دنیای اقتصاد: روند صعودی حاکم بر بازار سهام در دو ماه نخست تابستان، در اولین هفته شهریور ماه نیز ادامه یافت. به این ترتیب بورس تهران هفته گذشته را تحت تاثیر روند مثبت حاکم بر بازارهای جهانی و به تبع آن رشد قیمت در گروه‌های مرتبط با آن با شرایط مطلوبی سپری کرد و موفق به ثبت بازدهی ۹/ ۰ درصدی در کارنامه خود شد.

در این میان برخلاف روند حاکم بر بورس تهران در دو هفته پایانی مرداد ماه، این بار حقیقی‌ها بودند که تغییر مالکیت هفتگی را به نام خود به ثبت رساندند. ضمن اینکه جابه‌جایی‌های صورت گرفته در هفته منتهی به پایان ۸ شهریورماه، با حجم نسبتا بالایی همراه بود. در اکثر روزهای این هفته شاهد تقاضای بالا برای خرید نمادهای فلزی - معدنی بودیم. ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، گل‌گهر و چادرملو از جمله این نمادها بودند. به این ترتیب تغییر مالکیت در هفته منتهی به ۸ شهریور با جابه‌جایی بیش از ۲۷ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقوقی به پرتفوی سهامداران حقیقی همراه شد.

جزئیات بیشتر از تغییر مالکیت هفتگی

هفته گذشته بیش از ۲۷ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان از سبد سهام حقوقی‌ها به سمت پرتفوی سهامداران حقیقی انتقال یافت. در این میان روند مثبت حاکم بر بازارهای کالای جهانی و به تبع آن رشد قیمت در نمادهای کامودیتی محور در بازار سهام، مهمترین انگیزه در افزایش خرید سهامداران خرد بازار ارزیابی می‌شود؛ در جریان معاملات اولین روز هفته، شاخص کل بورس به واسطه معاملات مثبت در نمادهای فلزی‌ها و معدنی‌ با رشد ۳۵۵ واحدی همراه شد. در این روز تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی به ثبت رسید.عمده خرید این معامله‌گران در نمادهای فلزی - معدنی شکل گرفت. در نهایت تغییر مالکیت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها به ثبت رسید. در این میان تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد ملی مس ایران نقش زیادی در تغییر مالکیت کل بازار به نفع سهامداران خرد داشت.

در این روز بیش از ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از سهام «فملی» به پرتفوی حقیقی‌ها منتقل شد. گل‌گهر نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقیقی در این بازار بود. در این روز تغییر مالکیت به ثبت رسیده در این نماد به حدود ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. فولاد مبارکه اصفهان نیز با جابه‌جایی بیش از ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی از دیگر نمادهایی بود که تغییر مالکیت قابل توجه به نفع حقیقی‌ها را به خود اختصاص داد.

در این میان سهامداران حقوقی توجه خاصی به نمادهای پتروشیمی و پالایشی نشان دادند. بر این اساس شنبه بیشترین تغییر مالکیت به ثبت رسیده در مسیر حقیقی به حقوقی در نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان به ثبت رسید؛ نماد «پترول» با جابه‌جایی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی سهام خود از سبد حقیقی به حقوقی، معاملات پرحجمی را تجربه کرد. این تغییر مالکیت در حجم ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار سهمی دنبال شد. پالایش نفت تهران نیز در بازار روز شنبه، مورد توجه سهامداران حقوقی بود. بیش از ۴ میلیون سهم «شتران» به ارزشی بالغ بر یک میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

چرخش معاملات روز یکشنبه

در حالی در جریان معاملات روز یکشنبه شاهد کاهش ۱۲ واحدی شاخص کل بورس بودیم که حقوقی‌ها تلاش زیادی کردند تا با حمایت خود و خرید در سهام بزرگ بازار، مانع افت بیشتر دماسنج بازار شوند. به این ترتیب در مجموع روز یکشنبه تغییر مالکیت حدود ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهمی به ارزشی بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم.

در این روز دو نماد فعال در گروه رایانه در صدر خریدهای دو گروه مختلف بازار قرار گرفتند؛ بر این اساس در حالی بیشترین ارزش جابه‌جایی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد حقیقی‌ها در نماد آسان‌پرداخت پرشین رقم خورد که در طرف مقابل این تغییر مالکیت در نماد به‌پرداخت ملت، بیشترین سهم را در پرتفوی حقوقی‌ها داشت. بر این اساس روز یکشنبه تغییر مالکیتی به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را در نماد «آپ» و در مسیر حقوقی به حقیقی شاهد بودیم. این روند در نماد «پرداخت» با جابه‌جایی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به نفع حقوقی‌ها دنبال شد. همچنین به دنبال اصلاح قیمت در برخی نمادهای گروه فلزی، معامله‌گران حقیقی خریدهای قابل توجهی در این نمادها به ثبت رساندند. به‌طوری که در نمادهای ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان شاهد تحرکات زیادی از سوی حقیقی‌های بازار بودیم. این موضوع به تغییر مالکیت بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار سهمی در نماد «فملی» منجر شد که ارزشی معادل ۹۰۰ میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزود. بررسی روند خرید معامله‌گران حقوقی نیز نشان از آن دارد که این گروه خریدهای قابل توجهی در نماد ایران ترانسفو انجام دادند. به‌طوری که تغییر مالکیت بیش از ۲ میلیون سهمی و به ارزشی بالغ بر یک میلیارد تومان در نماد «بترانس» به ثبت رسید. سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها بود که تغییر مالکیت بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهمی را تجربه کرد.

