو ۵ تنها با تعویض کاتالیست امکان‌پذیر است که مطالعات آن در حال انجام بوده و به‌راحتی می‌توانیم به یورو ۵ برسیم.وی اصلی‌ترین علت توقف طرح‌های توسعه‌ای را کمبود نقدینگی دانست و ادامه داد: علاوه بر این، عدم خصوصی‌سازی هم مزید بر علت شده است. بر همین اساس موضوع واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و وزارت نفت در حال حل مشکلات مربوط به نحوه واگذاری است. براساس این گزارش، پالایشگاه شازند که سال ۷۲ به‌عنوان نخستین پالایشگاه پس از انقلاب به بهره‌برداری رسیده، به‌روزترین و مدرن‌ترین پالایشگاه کشور و منطقه است که با ظرفیت روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام و تولید روزانه ۱۶میلیون لیتر بنزین یورو ۴، فعال است. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۶میلیارد تومان بالغ شد.