گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی گفت: سود خالص «وبوعلی» در سال مالی منتهی به بهمن ‌ماه سال ۹۵ در مقایسه با سال مالی ۹۴ معادل ۳۸ درصد افزایش داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» سعید باقرزاده در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت که با حضور بیش از ۹۱ درصد سهامداران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در سال ۹۵ پروژه‌های «تندیس و ترنم» را به جد دنبال کردیم و توانستیم هر دوی این پروژه‌ها را با شرایط بسیار مناسب به فروش برسانیم.

وی با اشاره به قدرت رایزنی و بازاریابی در فروش این پروژه‌ها تاکید کرد: در حال حاضر کمتر شرکتی وجود دارد که بتواند دو پروژه با مقیاس متوسط را با شرایط مناسب به فروش برساند ولی این کار توسط سرمایه‌گذاری بوعلی انجام شد. مدیرعامل «وبوعلی» خاطرنشان کرد: «ترنم» یک پروژه ۲۴ واحدی است که در بهمن ماه سال ۹۵ فروخته شد و تا آخر اردیبهشت ماه ۹۶ به خریدار تحویل داده می‌شود. همچنین تمام تلاشمان این است که مجتمع ۴۲ واحدی تندیس را تا سه ماه آینده تکمیل کرده و به خریدار تحویل دهیم. وی افزود: نکته مهم این است که سهامداران بدانند در حال حاضر با فروش پروژه تندیس که سه ماه از سال مالی منتهی به بهمن ۹۶ می‌گذرد توانستیم تقریبا کل سود سال ۹۶ را که معادل ۲۲ تومان برای هر سهم است محقق کنیم و عملکرد ما از این به بعد با فرض رونق بازار سهام به تعدیل در سود هر سهم بوعلی خواهد انجامید.

باقرزاده در ادامه به شرایط بازار سرمایه پرداخت و گفت: در سال ۹۵ شرایط بازار سرمایه چندان مناسب نبود و ما نیز در این راستا سهامی را که چشم‌انداز مناسبی نداشتند، فروختیم تا از زیان بیشتر جلوگیری کنیم. همچنین برای مدیریت بهینه پرتفوی بوعلی کارگروه ویژه تشکیل دادیم تا با همفکری ارزش این پرتفوی را افزایش دهیم و بخشی از وجوه را به اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی تبدیل کردیم. مدیرعامل بوعلی تاکید کرد: اگر شرایط بازار سرمایه مناسب باشد همچنان خانه تکانی در پرتفوی بوعلی مانند سال ۹۵ ادامه خواهد داشت. براین اساس در سال ۹۶ تصمیم داریم تا ۳۰ درصد پرتفوی را به‌صورت گردشی اداره کنیم تا از نوسانات بازار بهره ببریم. وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بیشتر مطالبات سنواتی «وبوعلی» وصول شد، گفت: با تلاش‌های جدی مدیریت در سال ۹۵ غیر از یک مورد از مطالبات سنواتی، توانستیم بیش از یک میلیارد تومان از این مطالبات را وصول کنیم. این در حالی است که در کنار کاهش ۱۱ درصدی هزینه‌های عمومی و اداری «وبوعلی» در سال ۹۵ معادل ۲۵۶ میلیارد تومان سود عملیاتی محقق شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری بوعلی با اشاره به ۲۴۰ روز معاملاتی سهام این شرکت در تابلو بورس اوراق بهادار در سال مالی ۹۵ خاطرنشان کرد: P/ E بازار سرمایه در سال ۹۵ از ۲/ ۷ مرتبه در ابتدای سال به ۷ مرتبه در پایان سال رسید که نشان‌دهنده شرایط نه چندان مناسب بازار بود. در همین حال پرتفوی شرکت‌های فعال در صنعت سرمایه‌گذاری نیز به دلیل شرایط حاکم بر بانک‌ها و توقف نمادهای این گروه آسیب دیدند. باقرزاده با تاکید بر اینکه روند شاخص صنعت سرمایه‌گذاری در سال ۹۵ منفی بود، ادامه داد: وزن بالای سهام بانکی در پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، عدم نقدشوندگی پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در کنار عدم تثبیت و نوسانات قیمت جهانی فلزات اساسی باعث شد ارزش جاری صنعت سرمایه‌گذاری ۸/ ۱۳ درصد در بازار کاهش یابد.

وی درخصوص چشم‌انداز بازار سرمایه در سال ۹۶ گفت: قطعا انتخابات ریاست جمهوری در شرایط بازار تاثیرگذار خواهد بود؛ در صورت تداوم دولت فعلی قطعا برنامه اصلاح و نظارت بر بانک‌ها ادامه می‌یابد و با اتخاذ سیاست انبساط مالی دولت، تورم به بیش از ۱۰ درصد می‌رسد. باقر زاده گفت: از سوی دیگر افزایش قیمت جهانی نفت موتور محرک گروه پتروشیمی خواهد بود. همچنین اهتمام دولت برای رونق بخش مسکن باعث خواهد شد تا این بخش حداقل به اندازه نرخ تورم رشد قیمت را در کنار نرخ ارز تجربه کند. در پایان مجمع، صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰بهمن‌ماه ۱۳۹۵ به تصویب سهامداران رسید. همچنین مجمع با وجود پیشنهاد هیات مدیره برای تقسیم سود ۱۵۰ ریالی، با تقسیم سود ۱۶۰ ریالی به ازای هر سهم موافقت و روزنامه «دنیای اقتصاد» را به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار خود انتخاب کرد.