دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: نماگر بورس تهران روز گذشته با رشد حدود ۲۲ واحدی همراه شد و در سطح ۸۱ هزار و ۱۴۶ واحدی آرام گرفت. پس از فروکش شدن هیجان ناشی از مهم‌ترین‌ رخداد سیاسی کشور که در روزهای اخیر بر معاملات بازار سهام سایه افکنده بود و رشدهایی نیز به همراه داشت، دیروز این حمایت‌های معامله‌گران حقوقی بود که سبب پایداری شاخص کانال ۸۱هزار واحدی شد.

عامل پایداری شاخص در 81 هزار واحدی

پیش از این و در روزهای داغ انتخاباتی بورس تهران به شدت تحت تاثیر فضای سیاسی حاکم بر کشور قرار گرفت و رشد آهسته و پیوسته شاخص سهام را به خود دید؛ به‌طوری که در هفته منتهی به این رخداد مهم سیاسی شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۲۱۷ واحدی همراه شد. این مهم در حالی به وقوع پیوست که تغییر خاصی در وضعیت بنیادی شرکت‌ها رخ نداده بود. پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و با اعلام نتایج نیز این نماگر با رشد قابل توجهی همراه شد و توانست پس از مدت‌ها از مرز ۸۱ هزار واحدی عبور کند. در روزهای اخیر شاخص کل بورس تهران در حالی به نوسان‌ در این سطح ادامه داده است که با به اتمام رسیدن بهانه سیاسی رشد بورس و در کنار آن نبود دلایل بنیادی و همچنین ثبات نسبی در بازارهای جهانی، انگیزه خاصی برای رشد بیشتر وجود نداشته است.با این حال دیروز حمایت حقوقی‌ها در بازار باعث پایداری شاخص در این سطح شد. این موضوع را می‌توان در بررسی تغییر مالکیت سهام نیز مشاهده کرد. دیروز بیش از ۱۳ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام حقیقی‌ها منتقل شد. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد معاملاتی گروه صنعتی بارز موجب تغییر مالکیت به نفع حقیقی‌ها شد («پکرمان » دیروز شاهد تغییر مالکیت حدود ۲۲ میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود). بر همین اساس در مجموع بورس تهران (با کسر ارزش معاملات نماد معاملاتی گروه صنعتی بارز)، شاهد تغییر مالکیت ۸ میلیارد تومانی از پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی‌ها بود.

رشد شاخص سهام بر دوش «رانفور»

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌ خدمات انفورماتیک که پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود نقدی بازگشایی شد و بیشترین نقش در رشد شاخص کل بازار سهام را بر دوش کشید، حمایت حقوقی‌ها را به همراه داشت. بر این اساس «رانفور» دیروز در حالی تاثیر حدود ۳۸ واحدی بر رشد نماگر بورس تهران بر جای گذاشت که شاهد مشارکت حدود ۹۷ درصدی معامله‌گران حقوقی در قسمت خرید و ۵۶ درصدی در قسمت فروش بود. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این نماد معاملاتی به بیش از ۲۳۰ میلیون تومان رسید.

لاستیکی‌ها، در صدر برترین‌ها

دیروز لاستیکی‌ها عنوان برترین صنعت بورسی را از آن خود کردند. «پکرمان» بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همانطور که اشاره شد، دیروز سهام این شرکت شاهد تغییر مالکیت حدود ۲۲ میلیارد تومانی به نفع بازیگران حقیقی بود. همچنین از میان ۵ نماد فعال در این گروه تنها نماد معاملاتی شرکت پلاسکوکار با افت قیمت به معاملات خود پایان داد. معاملات مثبت زیر‌مجموعه‌های صنعت لاستیک، در نهایت به رشد بیش از ۳درصدی شاخص این گروه انجامید.

مجامع داغ دیروز

برگزاری مجامع در سومین ماه بهار حالا به اوج خود رسیده است. روز گذشته نیز بازار سهام شاهد برگزاری مجمع سالانه ۷ شرکت سهامی بود که همگی با تقسیم سود سهامداران خود را بدرقه کردند، بر این اساس دیروز نمادهای معاملاتی «خراسان»، «فباهنر»، «دابور»، «غشوکو»، «پسهند»، «غمینو» و همچنین نماد معاملاتی بورس کالا برای تصویب صورت‌های مالی به مجمع رفتند. پتروشیمی خراسان در مجمع عادی سالانه ۱۰۰ تومان سود تقسیم کرد. سود ساخته‌شده «خراسان» در سال گذشته (سال ۱۳۹۵) حدود ۹/ ۹۷ تومان بود.«خراسان» از محل سود انباشته نیز سود تقسیم کرده است. مس شهید‌باهنر نیز در پایان مجمع عادی سالانه ۳۳ تومان بابت هر سهم سود تقسیم کرد. همچنین دیروز سهامداران داروسازی ابوریحان در مجمع سالانه خود رای به تقسیم سود ۱۹۰ تومانی به ازای هر سهم دادند. شوکوپارس نیز با تقسیم سود ۲ ریالی سهامداران خود را بدرقه کرد. مینو‌شرق اما به‌ازای هر سهم خود ۱۸ تومان سود نقدی تقسیم کرد. مجمع عمومی عادی صاحبان سهام شرکت بورس کالای ایران نیز صبح روز گذشته با حضور بیش از ٧٥ درصد از سهامداران تشکیل شد. این مجمع ضمن تصویت صورت‌های مالی مربوط به پایان اسفندماه سال مالی ٩٥، تقسیم سود ۱۵ تومانی به ازای هر سهم را مصوب کرد. «پسهند» نیز در مجمع سالانه ۱۲ تومان سود نقدی بین سهامداران خود تقسیم کرد.

نگاهی به آمار معاملات

روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های خدمات انفورماتیک، ارتباطات سیار ایران و فولاد مبارکه اصفهان بیشترین نقش در رشد شاخص کل بورس تهران را بر دوش کشیدند. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا، پالایش نفت اصفهان و بانک تجارت مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند. در نهایت نیز شاخص کل بورس تهران با رشد ۲۲ واحدی در سطح ۸۱ هزار و ۱۴۶ واحد قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی بازر سهام از ابتدای سال تاکنون از ۵ درصد فراتر رفت. در کنار رشد ۰۳/ ۰ درصدی شاخص کل بورس تهران در حالی رقم خورد که شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نیز رشد ۲۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد. موضوعی که نشان از نقش نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. بورس تهران در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی هفته (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد ۵۶۶ میلیون سهمی در حدود ۵۰ هزار نوبت معاملاتی بود تا ارزش کل معاملات این روز بازار سهام افزون بر ۱۴۴میلیارد تومان بالغ شود.