دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران معاملات خود در چهارمین روز از هفته جاری را همچون روز دوشنبه با افت شاخص کل به پایان رساند. دیروز نماگر بازار سهام کشور با افت ۱۳۷ واحدی( معادل۱۷/ ۰ درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۷۹هزار و ۴۲۷واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز ۱۱واحد افت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار که اخیرا بارها تحت تاثیر حمایت‌های معامله‌گران عمده مانع از افت شاخص کل می‌شدند، حالا وارد روند نزولی شده‌اند. نشانه‌های این موضوع را می‌توان در شدت افت شاخص کل نسبت به شاخص هم‌وزن مشاهده کرد. تداوم ضعف ورود نقدینگی به بازار، نامشخص بودن ترکیب هیات دولت و همچنین روند حال حاضر بازار‌های جهانی موجب تضعیف معاملات سهام شده است.

در همین حال وجود فروشندگان در بازار، نیز به کاهش تقاضا و افت انگیزه رشد سهام منجر شده است. در بازار دیروز در ادامه بازگشایی‌های روز دوشنبه، سهامداران شاهد بازگشت بسیاری از نمادها به تالار شیشه‌ای بودند. ضمن اینکه برخی نمادهایی که روز دوشنبه بازگشایی شدند اما کشف قیمت آنها صورت نگرفت، دیروز معامله شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دیروز نماد ۶ شرکت بورسی و ۳ حق تقدم بازگشایی شد. نماد معاملاتی شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا آذین، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، پتروشیمی شازند، تکین کو و نوش مازندران (‌پس از برگزاری مجمع سالانه و فوق‌العاده و ارائه توضیحات) به همراه حق تقدم‌های سرمایه‌گذاری صنعت و معدن، پاکشو و سایپا آذین به تابلوی معاملات بورس تهران بازگشتند. نماد معاملاتی شرکت‌های نفت پارس نفت، کارخانه‌های دارو پخش، کیمیدارو، صنعتی نیرو محرکه، صنایع کاشی و سرامیک الوند، فنرسازی زر، رینگ‌سازی مشهد، بیمه ما، تولیدی ایران تایر داروسازی زاگرس فارمد پارس، شیشه و گاز، شهد ایران، حق تقدم شرکت شهد ایران، با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان انجام معامله بودند. از این تعداد البته «پتایر»، «ددام»، «دارو»، «کلوند»، «ما» و «شنفت» معامله نشدند.

طی معاملات این روز هر سهم ایران خودرو بدون تغییر قیمت، معامله شد. بهای هر سهم ایران خودرو بدون نوسان نسبت به ۱۰ خرداد، همان ۲۶۸ تومان معامله شد. دیروز بیش از ۹/ ۲ میلیون سهم «خودرو» به ارزش ۴/ ۲ میلیارد تومان داد‌و‌ستد شد. سایپا آذین هم با جابه‌جایی‌ بیش از ۱۲۲ هزار سهم، در همان قیمت ۹۶ تومانی هر سهم ۲۰ خرداد ماند. نماد ایران خودرو قبل از شروع معاملات ۱۳ خرداد به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم بسته شد و معاون آن درخصوص نحوه شناسایی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری مطابق فرم اطلاعات و صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال ۹۵ توضیحی کوتاه داد و اعلام کرد: با توجه به عدم تشکیل مجامع عمومی عادی سالانه برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر موضوع یادداشت ۱-۲۵ همراه صورت‌های مالی و کنترل این شرکت بر شرکت‌های مذکور، سود سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، بر اساس آخرین پیش‌بینی تقسیم سود ارائه شده است. براساس این گزارش، «خودرو» با سرمایه یک هزار و ۵۳۰ میلیارد تومانی، در آخرین اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه سال مالی گذشته، سود هر سهم را از ۱۴۳ به ۱۴۷ ریال رساند و اولین سود هر سهم سال مالی جاری را ۱۰۴ ریال پیش‌بینی کرد.

دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت گروه صنعتی بوتان، کارت اعتباری ایران کیش برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی، شرکت بین‌المللی محصولات پارس برای برگزاری جلسه هیات‌مدیره به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، بانک حکمت ایرانیان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده و شرکت گسترش صنایع انرژی آذرآب برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده نیز در روز جاری متوقف شدند. در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران در مورد خرید یک هزار و ۴۹۹ میلیارد ریالی، معادل ۹۹/ ‌۹۹ درصد سهام زیرمجموعه سرمایه‌گذاری امید توضیح داد و آماده بازگشایی نماد شد. در گروه واسطه‌گری مالی همچنین سرمایه‌گذاری سپه برنامه خود را برای افزایش سرمایه ۴۹درصدی اعلام کرد. همچنین با اظهار نظر حسابرس نسبت به گزارش توجیهی هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سپه درخصوص افزایش سرمایه ۴۹ درصدی، قرار است در صورت موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق‌العاده، سرمایه فعلی از ۲/ ۵۳۸ میلیارد تومان به ۸۰۰ میلیارد تومان برسد. تامین مالی «وسپه» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده است و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر صورت خواهد گرفت.

در گروه سیمانی عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درخصوص چشم‌انداز صنعت سیمان کشور عنوان کرد: میزان افزایش تقاضا، نشان می‌دهد این صنعت با رشد ملایمی همراه شده است و با توجه به دورنمای صنعت سیمان انتظار می‌رود روند پیش رو تا پایان سال ادامه داشته باشد. عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با «سنا» با بیان اینکه میزان تولید سیمان کشور در دو ماه ابتدایی سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته تغییری نداشته است، گفت: در سال جاری، بازار محصولات سیمان به رغم عدم تغییر عرضه نسبت به سال گذشته با تقاضای بیشتری مواجه شد و ۷/ ۱ درصد رشد نشان می‌دهد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تاکید بر اینکه اگر تولید‌کنندگان سیمان با تمام ظرفیت کار کنند جوابگوی نیاز داخلی کشور تا سال ۱۴۱۵ هستند، ادامه داد: با توجه به ظرفیت ۸۳ میلیون تنی تولید سیمان به نظر می‌رسد این صنعت نیازی به افزایش ظرفیت ندارد و اضافه شدن واحد تولیدی به نفع آن نخواهد بود. در گروه سیمانی همچنین سیمان تهران نیز در گزارش عملکرد سال ۹۵خود از تحقق ۱۰۰درصدی سود خود (معادل ۴۰۱ریال) خبر داد.

در نماد همراه مقام مسوول در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از ابلاغ دستور توقف دریافت ۱۰ریال از هر پیامک بابت هزینه عمومی به اپراتورها خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دیروز از توقف اخذ ۱۰ ریال بابت ارسال هر پیامک برای منظور به حساب درآمد عمومی دولت به دلیل غیرقانونی بودن آن خبر داد. در گروه فلزی شرکت لوله و ماشین‌سازی و سرمایه‌گذاری سپه برنامه افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی خود را اعلام کرد. تامین مالی «فلوله» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف انجام طرح انتقال کارخانه به شمس‌آباد و طرح توسعه و تامین سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد. این عرضه روز اول تیرماه انجام خواهد شد. در گروه غذایی صنعتی مینو زمان برگزاری جلسه هیات مدیره در جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه را روز چهارشنبه ۳۱ خرداد اعلام کرد. «غصینو» در نظر دارد با افزایش سرمایه ۴۷ درصدی، سرمایه فعلی ۶۸ میلیارد تومانی را از محل سود انباشته به ۱۰۰ میلیارد تومان برساند. در مجموع بازار روز سه شنبه بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات (‌با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۰۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۷میلیارد تومان رسید.

ادامه موج بازگشایی‌های بورسی