دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پس از سپری کردن دو روز متعادل، دیروز شاهد ریزش شاخص کل در برابر فشار عرضه‌ها بود. در پایان معاملات شاخص‌کل با عقب‌نشینی ۳۰۶واحدی معادل(۳۸/ ۰ درصد) به نیمه کانال ۷۹ هزار واحدی رسید. ابهام در مورد کابینه اقتصادی دولت، ضعف بازارهای جهانی و همچنین فقدان نقدینگی در بازار موجب کاهش نماگر بازار سهام شده است. انتظار می‌رود با رفع مشکلات یادشده بورس تهران بتواند شرایط متعادل‌تری را تجربه کند. هرچند افت محسوس حجم و ارزش معاملات نگرانی‌هایی نسبت به کاهش تقاضا در روزهای آتی را به‌وجود آورده است.(ارزش معاملات خرد بورس تهران دیروز در کمترین سطح خود از ابتدای سال‌جاری قرار داشت.)

دیروز نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پارس خودرو، مپنا و آسان پرداخت بیشترین تاثیر منفی در محاسبه شاخص کل را داشتند تا نماگر این بازار در پایان معاملات به سطح ۷۹ هزار و ۵۶۴ واحدی برسد. در بازار دیروز مسوولان بازار اقدام به بازگشایی پر تعداد نمادهای متوقف کردند و اکثر نمادها با افت قیمت به تابلو بازگشتند.

در تحولات مهم برای بازار، مجلس به طرح یک‌فوریتی تفکیک ٣ وزارتخانه رأی مثبت داد. طبق لایحه قرار است به‌منظور توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور، با تفکیک اهداف ماموریت‌ها و وظایف مربوط به امور بازرگانی وزارتخانه‌های صنعت و جهاد کشاورزی وزارت بازرگانی تشکیل شود. همچنین به‌منظور تمرکز و ایجاد یکپارچگی در حوزه راه و حمل‌ونقل با تفکیک اهداف، مأموریت‌ها و وظایف مربوط به امور راه و حمل‌ونقل از وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و ترابری تشکیل می‌شود و به‌منظور ساماندهی امور جوانان و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسوول در حوزه جوانان سازمان امور جوانان با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به ریاست‌جمهوری ایجاد می‌شود.

در گروه معدنی رکود تقاضا و تداوم مازاد عرضه و بالا رفتن موجودی‌ها، قیمت سنگ‌آهن را به کمتر از ۵۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین رسانده است. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا تا لحظه تنظیم این گزارش، ۵/ ۵۴ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد.

در گروه قندی، شهد ایران درباره افزایش ۵/ ۳۸ درصدی زیان سال مالی گذشته توضیح داد تا روزهای آینده به تابلوی معاملات بازگردد. این شرکت با سرمایه ۵/ ۱۲ میلیارد تومانی، زیان ۱۳۵ ریالی صورت‌های سال مالی منتهی به اسفند سال گذشته را به ۱۸۷ ریال رساند. این شرکت همچنین با سرمایه جدید ۲۰ میلیارد تومانی سود سال مالی جاری را ۹۳ ریال درنظر گرفته بود اما در آخرین گزارش سود هر سهم خود را به ۳۰ ریال کاهش داد. شهد یکی از دلایل این مساله را کاهش میوه در دسترس به‌دلیل افزایش صادرات عنوان کرده است.

در این گروه همچنین قند لرستان درباره سود هر سهم توضیحی کوتاه داد. جبارعلی زارع ممقانی مدیرعامل «قلرست» اعلام کرد: تعدیل با اهمیتی در پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ تیر ۹۶ صورت نگرفته است و هر زمانی چنین امری تحقق یابد، موضوع بلافاصله به اطلاع خواهد رسید.

در گروه غذایی، گلوکوزان گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۶ را در دوره عملکرد واقعی ۶ ماهه به صورت حسابرسی شده منتشر کرد.پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۶ با سرمایه ۷۶ میلیارد ریال بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبل، مبلغ ۳۹۷۶ ریال به‌طور خالص پس از کسر مالیات اعلام شده است.«غگل» طی دوره ۶ ماهه۲۳۸۱ ریال معادل ۶۰ درصد از پیش‌بینی سود خود را پوشش داده است.

درگروه انفورماتیک کارت اعتباری ایران‌کیش درباره شایعات مربوط به انعقاد قراردادهای جدید با بانک‌ها و موسسات مالی، توضیح داد. این شرکت درباره شایعات مربوط به انعقاد قراردادهای جدید با بانک‌ها و موسسات مالی توضیح داد و اعلام کرد هرچند مذاکراتی با یکی از بانک‌ها در جریان است اما این مذاکره نهایی نشده است و در صورت امضای نهایی نیز تاثیری بر سود ۶۰۷ ریالی هر سهم ندارد.

در گروه سیمانی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان دیروز شاهد برگزاری مجمع بود که در این مجمع به هر سهم ۸۰ریال سود نقدی تعلق گرفت. در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، تراکتور‌سازی ایران صورت مالی دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را به صورت حسابرسی شده منتشر کرد. شرکت تراکتور‌سازی ایران بر اساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه، آخرین پیش‌بینی سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ را ۱۰۸ درصد پوشش داده است. بر این اساس، به ازای هر سهم ۴۳۴ ریال سود محقق کرد.

در گروه فلزات اساسی، هیات‌مدیره شرکت لوله و ماشین‌سازی در مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی را مطرح کرد.پیشنهاد افزایش سرمایه ۱۴۰ درصدی «فلوله» از مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به تصویب هیات‌مدیره این شرکت رسید. هدف از این افزایش سرمایه انجام طرح انتقال کارخانه به شمس‌آباد و طرح توسعه و تامین سرمایه در گردش و اصلاح ساختار مالی اعلام شده است.این پیشنهاد هم‌اکنون جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. در گروه برقی نیروترانس پس ازبرگزاری مجامع عادی سالیانه تقسیم سود نقدی و فوق‌العاده تصویب افزایش سرمایه با رشد قابل‌توجه ۵/ ۱۱ درصدی به گردونه معاملات بازگشت. در گروه حمل‌ونقل نیز تاید واتر با صف فروش به تابلو بازگشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی با حجم اندک بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۷۶ میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۰ میلیارد تومان بالغ شد.