دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: سومین روز از دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه (روز دوشنبه) با افتتاح درگاه الکترونیکی کارگزاران به نام «کارا» از سوی سمات همراه شد.در حاشیه این افتتاحیه اطلاعاتی درخصوص عملکرد سال جدید شرکت سمات نیز ارائه شد.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، در نمایشگاه سال گذشته نیز از درگاه الکترونیکی سهامداران یا «دارا» رونمایی کرد. بر این اساس با حضور رئیس سازمان بورس و جمعی دیگر از مدیران فعال در بازار سرمایه، در سومین روز از برپایی دهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه از درگاه «کارا» رونمایی شد. در این خصوص محمدرضا محسنی، مدیر عامل سمات به ارائه توضیحات پرداخت و گفت: این سامانه در راستای تجمیع و تسهیل ارائه خدمات به کارگزاران فراهم شده تا به این ترتیب شرکت‌های مزبور قادر به دریافت کلیه خدمات از یک نقطه باشند. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه کارگزاران یکی از ذی‌نفعان اصلی سمات هستند و بسیاری از خدمات را سپرده‌گذاری به واسطه کارگزاران در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، سامانه درگاه الکترونیک کارگزاران با نام کارا به مرحله بهره‌برداری رسید.

محسنی ادامه داد: درگاه الکترونیکی کارا مجهز به گواهی دیجیتال بازار سرمایه است که باعث می‌شود صحت تبادل اطلاعات میان شرکت سپرده‌گذاری و کارگزاران با اعتبار و اطمینان بیشتری انجام و برخی مکاتبات حضوری و فیزیکی به تدریج حذف شود. به گفته وی، در نسخه اولیه ۶۲ کارگزار می‌توانند اطلاعات پایه سرمایه‌گذاران را برای انجام فرآیند توزیع عایدات اوراق بهادار به شکل ویژه اوراق بدهی از طریق این سامانه در اختیار سپرده‌گذاری قرار دهند. وی در ادامه به امکانات این نسخه اولیه اشاره کرد و گفت: ثبت اطلاعات بانکی و تماسی سرمایه‌گذاران، تجهیز به گواهی دیجیتال بازار سرمایه، مشاهده وضعیت پرداخت سود سهامداران و مشاهده گزارش‌های صندوق تضمین تسویه از جمله مزایای اولیه این درگاه خواهد بود. محسنی با بیان اینکه ارائه این سرویس نقش موثری در توسعه بازار بدهی خواهد داشت، ادامه داد: در مرحله بعدی خدماتی همچون ثبت و گزارش درخواست‌های تغییر کارگزار ناظر، فریز و صدور کد و همچنین ثبت وکالت نامه، گزارش تسویه روزانه در بازارهای مختلف و همچنین پرداخت نکول کارگزار از طریق درگاه الکترونیکی بانک‌ها به این درگاه افزوده خواهد شد. محسنی در ادامه به مهم‌ترین برنامه‌های شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: امکان سنجی بهره‌مندی از خدمات جهانی سوئیفت، پیگیری طرح ارائه خدمات متولی حساب و عملیاتی‌سازی مدل آبی از جمله مهم‌ترین‌ استراتژی‌های شرکت در سال جاری است.

وی ادامه داد: توسعه سامانه‌های الکترونیکی، مجازی‌سازی مرکز داده شامل تجهیز و آماده‌سازی زیر ساخت شبکه، طراحی سامانه دانا، امکان سنجی طرح ثبت واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و تشکیل نظام پیشنهادها نیز به‌عنوان ۶ برنامه و اقدام مطرح در شرکت خواهد بود. محسنی اﻣﻜﺎن ﺻﻨﺪوق ﺳﻨﺠﻲ ﻃﺮح ﺛﺒﺖ واﺣﺪﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌ﮔﺬاری ﻣﺸﺘﺮک در ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺛﺒﺖ ﺳﻤﺎت و ﺑﺮ‌اﺳﺎس اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﻴﻦ‌اﻟﻤﻠﻠﻲ را از دیگر اقدامات شرکت دانست و گفت: تکمیل طرح آزادسازی سهام عدالت را نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد. به گفته محسنی، شرکت سپرده‌گذاری در حال پیگیری اتصال بازارسرمایه ایران با کره جنوبی و یونان است که انتظار می‌رود در سال جاری به نتایج مثبتی دست پیدا کند.

وی ﺗﻮﺳﻌﻪ همکاری‌های ﺗﺨﺼﺼﻲ، آﻣﻮزﺷﻲ و ﺗﺒﺎدل اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ژاﭘﻦ، ﺗﺎﻳﻮان، ﻫﻨﺪ و ﭘﺮﺗﻐﺎل را از دیگر اقدامات در حوزه بین‌المللی دانست و گفت: توسعه فاز دوم سامانه «کارا» و «دارا» نیز پیگیری خواهد شد. محسنی در این خصوص توضیح داد: ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺎز دوم ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ «کارا» ﺷﺎﻣﻞ ﺛﺒﺖ و ﮔﺰارش درﺧﻮاﺳﺖ ﻫﺎی ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻛﺎرﮔﺰار ﻧﺎﻇﺮ، درﻳﺎﻓﺖ اﻃﻼﻋﺎت ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاران، ﺛﺒﺖ وﻛﺎﻟﺘﻨﺎﻣﻪ، ﮔﺰارش ﺗﺴﻮﻳﻪ روزانه و ﺗﺠﻬﻴﺰ ﮔﻮاﻫﻲ دﻳﺠﻴﺘﺎل خواهد بود. وی ادامه داد: ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺎز دوم ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ دارا نیز ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻤﺎﻳﺶ اﻃﻼﻋﺎت اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ و ﭘﺮداﺧﺖ ﺳﻮد، ارﺳﺎل ﻳﺎدآور، ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﺠﺎﻣﻊ ﻧﺎﺷﺮان، ﻧﻤﺎﻳﺶ ارزش ﺑﺮ اﺳﺎس آﺧﺮﻳﻦ روز ﻛﺎری و ﺗﺠﻬﻴﺰ ﺑﻪ ﮔﻮاﻫﻲ دﻳﺠﻴﺘﺎل ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﺑﺮای ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ‌ﮔﺬاران ﺣﻘﻮﻗﻲ است.

به گفته محسنی، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﺳﭙﺎس ﺷﺎﻣﻞ ﺑﻮرس اﻧﺮژی، ﺳﭙﺮده ﻛﺎﻻﻳﻲ، ﺑﻮرس ﻛﺎﻻ، وارﻳﺰﻫﺎی ﮔﺮوﻫﻲ، ﭘﺮداﺧﺖ اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻛﺎرﻣﺰدﻫﺎی ارﻛﺎن ﺑﺎزار، ﺗﺠﻬﻴﺰ ﺑﻪ ﮔﻮاﻫﻲ دﻳﺠﻴﺘﺎل از دیگر اقدامات شرکت در سال جاری است. وی از طراحی سامانه دانا به‌عنوان یکی از جدیدترین اقدامات شرکت نام برد و گفت: ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ داﻧﺎ نیز ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺒﺎدل الکتروﻧﻴﻜﻲ اﻃﻼﻋﺎت در ﻓﺮآﻳﻨﺪ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ و ﭘﺮداﺧﺖ ﺳﻮد، اﻋﻼم ﺗﻐﻴﻴﺮات اﻃﻼﻋﺎت ﺳﻬﺎﻣﺪاران، ﺑﺮﮔﺰاری ﻣﺠﺎﻣﻊ و رای‌ﮔﻴﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ و ﺗﺠﻬﻴﺰ ﺑﻪ ﮔﻮاﻫﻲ دﻳﺠﻴﺘﺎل ﺑﺎزار ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ است که در روزهای آتی رونمایی خواهد شد. وی در ادامه با اظهار این مطلب که ﺗﻮﺳﻌﻪ زﻳﺮﺳﺎﺧﺖ‌ﻫﺎی ﺑﺎﻧﻜﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺎﻧﻚ ﻫﺎی پارﺳﻴﺎن، رﻓﺎه، ﻣﻠﺖ، ﻛﺸﺎورزی و ﺳﭙﻪ در دست بررسی است، گفت: ﻣﺠﺎزی ﺳﺎزی ﻣﺮﻛﺰ داده ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺠﻬﻴﺰ و آﻣﺎده ﺳﺎزی زﻳﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﺷﺒﻜﻪ، راه اﻧﺪازی ﺳﻴﺴﺘﻢ ذﺧﻴﺮه، راه اﻧﺪازی ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺗﻬﻴﻪ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎن اﺗﻮﻣﺎﺗﻴﻚ از ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺎﻣﻞ، ﺳﺮورﻫﺎی ﻣﺠﺎزی و همچنین اﻣﻨﻴﺖ ﺳﺮورﻫﺎی ﻣﺠﺎز از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای در این زمینه است.محسنی در ادامه به اقدامات سمات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: برگزاری مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیا و اقیانوسیه (ACG) از مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی کشور در حوزه بین‌المللی بود. وی ادامه داد: تدوین برنامه استراتژیک، بهبود فرآیند و پیاده‌سازی الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای اخذ گواهی نامه ایزو ۹۰۰۱، تدوین آیین نامه معاملات وکالتی در بازار سرمایه، تدوین دستورالعمل توقیف اوراق‌بهادار، مدل جدید تسویه معاملات سرمایه‌گذاری خارجی (Blue Model)، طراحی مدل اولیه ارائه سرویس‌های ارزش افزوده در زمینه گزارشگری به سرمایه‌گذاران خارجی، طرح آزاد‌سازی سهام عدالت و طرح اتصال بازار سرمایه ایران به یونان و کره‌جنوبی از دیگر فعالیت‌های توسعه‌ای سمات در سال ۹۵ بود. محسنی در ادامه با اظهار این مطلب که سمات در سال گذشته به تقویت اعضای اتاق پایاپای پرداخت، گفت: این اقدام برای بهبود فعالیت‌های شرکت در بازار سرمایه و با رویکرد غیر کاغذسازی و ارائه خدمات الکترونیک بود.