دنیای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران معاملات روز گذشته را با رشد ۱۹۲ واحدی به پایان رساند و به رقم ۸۰ هزار و ۸۶۳ واحد رسید. برهمین اساس، ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم بورس تقریبا رشد قابل توجهی داشت و به بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان رسید. در حالی‌که عمده نمادهای بازار پس از رشدهای اخیر وارد فاز استراحت شده بود جهش قیمتی فولاد پس از بازگشایی به حمایت از شاخص کل آمد و در نتیجه شاهد کاهش فاصله شاخص تا سطح ۸۱ هزار بودیم. کماکان ۱۱۴ نماد بورسی و فرابورسی متوقف هستند، بازگشایی نماد معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان طی معاملات روز گذشته دلیل عمده رشد شاخص بود. پیش از این «دنیای اقتصاد» به انتظار برای حمایت نمادهای فلزی و معدنی اشاره کرده بود. همان‌طور که در معاملات روز شنبه و همچنین دیروز مشاهده شد بازگشایی نمادهای بزرگ این گروه‌ها (عمدتا از تولیدکنندگان سنگ‌آهن و فولاد) پس از تقسیم سود در مجامع و همچنین ارائه عملکرد مناسب در فصل بهار با استقبال معامله‌گران بازار مواجه شد. در مجموع دو روز گذشته شاخص با حمایت این نمادها رشد بیش از ۷۰۰ واحدی را تجربه کرده است. در شرایط کنونی انتظار برای بازگشایی دیگر نمادهای بزرگ فلزی و همچنین نمادهای پالایشی وجود دارد. علاوه بر گروه فلزی عملکرد مناسب و تقسیم سود در مجامع پالایشی توجه بازار را به سمت این گروه نیز جلب کرده است.

جذابیت بورس برای فعالان

پیش‌تر «دنیای اقتصاد» به این قضیه اشاره کرده بود که بازار سهام آمادگی نسبی برای رشد را دارد. بعد از چند هفته رکود و رخوت در جریان معاملات بورس، مولفه‌هایی نظیر گزارش‌های قابل قبول از عملکرد سه‌ماهه شرکت‌ها همراه با کاهش نسبت قیمت به درآمد با افت قیمت سهام به اندازه سود تقسیمی در مجامع، امیدواری را میان فعالان بازار سهام افزایش داده است. عرضه اولیه سهام شرکت «به‌پرداخت ملت» نیز عاملی برای جذب نقدینگی به سمت سهام بوده است. پس از عملکرد چشمگیر سهام «آپ» از زمان عرضه آن در سال گذشته شاهد استقبال گرم سرمایه‌گذاران از به‌پرداخت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه PSP هستیم. این عرضه اولیه جذاب بار دیگر قدرت نقدینگی پارک‌شده را که به دنبال مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاری هستند، به رخ مدیران سازمان کشید. در حالی‌که مدیران سازمان درخصوص تامین نقدینگی برای این عرضه سنگین در بازار نگران بودند و از عرضه این سهم از پایان سال گذشته جلوگیری کردند در روز نخست پس از عرضه «پرداخت» در نخستین دقایق آغاز ثبت معاملات ارزش صف خرید آن به بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید. همان‌طور که «دنیای اقتصاد» پیش از این نیز اشاره کرد در صورتی‌که سرمایه‌گذاری مکانی جذاب با توجه به انتظارات خود در بورس پیدا کند بی‌دریغ به سمت آن جذب خواهد شد. معاملات روز گذشته «پرداخت» نیز با صف بیش از ۸۱ میلیونی سهم به پایان رسید.

عملکرد صنایع در روز صعودی

در بررسی صنایع بورسی روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، کانی غیرفلزی و ماشین‌آلات به ترتیب بیشترین رشد شاخص را در میان سایر صنایع تجربه کردند. در مقابل صنایع قند و شکر، حمل و نقل و دستگاه‌های برقی در قعر جدول بازدهی شاخص روزانه صنایع قرار گرفتند. از میان صنایع سبزپوش روز گذشته تعداد زیادی از نمادهای گروه سیمانی با افزایش تقاضا همراه شدند. در معاملات دو روز اخیر اقبال به گروه سیمانی بیش از پیش افزایش یافته است. از یکسو خوش‌بینی‌ها به بهبود صادرات پس از آزادسازی موصل و از سمت دیگر، گزارش‌های سه ماهه مناسب شرکت‌های سیمانی مهم‌ترین عواملی است که باعث‌شده گروه سیمانی روند مثبتی به خود بگیرد. گزارش‌های عملکرد مناسب شرکت‌های سیمانی و امیدواری به بازگشت به بازار صادراتی عراق را می‌توان دلیل اصلی توجه بازار به این نمادها عنوان کرد.

ترافیک بازگشایی‌ها

در جریان معاملات بازار سهام روز گذشته تعدادی از نمادهای بورسی بازگشایی شد. بر اساس اعلام پیام ناظر شرکت‌های سیمان سفید نی‌ریز، سیمان کرمان وپتروشیمی پردیس بعد از شفاف‌سازی درخصوص تعدیل پیش‌بینی بازگشایی شدند. همچنین نمادهای «فولاد»، «کطبس»، «تایرا»، «وپخش»، «پارسیان» و «وصندوق» که به دلیل برگزاری مجمع متوقف بودند پس از برگزاری مجمع عمومی سالانه بازگشایی شدند. از دیگر نمادهایی که روز گذشته بعد از برگزاری مجمع بازگشایی شدند می‌توان به «پاسا»، «خوساز» و «کهرام» اشاره کرد. «فولاد» که بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود ۱۰ تومانی بازگشایی شد، در جریان معاملات روزانه با رشد بیش از ۸ درصدی به‌کار خود پایان داد. قیمت این نماد که در انتهای معاملات روزانه به ۱۶۰ تومان رسید- این نماد طی معاملات دیروز بالاترین قیمت طی یک سال اخیر را تجربه کرد- در ادامه اما با فشار فروش به خصوص از سمت حقوقی از این سطح عقب‌نشینی کرد و در ۱۶۰ تومان به معاملات خود پایان داد. در جریان معاملات این نماد ۶۱ درصد از خرید سهام را بازیگران حقوقی در اختیار داشتند و در سمت فروش حدود ۷۹ درصد از عرضه از سوی بازیگران حقوقی صورت گرفت.

سکان بازار در دستان «فولاد»

شاخص کل بورس روز گذشته را با رشد ۲۴/ ۰ درصدی به پایان رساند. پس از «فولاد» نمادهای «اخابر» و «پرداخت» بیشترین اثر را بر رشد شاخص داشتند. طی معاملات روز اخیر «پارسان» با افت ۲۷/ ۲ درصدی بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل گذاشت. گسترش نفت و گاز پارسیان که در سه روز معاملاتی گذشته با رشد و اقبال مناسبی از سوی سهامداران همراه شده بود، دیروز با تشدید عرضه از سوی سهامداران حقیقی مواجه شد. از دیگر نمادهایی که بیشترین اثر منفی را بر رشد شاخص داشتند می‌توان به «حکشتی»، «کچاد» و «تاپیکو» اشاره کرد. سهام فولاد مبارکه اصفهان بیشترین رشد روزانه را در میان نمادهای بورسی ثبت کرد، پس از آن «خمحرکه» جایگاه دوم را در این خصوص در اختیار داشت.