دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران در ادامه روند نزولی خود معاملات روز دوشنبه را نیز با جو ضعیفی به پایان برد. به این ترتیب در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس با رفت و برگشت شدید، سرانجام به بازدهی صفر درصدی رضایت داد. در این میان حجم و ارزش معاملات نیز همچنان در محدوده بسیار کمی قرار داشت. به‌طوری‌که ارزش کل معاملات به کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید (ارزش معاملات خرد بورس ۹۲ میلیارد تومان بود). در این شرایط تغییر مالکیت به‌ثبت رسیده ۴/ ۵ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها بود. بررسی جزئیات معاملات دیروز حکایت از آن دارد که بورس تهران شاهد معاملاتی کم‌حجم و همراه با معاملات درون‌گروهی و کد به کد از سوی برخی حقوقی‌ها بود.

این امر تا حدی توانست در نقش حمایت‌کننده از برخی نمادها ظاهر شده و مانع از افت شدید قیمتی در آنها شود. در ادامه نیز به‌عنوان مانعی برای ریزش شاخص کل بورس عمل کرد. البته در این میان سهامداران حقیقی نیز به فعالیت خود ادامه داده و نه‌تنها فعالیت زیادی در خرید سهام فولاد مبارکه نشان دادند، بلکه در سمت خرید سهام کوچک نیز تحرکات زیادی داشتند. ماحصل این فعالیت‌ها تغییر مالکیت افزون بر یک میلیون سهمی از پرتفوی حقوقی به حقیقی بود. در مقابل ارزش جابه‌جایی‌‌ها به‌نفع حقوقی‌ها بود به‌طوری‌که در پایان معاملات دیروز حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. البته در بازار دیروز بازگشایی بازارهای جهانی را شاهد بودیم. هر‌چند ریزش شدیدی در این بازارها رخ نداد اما به دلیل سیگنال‌های منفی رسیده از آمار اقتصادی چین، چندان با قدرت نبودند. این در حالی است که در بازار داخلی، معاملات فولاد با توجه خاصی از سوی سرمایه‌گذاران روبه‌رو‌ شد. در این میان جهش قیمتی ورق گرم «فولاد» در بورس کالا، به‌عنوان عاملی در رشد قیمت این نماد در بورس اوراق شد به‌طوری‌که نه‌تنها نوسان مثبت در این نماد به ثبت رسید، بلکه با حجم بالایی از خرید توسط حقیقی‌ها دنبال شد. به این ترتیب حدود ۲۴ میلیون سهم به ارزشی بالغ بر ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از پرتفوی حقیقی به حقوقی منتقل شد. به این ترتیب ۷۰ درصد از خریدهای به ثبت رسیده در این نماد از سوی سهامداران خرد بازار بود. البته در این میان حقوقی‌ها نیز اقدام به خرید ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از سهام «فولاد» داشتند.گروه گسترش نفت و گاز پارسیان نیز از دیگر نمادهای مورد‌توجه سهامداران حقیقی در بازار دیروز بود. بر این اساس «پارسان» تغییر مالکیت حدود ۸ میلیون سهمی به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را به سبد سهامداران حقیقی منتقل کرد.

حقوقی‌ها و خرید نمادهای پالایشی

بررسی روند عرضه و تقاضای شکل گرفته توسط سهامداران حقوقی نیز نشان از آن دارد که حقوقی‌ها تمایل زیادی به خرید نمادهای پالایشگاهی نشان دادند. تخلیه هیجان از این گروه در حالی از معاملات روز یکشنبه استارت خورد که در جریان روز گذشته نیز ادامه یافت به‌طوری‌که اکثر نمادهای این گروه با روند منفی قیمتی همراه شدند. این در حالی است که بیشترین حجم معاملات جابه‌جا‌شده در نماد پالایش نفت تهران از سوی حقوقی‌ها بود. در این روز بیش از ۵ میلیون سهم «شتران» به ارزشی بالغ بر ۳/ ۱ میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. حجم تغییر مالکیت در نماد «شبندر» نیز به بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم رسید. این جابه‌جایی‌ ارزشی معادل ۱/ ۱ میلیارد تومان به سبد سهام حقوقی‌ها افزود. در این میان بیشترین ارزش جابه‌جایی‌ از سمت حقیقی به حقوقی در نماد ایران‌ترانسفو به ثبت رسید؛ «بترانس» در حالی گزارش عملکرد دوره ۴ ماهه نخست سال را منتشر کرد که در دوره مورد گزارش، یک هزار و ۹۱۶ مگاولت آمپر انواع ترانسفورماتور به ارزش ۷۶۸میلیارد ریال به فروش رسانده است. این رقم معادل ۱۴ درصد فروش پیش‌بینی شرکت برای کل سال است. به این ترتیب در جریان روز گذشته تغییر مالکیت ۷/ ۳ میلیون سهمی به ارزش ۲ میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. این در حالی است که ۲۰ میلیون سهم «بترانس» به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد تومان به‌صورت بلوکی منتقل شد.

رصد فعالیت معامله‌گران در روز کم نوسان