دنیای اقتصاد-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با وجود چند بار تلاش در نهایت نتوانست از مرز ۸۰هزار واحدی عبور کند. در نهایت در آخرین روز هفته کاری شاخص کل در نزدیکی مرز ۸۰هزار واحدی متوقف شد و به رقم ۷۹هزار و ۹۶۹واحد بسنده کرد. به نظر می‌رسد پس از چند هفته رشد قیمت‌ها، اینک معامله‌گران برای عبور شاخص از مرز ۸۰هزار واحدی نیازمند خبرهای مثبت یا حمایت جدی‌تری از بازار سهام هستند. در حال حاضر بازار سهام از یکسو در تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری و فراز و فرودهای مربوط به آن است و در سمت دیگر با تحولات بازار جهانی و ناپایداری‌های آن دست به گریبان است. در تحولات بازارهای جهانی کاهش بهای نفت برنت به زیر مرز ۵۰دلار بازارها را تحت تاثیر قرار داده است. در تحولات کلان، آمارهای اقتصادی به ویژه در حوزه آمریکا و چین نیز به نفع بازار نفت رقم نخورد و بهای نفت برنت به کانال ۴۹-۴۸دلار در هر بشکه وارد شده است. در تحولات بازارهای جهانی نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. بهای مس به ۵هزار و ۵۰۰ دلار و بهای روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۵۵۰دلار و ۲هزار و ۱۸۹دلار رقم خورده است (در هر تن). در گروه معدنی با افزایش فعالیت بازار واردات سنگ آهن چین قیمت‌ها نیز بهبود‌هایی را تجربه کرده است. در این شرایط این احتمال وجود دارد که معامله‌گران دوباره با روگردانی از گروه‌های وابسته به بازارهای جهانی به سوی گروه‌های خدمات گرایش یابند. به ویژه آنکه در دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری انتظاری برای رقم خوردن تحولات واقعی اقتصادی برای تحت تاثیر قرار دادن روند بازار وجود ندارد و اکثر مباحث در حوزه تبلیغات انتخاباتی رقم می‌خورد.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه همچنان بازار متعادل و مثبتی بود که در آن شاخص کل با رشد محدود ۲۷واحدی مواجه شد. گرایش عمده معامله‌گران روز چهارشنبه به سمت گروه کامپیوتری و مخابراتی بورس بود. در این روز سه نماد خدمات انفورماتیک، مخابرات ایران و آسان پرداخت پرشین بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل نیز شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه مپنا، بانک ملت و سایپا مانع از رشد بیشتر شاخص کل شد. در بازار روز چهارشنبه صدرنشینی بازار در اختیار گروه انفورماتیکی و مخابراتی بود که توانست پس از چند روز از گروه قندی و فلزی سبقت بگیرد. در بازار روز چهارشنبه در گروه تصفیه نفت نگاه‌ها به سوی پالایشگاه‌ها و شایعات منتشره در مورد احتمال تعدیل سود این شرکت‌ها بود.در این گروه مدیرعامل شرکت نفت بهران با ارسال دو نامه به اداره نظارت بر ناشران بورسی درخصوص دلایل توجیهی خرید ۹۴/ ۱۹ درصد از سهام شرکت پیوند‌گستر از سوی این شرکت، توضیحاتی را ارائه داد.

براساس این توضیحات نفت بهران املاک انتقال یافته به این شرکت را به بهای تمام شده به بنیاد مستضعفان برگرداند و سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (نیروگاه سیکل ترکیبی قم) را از شرکت سیمان تهران خریداری کرده است. در گروه ساختمانی هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری پردیس، افزایش سرمایه این شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی را به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد. شرکت سرمایه‌گذاری پردیس پیشنهاد افزایش سرمایه یک هزار میلیارد ریالی، معادل ۱۰۰ درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده داد. شرکت سرمایه‌گذاری پردیس اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ یک هزار میلیارد ریال به ۲ هزار میلیارد ریال را دارد. بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه «پردیس» از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی برای حفظ جایگاه شرکت در بازار سرمایه که در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۵ به تصویب هیات مدیره رسید و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده خواهد بود. بدیهی است افزایش سرمایه یاد شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم خواهد شد.

درگروه سیمانی نیز نماد معاملاتی شرکت سیمان تهران پس از اعلام شرکت مبنی بر فروش ۹۴/ ۱۹ درصد از سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (نیروگاه سیکل ترکیبی قم) و تعدیل منفی از ۲۲۹ریال به ۹۳ریال بازگشایی شد، اما کشف قیمت نشد. در گروه بانکی، بانک سرمایه برای انتخاب اعضای هیات مدیره، مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده برگزار می‌کند. بانک فرابورسی سرمایه برای انتخاب اعضای هیات مدیره، ساعت ۱۵ روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در تالار سوره حوزه هنری به مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده می‌رود. در بازار اوراق فرابورس روز هفدهم اردیبهشت شاهد عرضه ۴۳/ ۲۸درصد اوراق صایتل ۲۲درصد از سوی صندوق بانک دی به نرخ ۱۰۶هزار تومان خواهد بود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۳۰۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۲۵میلیارد تومان بالغ شد.