دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران معاملات خود طی هفته گذشته را با افت سنگین شاخص کل سپری کرد و اولین هفته منفی خود در سال جاری را رقم زد. افتی که به دلیل رشد ‌آرام و پیوسته قیمت‌ها در بازار سهام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری قابل‌ پیش‌بینی بود. بازار سهام طی معاملات هفته منتهی به ۱۰ خرداد با ثبت چهار روز منفی و با کاهش ۶۳۳واحدی نماگر بازار سهام (معادل ۸/ ۰ درصد) همراه شد. هر‌چند همچنان شاخص کل به مدد بازدهی خود در هفته‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری رشد ۳/ ۴ درصدی را از ابتدای سال جاری تجربه می‌کند.

در عرصه بازارهای جهانی معامله‌گران کاهش قیمت‌ها به ویژه کاهش بهای نفت برنت را شاهد بودند. به دنبال برخی تحولات در حوزه انرژی به ویژه اعلام خروج آمریکا از پیمان پاریس بهای نفت به کانال ۴۹تا ۵۰دلاری برای هر بشکه نفت برنت سقوط کرد. بهای هر تن مس به ۵هزار و ۶۱۳دلار در هر تن رسیده است. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۲۴دلار و ۲هزار و ۱۰۴دلار (در هر تن) گزارش شد. کاهش قیمت در بازار‌های جهانی در کنار رکود مبادلات ارزی و کاهش بهای دلار همچنان بازار سهام را بدون انگیزه به انتظار روزهای آتی قرار داده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که پس از ۴ روز افت پیاپی سرانجام شاهد توقف ریزش شاخص بود.شاخص کل، روز چهارشنبه ۲واحد مثبت بسته شد تا زنجیره افت پیاپی شاخص متوقف شود. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش ۳۷ واحدی در ارتفاع ۱۷ هزار و ۴۸۶ واحدی ایستاد. امری که نشان از رشد قیمت در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. در معاملات روز چهارشنبه سه شرکت آسان پرداخت، پارس خودرو و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. در مقابل، پتروشیمی خارک، کشتیرانی و ملی صنایع مس ایران مانع از رشد بیشتر نماگر بازار سهام شدند تا شاخص در انتهای معاملات به رقم ۸۰ هزار و ۵۱۳ واحد بسنده کند.

رفت و برگشت‌های روز چهارشنبه

در بازار روز چهارشنبه ترافیک بازگشایی و توقف نمادها به چشم می‌خورد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه ما پس از تعدیل منفی سود هر سهم، همکاران سیستم پس از تقسیم سود ۳۰۰ریالی، سیمان بهبهان پس از تقسیم سود ۱۸۵۰ریالی، داروسازی امین پس از تقسیم سود ۱۳۵ریالی، داروسازی ابوریحان پس از تقسیم سود ۱۹۰۰ریالی، داروسازی اکسیر پس از تقسم سود ۶۰۰ریالی، پشم شیشه ایران پس از تقسیم سود ۱۵۰ریالی، لابراتوارهای رازک پس از تقسیم سود ۱۳۲۵ریالی، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن پس از افزایش سرمایه، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی پس از تعدیل منفی سود هر سهم، حق تقدم صنایع پشم شیشه ایران با پایان مهلت، پتروشیمی خراسان پس از تقسیم سود ۱۰۰۰ریالی و شیرین‌دارو پس از افزایش سرمایه، داروسازی تولیدداروپس از تقسیم سود ۹۴۰ریالی، دامداری تلیسه نمونه پس از تعدیل مثبت سود هر سهم، اوراق اجاره هواپیمای ماهان پس از پرداخت سود دوره‌ای و سیمان ممتازان کرمان پس از تقسیم سود ۵۷۰ریالی، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه، کارخانجات داروپخش، موتورسازان تراکتورسازی ایران، کارتن ایران، نیرومحرکه، کیمیدارو و حق‌تقدم فولادآلیاژی ایران متوقف شدند.

در گروه فلزی شرکت ذوب آهن اصفهان در سال مالی ۹۵ بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال توانسته بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان زیان خود را نسبت به سال قبل (۹۴) کاهش دهد. سعید امیدقائمی، معاون مالی اقتصادی ذوب آهن اصفهان با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با «سنا» گفت: در سال ۹۵ زیان شرکت به حدود۷۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته است که این امر حاکی از ۵۲۰ میلیارد تومان عملکرد اقتصادی مثبت شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

معاون مالی اقتصادی ذوب آهن ادامه داد: ذوب آهن، همزمان با اجرای عملیات جاری شرکت با دردست گرفتن پروژه‌های اجرایی و عمرانی داخلی و حذف تدریجی بخشی از پیمانکاران، حجم پروژه‌های سرمایه‌ای را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش داد که این روند در نهایت منجر به دستیابی شرکت به سود عملیاتی شد. امید‌قائمی درباره برنامه‌های آتی شرکت اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده، تهاتر ۷۶۰ میلیارد تومان بدهی شرکت با مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت، مراحل نهایی خود را طی می‌کند، همچنین ساماندهی بدهی بانک‌ها در قالب مصوبه ستاد تسهیل و کاهش هر چه بیشتر بدهی‌های بانکی و هزینه‌های مالی یکی دیگر از اولویت‌های اصلی شرکت در سال ۹۶ است.

در گروه خودرویی شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا پیشنهاد افزایش سرمایه را به مجمع عمومی فوق‌العاده داد.

شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۱۰ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریال به ۱۳ هزار و ۳۴۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال دارد. بر‌اساس این گزارش، افزایش سرمایه «وساپا» از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور بازپرداخت بدهی ناشی از خرید بلوکی سهام و سرمایه‌گذاری جدید که در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ به تصویب هیات مدیره رسیده است و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، خواهد بود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است و در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در گروه خودرویی ایران خودرو گزارش عملکرد سال ۹۵ خود را با تحقق سود ۱۴۷ریالی صورت داد براساس این اعلام سود شرکت ۱۷۲ درصدافزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ نشان می‌دهد. در گروه معدنی در ۲ ماه اول سال جاری میزان تولید سنگ‌آهن در مجتمع معدنی چادرملو با رشد ۱۷ درصدی نسبت به برنامه پیش‌بینی شده به میزان یک میلیون و ۷۲۳ هزارو ۸۵۸ تن رسید که از این مقدار یک میلیون و ۶۵۰ هزار و ۸۰۸ تن آن کنسانتره سنگ آهن خشک و ۷۳ هزار و ۵۰ تن آن سنگ‌آهن دانه‌بندی است.

طی این مدت ۶۳۹ هزار و ۸۳۹ تن گندله‌آهن در مجتمع صنعتی چادرملو تولید شده که افزون بر ۹۰ درصد از برنامه پیش‌بینی شده جلو‌تر است. یاد‌آوری می‌شود قرار است تا پایان امسال ظرفیت تولید کارخانه گندله‌سازی به مرز ۴‌میلیون تن برسد. بر اساس طرح توسعه این واحد که بدون توقف خط تولید، به‌صورت تدریجی صورت می‌گیرد، سال گذشته از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ۳ میلیون و ۶۰۰‌هزارتن رسید و طبق برنامه‌ریزی انجام شده و تا پایان امسال نیز رکورد ۴ میلیون تن را خواهد شکست.

در گروه پتروشیمی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ایجاد بانک تخصصی صنعت پتروشیمی در سال جاری خبر داد. سعید باستانی ضمن تشریح نشست اخیر این کمیسیون گفت: ظرفیت اسمی تولید پتروشیمی در سال ۹۶ به حدود ۷۲میلیون تن افزایش می‌یابد.تسهیل در فرآیند تامین مواد اولیه، کمک به ایجاد کنسرسیوم صادراتی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ایجاد بانک تخصصی صنعت پتروشیمی، معرفی زنجیره ارزش کامل به سرمایه‌گذاران، مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های معتبر پتروشیمی از جمله راهکارهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی است. در این گروه همچنین پتروشیمی شازند علاوه بر تقسیم سود ۶۰۰ریالی در مجمع با افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰۴۰ میلیارد ریال به مبلغ ۸۰۶۴ میلیارد ریال (معادل ۶۰ درصد) موافقت شد.

در گروه مخابرات، «اخابر» برنامه افزایش سرمایه ۱۰ درصدی را اعلام کرد. به این ترتیب طبق مصوبه مخابرات ایران، هیات مدیره در نظر دارد سرمایه اسمی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برساند. در گروه تجهیزات، مپنا نیروگاه‌ ۲۵ مگاواتی سیار را برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه و کشور ساخت و راه‌اندازی کرد. نیروگاه ۲۵ مگاواتی سیار نوشهر و بهشهر، به‌عنوان محصولات جدید گروه مپنا با شبکه سراسری به شبکه سراسری برق کشور پیوست. نیروگاه سیار ۲۵ مگاواتی بهشهر نیز اول خرداد با شبکه، سنکرون شده بود.

نیروگاه ۲۵ مگاواتی سیار گروه مپنا از توان آماده‌سازی، نصب و راه‌اندازی سریع به منظور تولید برق در مدت کمتر از سه ماه برخوردار است. این نیروگاه در اوج مصرف، در کمتر از ۲۵ دقیقه وارد مدار ‌شده و قابلیت کارکرد با هر دو سوخت گاز و گازوئیل را دارا است. واحدهای تولید برق سیار به مولدهایی اطلاق می‌شوند که از قابلیت حمل و انتقال برخوردار هستند، علاوه بر آن تجهیزات اصلی مورد نیاز روی چهار شاسی و مجهز به کلیه سیستم‌های کنترلی از پیش نصب شده، به گونه‌ای که در زمان ورود به سایت نیروگاه و پس از اتصال به گاز یا تزریق سوخت، آماده استارت باشند.

نیروگاه سیار مپنا که به توربین گازی ۲۵ مگاواتی مجهز است، از مجموع چهار شاسی قابل حمل تشکیل شده که تجهیزات بلوک نیروی نیروگاه را روی خود جای داده ‌است. در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری سپه برنامه افزایش سرمایه شرکت را اعلام کرد. براساس پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از مبلغ ۵هزارو ۳۸۲ میلیارد ریال به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال (معادل ۴۹‌درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام دهد. درگروه برقی نیروترانس در مجمع خود به ازای هر سهم ۵۰۰ریال سود پرداخت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۵۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۹میلیارد تومان بالغ شد.