فرابورس در مدار تعادل قرار گرفت

دنیای اقتصاد: معاملات فرابورس ایران روز گذشته همگام با داد‌و‌ستدهای بورس تهران در یک فضای متعادل دنبال شد. پس از افت شدید قیمت‌ها در بورس و فرابورس روز چهارشنبه، دیروز داد و ستد‌ها در هر دو بازار به مسیر تعادل بازگشتند. پیشتر نیز پیش‌بینی شده بود که با عبور از هیجان منفی ناشی از حادثه تهران معاملات به روال عادی خود بازگردد؛ موضوعی که در معاملات دیروز فرابورس ایران به وضوح مشاهده شد. نماگر فرابورس ایران در حالی که روز چهارشنبه با افت سنگین ۱۱ واحدی مواجه شده بود، دیروز با رشد ۲ واحدی در ارتفاع ۹۰۳ واحدی ایستاد.

بازدهی این بازار از ابتدای سال نیز که در معاملات روز چهارشنبه به کمتر از ۳ درصد رسیده بود، بار دیگر از مرز ۳ درصد عبور کرد. نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس، فولاد‌هرمزگان جنوب، نفت‌لاوان و نفت پاسارگاد بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه آیفکس را داشتند. در مقابل نمادهای آتیه داده‌پرداز و پالایش نفت شیراز مانع از رشد بیشتر نماگر این بازار شدند. پالایش نفت شیراز دیروز تنها نماد قرمزپوش میان نمادهای پالایشی فعال در فرابورس بود. هرمز دومین نماد اثر‌گذار مثبت در محاسبه شاخص فرابورس ایران، داد و ستد‌های دیروز خود را با رشد قیمت ۵۸/ ۰ درصدی به پایان برد. دیگر نمادهای فعال گروه فلزات اساسی فرابورس نیز دیروز معاملات مثبتی را پشت‌سرگذاشتند (‌تنها نماد قرمز‌پوش در این گروه «ارفع» بود).

فرابورس از دریچه آمار

معاملات فرابورس ایران در بیستمین روز از خردادماه با دادوستد ۲۲۴ میلیون و ۱۳۴ هزار ورقه بهادار به ارزش حدود ۱۱۷ میلیارد تومان در حالی پایان یافت که این ارقام در مقایسه با روز چهارشنبه حاکی از افت محسوس حجم و رشد اندک ارزش معاملات بود. بیش از نیمی از ارزش معاملات به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت (ارزش معاملات مجموع اوراق با درآمد ثابت طی روز گذشته بیش از ۵۹ میلیارد تومان بود). معاملات خرد سهام (بازارهای اول، دوم و پایه) نیز به ارزش حدود ۴۴ میلیارد تومان رقم خورد. در معاملات بازار اول و دوم فرابورس، نماد «ثعمرا»، «فرزینح»، «فرزین» و «قاسم» بیشترین رشد قیمت را به‌خود اختصاص دادند. «قشیرح»، «اعتلاح»، «بهپاک» و «سبزوا» نیز با بیشترین افت قیمت در انتهای جدول بازدهی معاملات بازار اول و دوم قرار گرفتند. معاملات بازار پایه نیز با صدر‌نشینی نماد معاملاتی بین‌المللی ساروج بوشهر، کیوان، کاشی صدف‌سرام، فروشگاه زنجیره‌ای رفاه و آذریت (همه نمادها با رشد قیمتی ۱۰ درصدی) دنبال شد. احیای صنایع خراسان، پتروشیمی کارزون و صنایع پتروشیمی دهدشت نیز در قعر جدول بازدهی نمادها در بازار پایه قرار گرفتند.

رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

دیروز فرابورس ایران همچنین شاهد ترافیک بازگشایی‌ها و توقف بود. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت تولیدی و خدماتی صنایع نسوز توکا پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه، نماد معاملاتی شرکت کی‌بی‌سی و پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی هر سهم، نماد معاملاتی شرکت تولیدی قند‌شیروان پس از ارائه اطلاعات واقعی و توضیحات تکمیلی، نماد معاملاتی شرکت شیرین‌دارو پس از برگزاری مجامع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه و مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی شدند.

آخرین تحولات «تسه»

نگاهی به تابلوی اوراق تسهیلات مسکن نیز حاکی از آن است که در این بازار دیروز بیش از ۹۷ هزار ورقه تسه به ارزش بیش از حدود ۵/ ۷میلیارد تومان معامله شد. قیمت این اوراق نیز در بازه ۷۴ تا ۷۶ هزار تومان نوسان داشت. بالاترین قیمت این اوراق به تسه اردیبهشت ۹۶ و کمترین قیمت آن به تسه بهمن ماه ۹۵ اختصاص داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده نمادهای فعال در بازار اوراق تسهیلات مسکن با افت قیمت مواجه شدند. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در همان سطح ۸/ ۲۱ درصد باقی ماند. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز به امتیاز تسهیلات مسکن با سررسید بهمن ۹۵ اختصاص داشت.