دنیای اقتصاد: فرابورس ایران، آخرین هفته مردادماه را با رشد ۳/ ۱ واحدی شاخص کل (معادل ۱۴/ ۰ درصد) آغاز کرد و در سطح ۹۲۰ واحدی قرار گرفت. بررسی معاملات روز گذشته فرابورس نشان می‌دهد رشد نماگر اصلی فرابورس ایران مرهون افزایش قیمت «شاوان» بود. «شاوان» در جریان معاملات دیروز، بیش از ۴ درصد رشد کرد و بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس را از خود به‌جا گذاشت. نمادهای زیر‌مجموعه گروه فرآورده‌های نفتی فعال در بورس و فرابورس در جریان معاملات روز گذشته مورد‌توجه معامله‌گران قرار داشتند به‌طوری که حدود ۳۰ میلیارد تومان از ارزش معاملات بورس تهران به این گروه اختصاص داشت. موج مثبت در این گروه، تحت تاثیر انتشار گزارش عملکرد سه ماهه «شبندر» شکل گرفته است.

نگاهی اجمالی به معاملات

روز گذشته، معاملات مثبت در نمادهای «شاوان» و «ذوب» بیش از ۲ واحد در ارتقای آیفکس اثر داشتند اما معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی مارون، مانع از رشد بیشتر نماگر فرابورس شد. دیروز همچنین، با جابه‌جا‌یی بیش از ۱۵۷ میلیون سهم در ۲۷ هزار و ۶۷۸ نوبت معاملاتی، ارزش معاملات بالغ بر ۷۷ میلیارد تومان بود. همچنین معامله‌گران روز شنبه شاهد جابه‌جا‌یی بیش از ۱۱۰ میلیون سهم به ارزش حدود ۳۴‌میلیارد تومان در ۱۵‌هزار و ۷۹۰ نوبت معاملاتی در بازار اول و دوم فرابورس بودند. بیشترین ارزش معاملات روز گذشته با رقمی حدود ۴میلیارد تومان به نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان تعلق گرفت. انتقال حدود ۴۸ میلیون سهمی «ذوب»، این نماد را در صدر جدول نمادها با بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس(فعال در بازار اول و دوم ) قرار داد. همان‌طور که اشاره شد، علاوه بر «شاوان»، نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان نیز بیشترین اثر مثبت در محاسبه آیفکس را داشت. «ذوب» دیروز دومین نماد پربیننده فرابورس بود. اقبال به سهام این شرکت تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت از بازار‌های جهانی به‌خصوص فلزات پایه شکل گرفت.دیروز نماد معاملاتی شرکت تازه وارد مبین وان کیش که بیشترین توجه معامله‌گران را جلب کرده بود، با صف خرید ۳۲ میلیون سهمی به کار خودپایان داد.

زمان انتقال 11 شرکت به پرریسک‌ترین تابلو اعلام شد

بر‌اساس طبقه‌بندی جدید در تابلوی پایه «ج»، نمادهای «شصفها»، «لپیام»، «شسم»، «فلات» و «فسدید» به همراه نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولی‌پرس، کف، بازرگانی آینده‌سازان بهشت پارس، بانک‌شهر، صنایع بسته‌بندی مشهد و کارتن مشهد به تابلوی پایه «ج» منتقل و از روز شنبه مورخ ۴شهریورماه آماده انجام معامله در تابلوی پایه «ج» بازار پایه هستند. این شرکت‌ها از سال گذشته مهلت داشتند نسبت به تکمیل اطلاعات در کدال اقدام کنند تا در تابلوی «ب» فرابورس باقی بمانند. عدم اقدام این شرکت‌ها به تکمیل اطلاعات موجب شد به تابلوی «ج» منتقل شوند.

همگام با بازیگران فرابورس

فرابورس ایران روز شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود ۲ میلیارد تومانی به‌نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ پالایش نفت شیراز مشارکت بالای بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود ۲۸۹ هزار سهم «شراز» به ارزش ۴۲۵ میلیون تومان از پرتفوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد.پس از آن «ارفع» بیشترین تغییر مالکیت را به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش حدود ۴۱۳ میلیون تومان رقم زد. در بررسی تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها، نماد معاملاتی شرکت تولید برق عسلویه مپنا با انتقال بیش از ۷۷۰ هزار سهم به ارزش حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. پس از «بمپنا»، بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها در «بالاس» رقم خورد.بیش از ۲۸۰ هزار سهم «بالاس» به ارزش بیش از ۴۵۶ میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

نوسانات اندک «تسه»ها

روز گذشته قیمت اوراق تسهیلات مسکن در بازه ۷۷ تا ۸۰هزار تومان نوسان کرد. تنها اوراق تسهیلات مسکن در نماد «تسه۹۶۰۴»، سطح ۸۰ هزار تومانی را تجربه کرد. در هفته گذشته نیز شاهد حرکت کم‌نوسان «تسه»ها نزدیک سطح ۸۰ هزار تومانی بودیم. همچنان سطح مزبور در مقابل رشد قیمت «تسه»ها مقاومت می‌کند. کند شدن شتاب رشد تقاضای مسکن نسبت به تابستان سال گذشته سبب شده تا اوراق تسهیلات مسکن نیز روند کم‌نوسانی را تجربه کنند. در این میان تنوع در انواع وام‌های ارائه‌شده از جمله صندوق یکم بانک مسکن برای «خانه‌اولی»ها از عوامل حمایت‌کننده از «تسه»ها محسوب می‌شود. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲۲ درصدی قرار گرفته است.

آخرین تغییرات اسناد خزانه اسلامی

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس روز شنبه شاهد دادوستد بیش از ۲۵۰ هزار ورقه به ارزش بیش از ۲۴ میلیارد تومان در ۶۳۷ نوبت معاملاتی بود. نگاهی به روند معاملات این بازار نشان می‌دهد که بیشترین ارزش معاملات به «اخزا ۱۰» تعلق گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۱۷۳ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۷۷ نوبت معاملاتی بودیم. ارزش این معاملات نیز حدود ۱۷ میلیارد تومان رقم خورد. «اخزا»ها دیروز در محدوده قیمتی ۹۷تا بیش از ۹۹ هزار تومان در نوسان بودند. بیشترین رشد قیمت در این روز به مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۱۱» اختصاص پیدا کرد. روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد یک واحد درصدی نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته در سطح ۵/ ۲۱ درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته افت یک واحد درصدی را تجربه کرده است. همان‌طور که پیش از این نیز در گزارش‌های «دنیای اقتصاد» مورد تاکید قرار گرفت، با توقف عرضه اولیه اوراق بدهی از اواخر سال گذشته تاکنون، در حال حاضر تنها ۳ سررسید اسناد خزانه اسلامی در این بازار مورد معامله قرار می‌گیرد و کمتر از ۱۰ روز معاملاتی به سررسید قدیمی‌ترین «اخزا» موجود باقی‌ مانده است. این در حالی است که عرضه اوراق جدید در این بازار منوط به تعیین‌تکلیف اوراق عرضه‌شده در بازارهای غیرمتشکل خارج از بازار سرمایه شده است.