بازگشت مجدد حقیقی‌ها

در جریان معاملات روز دوشنبه شاهد بازگشت موج مثبت به بازار بودیم. انتظار برای رشد قیمت‌ها در بازار جهانی کالاهای اساسی در حالی به برتری گروه فلزات و همچنین معدنی‌ها با تک‌تازی دوقلوهای سنگ آهنی انجامید که این موضوع در خریدهای معامله‌گران حقیقی نیز قابل مشاهده بود. به این ترتیب برآیند تغییر مالکیت روز دوشنبه با جابه‌جایی حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم به ارزش تقریبی ۵ میلیارد تومان همراه بود. در این میان تغییر مالکیت به ثبت رسیده در دو نماد فولاد مبارکه اصفهان و ملی مس ایران، بیشترین نقش را در برتری حقیقی‌ها داشت. به‌طوری که بیش از ۱۲ میلیون سهم «فولاد» به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شد.همراه اول نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها بود که با تغییر مالکیت بیش از ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان روبه‌رو شد.

در این میان سهامداران حقوقی نیز تمایل زیادی به خرید نمادهای پتروپالایشی نشان دادند که در صدر این خریدها، تقاضا برای نماد سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان قرار داشت. به‌طوری که بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم «پترول» به ارزشی معادل ۶۳۰ میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. در میان نمادهای پالایشی نیز دو پالایشگاه نفت اصفهان و تهران خریدهای قابل توجهی از سوی حقوقی‌ها تجربه کردند به‌طوری که تغییر مالکیت به ثبت رسیده در «شپنا» معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهم بود. این جابه‌جایی ارزشی معادل ۵۱۴ میلیون تومان روانه پرتفوی حقوقی‌ها کرد.

تداوم حضور حقیقی‌ها

روز سه‌شنبه روند برتری سهامداران حقیقی در جریان معاملات روز قبل نه تنها متوقف نشد بلکه با شدت بیشتری دنبال شد به‌طوری که ارزش کل ناشی از جابه‌جایی به پرتفوی حقیقی‌ها به بیش از ۱۸ میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین جابه‌جایی در نماد فولاد مبارکه اصفهان به ثبت رسید، به‌طوری که «فولاد» جابه‌جایی حدود ۴۲ میلیون سهم به ارزش ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی را شاهد بود. نماد ملی مس ایران نیز با تغییر مالکیت ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار سهمی، از دیگر نمادهای مورد‌توجه حقیقی‌ها در بازار روز سه شنبه بود. البته حقوقی‌ها نیز در خرید این نماد بی‌تمایل نبودند در این روز صندوق بازنشستگی کشوری به‌عنوان سهامدار ۷۹/ ۱ درصدی «فملی» اقدام به فروش یک میلیون سهم این شرکت کرد. در مقابل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس حدود ۶‌میلیون سهم فملی را خریداری کرد.

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران حقوقی نیز نشان از تداوم توجه آنها به نمادهای پتروشیمی و پالایشی دارد. این گروه مطابق روند روزهای گذشته، در روز سه شنبه نیز اقدام به خرید سهام «پترول» در حجم ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم و به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کردند. دو نماد پالایشگاه نفت تبریز و بندرعباس نیز از جمله نمادهایی بودند که بیشترین خرید را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کردند.

تغییر رفتار معامله‌گران در روزچهارشنبه

روند خرید و فروش معامله‌‌گران حقیقی و حقوقی در جریان معاملات روز چهارشنبه نشان از آن دارد که حقوقی‌ها با خرید‌های خود، کفه ترازو را به نفع خود تغییر دادند. به این ترتیب تغییر مالکیت بیش از ۴میلیارد تومانی از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها در کارنامه آخرین روز کاری هفته گذشته به ثبت رسید. بیشترین تغییر مالکیت به ثبت رسیده به نفع حقوقی‌ها در نماد گل گهر به ثبت رسید. در این روزجابه‌جایی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در «کگل» صورت گرفت. پالایش نفت تهران نیز با جابه‌جایی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها بود. در نماد «پترول» نیز تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد تومانی را شاهد بودیم؛ شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان به‌عنوان سهامدار حقوقی این شرکت اقدام به خرید ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم این شرکت کرد. این حقوقی در تمامی روزهای هفته خریدار سهام این نماد بود. به‌طوری که در مجموع حدود ۴۵ میلیون سهم «پترول» را در هفته گذشته خریداری کرد. این حقوقی در حال حاضر ۳۸/ ۲درصد از سهام پتروشیمی ایرانیان را در اختیار دارد.

شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد نیز از دیگر حقوقی‌های فعال در این نماد بود که در معاملات روز چهارشنبه نیز بیش از ۳ میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود.