دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته مسیری متفاوت نسبت به روز یکشنبه را طی کرد و با رشد ۳/ ۱۰ واحدی همراه شد. با توجه به اینکه طی چند روز گذشته روند قیمتی کامودیتی‌ها به‌خصوص فلزات در بازار جهانی رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد، اثر این موضوع دیروز در دو بازار بورس و فرابورس ملموس بود. روز گذشته بیشترین اثر مثبت را در محاسبه شاخص کل، نماد «مارون» به جا گذاشت و بعد از آن نمادهای «هرمز»، «شراز»، «میدکو» و «شاوان» بیشترین نمادهای موثر در رشد شاخص بودند. در مقابل نیز نماد «زاگرس» در مقابل افت بیشتر شاخص ایستاد.

در نهایت شاخص کل فرابورس با رشد بیش از ۱۰ واحدی نسبت در سطح ۳/ ۹۱۰ واحدی قرار گرفت. همان‌طور که گفته شد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص نماد «مارون» داشته است. دیروز پتروشیمی مارون که به عنوان بزرگ‌ترین نماد فرابورسی مطرح است (از منظر ارزش بازار) با ارزش معاملاتی در محدوده ۲۴ میلیون ریال به‌کار خود پایان داد. بررسی معاملات این نماد حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از فروش سهام این شرکت متعلق به بازیگران حقوقی بوده است، با این وجود مشارکت قابل توجه حقیقی‌ها در سمت خرید باعث شد این نماد با رشد ۸/ ۲ درصدی به‌کار خود پایان دهد. فولاد هرمزگان جنوب دومین شرکت اثرگذار بر رشد شاخص است. به‌نظر می‌رسد عملکرد روز گذشته «هرمز» تحت‌تاثیر بازارهای جهانی و رشد قیمت فلزات پایه بوده است. در همین زمینه «هرمز» با رشد بیش از ۴ درصد و صف خرید از سوی سهامداران به‌کار خود پایان داد. در جریان معاملات این نماد حجم خرید در اختیار سهامداران حقیقی بود. بررسی دیگر نمادهای موثر بر رشد شاخص نیز حاکی از آن است که صنایع کالامحور عمدتا رشد مطلوبی داشته‌اند. با این وجود نماد «ذوب» در میان معدود نمادهای این گروه‌هاست که با افت قیمت به کار خود پایان داده است. با توجه به اینکه مشکلات مالی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های این کارخانه است، طی روزهای گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن در جلسه‌ای با حضور وزیر تعاون خبر داد.

فرابورس از دریچه آمار

در معاملات روز چهارشنبه در مجموع ۱۷۵ میلیون و ۵۰۰هزار ورقه بهادار در ۳۱ هزار و ۸۰۵ نوبت معاملاتی به ارزش افزون بر ۶۰ میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان و مواد ویژه لیا عنوان پربیننده‌ترین نمادهای این روز فرابورس را به خود اختصاص دادند. در فرابورس، دیروز بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب بود. دومین نماد که بیشترین رشد را به ثبت رساند «غمینو» بود. مینو شرق که در سه روز معاملاتی گذشته نیز روند صعودی داشته است، روز چهارشنبه را با صف خرید به پایان رساند. معاملات این شرکت به‌طور کامل در اختیار سهامداران حقیقی بود؛ اما در مقابل بیشترین افت روزانه را «شتوکا» به ثبت رساند. در روند معاملات توکا رنگ فولاد سپاهان سهامداران حقیقی هم در سمت خرید و فروش مشارکت بالایی داشتند. روز گذشته فرابورس ایران شاهد بازگشایی ۵ نماد معاملاتی «ومشان»، «خدیزل»، «دبالک»، «سمتاز» و «دشیری» بود. «دبالک» که به‌دلیل برگزاری مجمع سالانه متوقف بود، بعد از تقسیم سود ۱۲۰ ریالی بازگشایی شد. این شرکت که تعدیل‌های منفی پی‌در‌پی سود هر سهم را تجربه کرده، تغییر در سیستم فروش را مهم‌ترین معضل خود بیان کرده است.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

تغییر مالکیت فرابورس ایران طی روز چهارشنبه در محدوده صفر بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ ذوب آهن اصفهان بیشترین تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقیقی را به خود دید. سرمایه‌گذاری مس سرچشمه نیز با تغییر مالکیتی حدود ۲۶۷میلیون تومان از سوی حقیقی به حقوقی برخوردار بود.

آخرین تغییرات «اخزا»‌ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود ۱۵۰هزار ورقه به ارزش افزون بر۱۴ میلیارد تومان در ۴۸۲ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله ۱۳۸هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۳۵ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۳ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۳ تا ۹۸ هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا۱۱» با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند.

چشم‌انداز روشن مسکن برای تابستان

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله ۶۲ هزار و ۱۹۹ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه ۷۱ تا ۷۸ هزار تومان ادامه دادند. دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت یک درصدی مواجه شدند. چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت «تسه»ها با شروع فصل تابستان، فصل رونق مسکن در کنار ارائه سقف وام جعاله تا پایان شهریور، چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را تقویت کرده است. گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی رشد ۷/ ۰ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران را در خرداد نسبت به اردیبهشت و رشد ۴/ ۵ درصدی قیمت را در خرداد۹۶ نسبت به خرداد سال ۹۵ نشان داد.علاوه‌بر این، تعداد معاملات در خرداد نسبت به اردیبهشت با افت ۲/ ۶درصدی مواجه شد. اما تعداد معاملات در سه ماه اول سال‌جاری با رشد یک درصدی نسبت به سال ۹۵ همراه شده است.